Det trengs for mange oppgaver hvor du må tenke
Matte tentamen, trenger hjelp til å være sikker på emner.
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hmm... når det er minus foran en parentes, skal alle fortegna skiftes i parentesen, men skal dette gjøres inne i alle parentesene som er inne i parentesen?
Eks: 4-(+5(5-5)+5)
Blir da bare nummerene innafor den første parentesen forandret?
4-(-5(5-5)-5)
Eller
4-(-5(-5-5)-5)
Og skal man forandre eventuelle pluss minus som ikke er fortegn?
4-(5+-5)
4(5-+5)
Men det blir jo kanskje det samme.. eller skal man trekke disse sammen fra begynnelsen og deretter forandre fortegn? Kanskje jeg gjør det komplisert?
Eks: 4-(+5(5-5)+5)
Blir da bare nummerene innafor den første parentesen forandret?
4-(-5(5-5)-5)
Eller
4-(-5(-5-5)-5)
Og skal man forandre eventuelle pluss minus som ikke er fortegn?
4-(5+-5)
4(5-+5)
Men det blir jo kanskje det samme.. eller skal man trekke disse sammen fra begynnelsen og deretter forandre fortegn? Kanskje jeg gjør det komplisert?
hvis du har flere parenteser, løs først ut de små parentesene inni den store. så går du løs på den store parentesen til slutt. fortegnsreglene gjelder hele tiden
4-(+5(5-5)+5)
4-(5(0)+5)
4-(0+5)
4-(5)
4-5=-1
Se på eksemplet,
Trekk sammen:
-5(2+5(-3+4)-2(8-2))
4-(+5(5-5)+5)
4-(5(0)+5)
4-(0+5)
4-(5)
4-5=-1
Se på eksemplet,
Trekk sammen:
-5(2+5(-3+4)-2(8-2))
Last edited by Olorin on 21/11-2007 20:21, edited 1 time in total.
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
-
Vektormannen
- Euler

- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Du kommer så og si aldri over et slikt tilfelle, fordi det er underforstått at et tall uten fortegn er positivt! Slik som i eksempelet du viser til: 4-(+5(5-5)+5) -- her trenger du bare å skrive 4-(5(5-5)+5).
Man skriver så og si aldri +5 eller +2, det er nok med 5 og 2. Men rent teknisk, ja, det blir bare + ved sammentrekning.
Man skriver så og si aldri +5 eller +2, det er nok med 5 og 2. Men rent teknisk, ja, det blir bare + ved sammentrekning.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Geometri
Likninger
valuta
Emner som står igjen nå. Jeg har skrevet alle regler om likninger, så jeg skal bare gjøre noen oppgaver og sette svar så sitter det.
Geometri trenger jeg bare å øve på å finne areal og omkrets av geometriske figurer.
Valuta trenger jeg litt oppfriskning.
Etter det skal jeg gå over og løse oppgaver til litt av hvert og se om jeg kan det. Men dette blir i morra
Nå må jeg sette meg ned og løse 5 sider med fæl spansk
Likninger
valuta
Emner som står igjen nå. Jeg har skrevet alle regler om likninger, så jeg skal bare gjøre noen oppgaver og sette svar så sitter det.
Geometri trenger jeg bare å øve på å finne areal og omkrets av geometriske figurer.
Valuta trenger jeg litt oppfriskning.
Etter det skal jeg gå over og løse oppgaver til litt av hvert og se om jeg kan det. Men dette blir i morra
Nå må jeg sette meg ned og løse 5 sider med fæl spansk
Hmm, jeg skjønner ikke helt fremgangsmåten for å finne fellesnevner og forkorte\forlenge brøk.
Holder det å gjøre det slik og få poeng for det?;
3\5 + 3\3
3*3\5*3 + 3*5\3*5
9\15 + 15\15
24\15
15 går en gang i 24, derfor er det blandete tallet 1, og resten blir da 9\15
1 9\15 <-kan forkortes 9:3\15:3=3\5
Får du poeng for denne måten? Hvis ikke, forklar hvordan jeg skal gjøre det nøye, vil unngå feil så langt det er mulig.
Hvordan viser man at man finner det blandede tallet riktig?
15\3:11\5=15\3*5\11=75\33=(66:33)+9\33=2 9\33 <- sånn?
Holder det å gjøre det slik og få poeng for det?;
3\5 + 3\3
3*3\5*3 + 3*5\3*5
9\15 + 15\15
24\15
15 går en gang i 24, derfor er det blandete tallet 1, og resten blir da 9\15
1 9\15 <-kan forkortes 9:3\15:3=3\5
Får du poeng for denne måten? Hvis ikke, forklar hvordan jeg skal gjøre det nøye, vil unngå feil så langt det er mulig.
Hvordan viser man at man finner det blandede tallet riktig?
15\3:11\5=15\3*5\11=75\33=(66:33)+9\33=2 9\33 <- sånn?
-
Vektormannen
- Euler

- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Jeg husker ikke hvordan man lærte å rekne med brøker på ungdomsskolen, men du gjør det i alle fall rett, såvidt jeg kan se, og du viser jo bra med utrekning.
Et lite sidesprang... Den første brøksummen din der kan skrives om mye enklere:
[tex]\frac 3 5 + \frac 3 3[/tex]
Dette kan skrives om til:
[tex]\frac 3 5 + 1[/tex]
Stokker du litt om på den får du:
[tex]1\frac 3 5[/tex]
(husk at et blandet tall er et helt tall pluss en brøk, bare at man utelater [tex]+[/tex]-symbolet)
Men hvis dere må vise en konkret fremgangsmåte er vel ikke det det smarteste ...
Et lite sidesprang... Den første brøksummen din der kan skrives om mye enklere:
[tex]\frac 3 5 + \frac 3 3[/tex]
Dette kan skrives om til:
[tex]\frac 3 5 + 1[/tex]
Stokker du litt om på den får du:
[tex]1\frac 3 5[/tex]
(husk at et blandet tall er et helt tall pluss en brøk, bare at man utelater [tex]+[/tex]-symbolet)
Men hvis dere må vise en konkret fremgangsmåte er vel ikke det det smarteste ...
Last edited by Vektormannen on 22/11-2007 19:59, edited 1 time in total.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Jaja, går utifra at det går bra å gjøre det på den måten, takk for all hjelp, i morgen er dagen, jeg vil gi resultater når jeg får den igjen!
Blir sikkert bare litt basis uansett.
Nå tar jeg noen øvingsoppgaver og alt er i boks!
Forresten, er disse simple algebra utregningene riktige?
a*a=a2
a+a+a=3a
a*b=ab
y*x*x=yx2
Blir sikkert bare litt basis uansett.
Nå tar jeg noen øvingsoppgaver og alt er i boks!
Forresten, er disse simple algebra utregningene riktige?
a*a=a2
a+a+a=3a
a*b=ab
y*x*x=yx2
Jepp.. Marker at et tall er opphøyd i noe med tegnet "^"
a^2 = a opphøyd i 2
a^2 = a opphøyd i 2
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
-
Vektormannen
- Euler

- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Ja, slik skrives det på papir. Her på forumet kan du skrive potenser riktig med tex eller taggene .
Men du må ikke skrive x2! Dette betyr "x ganger 2" og gir en helt annen mening enn "x i annen", som du sikkert vet.
Code: Select all
[sup] ... [/sup]Men du må ikke skrive x2! Dette betyr "x ganger 2" og gir en helt annen mening enn "x i annen", som du sikkert vet.
Elektronikk @ NTNU | nesizer


