Page 2 of 8

Posted: 28/05-2008 15:46
by Hennk90
Magisk wrote:Gikk forholdsvis greit, bortsett fra d,e,f på 5, og nesten hele 2ern. Hva i all verden måtte t være for at linjene skulle skjære hverandre?
Les resten av posten da... oppgave 2 var feil på mange skoler.

Posted: 28/05-2008 15:50
by Magisk
Hennk90 wrote:
Magisk wrote:Gikk forholdsvis greit, bortsett fra d,e,f på 5, og nesten hele 2ern. Hva i all verden måtte t være for at linjene skulle skjære hverandre?
Les resten av posten da... oppgave 2 var feil på mange skoler.
Ja, det eneste som var feil var at de hadde merka fotpunktene feil. F1, F2, F2, istedenfor F1, F2, F3. Hadde ellers lite betydning for resten av oppgaven.

Posted: 28/05-2008 15:52
by Kiyu
Denne eksamenen gikk rett til vest og nedenom. Det var noe av det som jeg ikke kan huske at vi har gjennomgått i timen en gang. Som så mange andre her er jeg heldig om jeg havner på en 3.

Ugh. Å dette ned fra 5 til 3 er ikke hyggelig.

Posted: 28/05-2008 15:53
by bj
D gikk ikke særlig bra... Tror den eneste jeg greide var oppg.1. Men ble så irritert over at d var så mye geometri, for d har vi nesten ikke hatt om. :(

Posted: 28/05-2008 15:54
by Hennk90
Magisk wrote:
Hennk90 wrote:
Magisk wrote:Gikk forholdsvis greit, bortsett fra d,e,f på 5, og nesten hele 2ern. Hva i all verden måtte t være for at linjene skulle skjære hverandre?
Les resten av posten da... oppgave 2 var feil på mange skoler.
Ja, det eneste som var feil var at de hadde merka fotpunktene feil. F1, F2, F2, istedenfor F1, F2, F2. Hadde ellers lite betydning for resten av oppgaven.

Nopp, parametere var feil

Posted: 28/05-2008 15:58
by Magisk
Hennk90 wrote:
Magisk wrote:
Hennk90 wrote: Les resten av posten da... oppgave 2 var feil på mange skoler.
Ja, det eneste som var feil var at de hadde merka fotpunktene feil. F1, F2, F2, istedenfor F1, F2, F2. Hadde ellers lite betydning for resten av oppgaven.

Nopp, parametere var feil
Håper det stemmer, men tviler sterkt. Noen som kan konfirmere dette?

Posted: 28/05-2008 16:00
by Hennk90
Magisk wrote:
Hennk90 wrote:
Magisk wrote: Ja, det eneste som var feil var at de hadde merka fotpunktene feil. F1, F2, F2, istedenfor F1, F2, F2. Hadde ellers lite betydning for resten av oppgaven.

Nopp, parametere var feil
Håper det stemmer, men tviler sterkt. Noen som kan konfirmere dette?
Herreligheten da.. tidenes letteste oppgave :P er ikke så vanskelig å løse den med riktige parametere. Løst 20tusen av de før prøven.

Posted: 28/05-2008 16:02
by Magisk
ok

Posted: 28/05-2008 16:02
by Audionom
^ Begge deler var feil, men bare: F1, F2, F2 -> F1, F2, F3 ble 'rettet' fra utdanningsdirektoratet sin side.
De som forstod oppgaven, sa også at parametere var feil, noe som også ble bekreftet fra flere lærere. (Med andre ord så er ikke denne feilen offisiel)

Edit.

Posted: 28/05-2008 16:04
by Hennk90
Audionom wrote:^ Begge var er feil, men bare: F1, F2, F2 -> F1, F2, F3 ble 'rettet' fra utdanningsdirektoratet sin side. De som forstod oppgaven, sa også at parametere var feil, noe som også ble bekreftet fra flere lærere. Så denne oppgaven burde vel strengt tatt falle vekk.
selvfølgelig burde den det. + at jeg(vi) mistet tid på å gå skikkelig gjennom del 1. Jeg bruker f.ex. å regne gjennom 2 ganger..

Posted: 28/05-2008 16:13
by wingeer
Audionom wrote:^ Begge deler var feil, men bare: F1, F2, F2 -> F1, F2, F3 ble 'rettet' fra utdanningsdirektoratet sin side.
De som forstod oppgaven, sa også at parametere var feil, noe som også ble bekreftet fra flere lærere. (Med andre ord så er ikke denne feilen offisiel)

Edit.
Den øverste "feilen" ble rettet på ja, var jo ikke store feilen det da, sånn man hadde skjønt. Men parameterne, det må være offisielt? Feil er feil mener nå jeg. Ødela hele oppgaven for min del, æsj.

Posted: 28/05-2008 16:26
by espen180
Noen som har eksamensoppgavene og kan legge dem ut her? Det hadde vært fint. :)

Posted: 28/05-2008 16:32
by Audionom
wingeer wrote:
Audionom wrote:^ Begge deler var feil, men bare: F1, F2, F2 -> F1, F2, F3 ble 'rettet' fra utdanningsdirektoratet sin side.
De som forstod oppgaven, sa også at parametere var feil, noe som også ble bekreftet fra flere lærere. (Med andre ord så er ikke denne feilen offisiel)

Edit.
Den øverste "feilen" ble rettet på ja, var jo ikke store feilen det da, sånn man hadde skjønt. Men parameterne, det må være offisielt? Feil er feil mener nå jeg. Ødela hele oppgaven for min del, æsj.
Det kan ikke være offisielt når ikke utdanningsdirektoratet har bekreftet feilen.

Posted: 28/05-2008 17:20
by Genius-Boy
jeg kom også frem til at det var en feil i parameterframstillingen som var oppgitt i oppgave 2a). Ut ifra koordinatsystemet fikk jeg retningsvektoren til å bli [-1,3], noe som med punktet C(3,4) vil gi parameterframstillingen

[tex]l:\{x=3-t[/tex]
[tex] y=4+3t[/tex]

Dette er ikke det samme som det oppgaveteksten sier, den mener at retningsvektoren er [-1,4].

Opps, ser at det ble noe feil med texkodene for en parameterframstilling... :)

Den første feilen hadde som tidligere nevnt ikke så mye å si for oppgaveløsningen, men denne parameterfeilen er av større betydning. Og på vår skole fikk vi ikke engang beskjed om at det var feil med parameterne, det eneste vi fikk vite var at det skulle stå F3 istedet for F2.

Jeg synes også at de burde trekke den oppgaven helt tilbake, tror jeg først kom frem til det riktige svaret. Men så gjorde jeg om det for å få det til å stemme med oppgaveteksten. :? De som lager eksamen, må da ha kontroll på dette! De kan vel ikke forvente at elevene skal finne feil i oppgaveteksten, og på den måten miste en god del tid! :shock: Fokuset på geometri var heller ikke bra (min subjektive mening). Om den parameteroppgaven faller bort, så har jeg stor sjanse for å få en 5'er.

Espen180, her er eksamensheftet (var så heldig at jeg fikk ta det med hjem :P ):

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

EDIT: Oi, ser at det ble litt store bilder..bare si ifra om størrelsen må endres :wink:

Posted: 28/05-2008 17:22
by Charlyjenta
Kaster meg på her jeg også, er veldig glad at det ikke bare er meg som synes det var vanskelig i dag:) Når man ligger mellom 5 og 6 og får en eksamen som detta slengt i trynet som man ikke skjønner så mye av, blir man ganske frustrert:S Men, men... Klarte verken hele 2 eller hele 5 jeg da;(! Ingen som synes oppgave fem var vanskelig? A og B var greie, men resten av oppgaven hadde jeg ikke sjans til å løse!!

Noen som det i det hele tatt gikk bra for?