Page 2 of 4
Posted: 30/07-2004 16:11
by kladden
Fine greier! Nå tror eg at eg har all kunnskapen som trengs for
å løse vanlige potenser

Posted: 02/08-2004 14:19
by kladden
Nei, no blei eg sint når eg satt i solsteiken og løste potenser.
Her er en oppgave, som etter fasiten skulle bli 27. Eg løste
den etter alle kjente regler, og fikk svaret 3. Er det trykkleif i
boka, eller har eg surra?
3[sup]-2[/sup]*3[sup]4[/sup]/3[sup]2[/sup]*3[sup]-3[/sup]
Eg plussa sammen eksponentene, og fikk 3[sup]-2+4[/sup]/3[sup]2+(-3)[/sup] = 3[sup]2[/sup]/3[sup]-1[/sup] = 3[sup]1[/sup] = 3
Hvor er feilen?
--------------------------------------------------------------------------------
Og her er en til eg står fast med:
(5*10[sup]2[/sup])[sup]-2[/sup]
Svaret skal bli 1/25*10[sup]-4[/sup]
Eg ser at 5[sup]2[/sup] blir 25, og at 10[sup]2*-2[/sup]=10[sup]-4[/sup]
Men hvordan skal eg sette opp stykket, og hvorfor får vi 1/25 og ikke 25?

Posted: 02/08-2004 14:59
by dischler
kladden wrote:
Eg plussa sammen eksponentene, og fikk 3[sup]-2+4[/sup]/3[sup]2+(-3)[/sup] = 3[sup]2[/sup]/3[sup]-1[/sup] = 3[sup]1[/sup] = 3
Hvor er feilen?
Feilen skjer før det nest siste likhetstegnet.
Når det er divisjon må du trekke fra eksponentene!
Slik:
3[sup]2[/sup]/3[sup]-1[/sup] = 3[sup]2-(-1)[/sup] = 3[sup]3[/sup] = 27
kladden wrote:
Og her er en til eg står fast med:
(5*10[sup]2[/sup])[sup]-2[/sup]
Kan settes opp og løses slik (begynner med å gange inn den ytterste eksponenten):
(5*10[sup]2[/sup])[sup]-2[/sup] = (5[sup]-2[/sup])*(10[sup]-4[/sup]) = (1/25)*10[sup]-4[/sup]
Husk at 5[sup]-2[/sup] = (5[sup]2[/sup])[sup]-1[/sup] = 25[sup]-1[/sup] = 1/25
Posted: 02/08-2004 18:22
by kladden
dischler wrote:kladden wrote:
Og her er en til eg står fast med:
(5*10[sup]2[/sup])[sup]-2[/sup]
Kan settes opp og løses slik (begynner med å gange inn den ytterste eksponenten):
(5*10[sup]2[/sup])[sup]-2[/sup] = (5[sup]-2[/sup])*(10[sup]-4[/sup]) = (1/25)*10[sup]-4[/sup]
Husk at 5[sup]-2[/sup] = (5[sup]2[/sup])[sup]-1[/sup] = 25[sup]-1[/sup] = 1/25
Hadde det vært feil å skrive 5[sup]-2[/sup]*10[sup]-4[/sup] i svaret,
i stedet for 1/25? Eller er dette valgfritt?
Posted: 02/08-2004 21:44
by kladden
Hvordan skal eg tenke når eg skal regne med negative og positive potenser i samme oppgava?
F.eks.:
-2[sup]2[/sup]+3[sup]2[/sup]-2*(-2)
Posted: 03/08-2004 10:35
by dischler
Du regner ut hvert ledd i summen for seg selv og summerer til slutt! ok?
Posted: 03/08-2004 11:36
by kladden
dischler wrote:Du regner ut hvert ledd i summen for seg selv og summerer til slutt! ok?
Nei, fordi svaret skal bli 9.
Og når eg regner ut leddene for seg selv får eg:
-4+9-2*(-2)
Og det blir altså:
3*(-2)= -6

Posted: 03/08-2004 11:43
by administrator
Hei!
Her tror jeg du har rotet med bruken av paranteser. Husk følgende:
-(2)[sup]2[/sup] = - (2*2) = - 4
og
(-2)[sup]2[/sup] = (-2) * (-2) = 4
KM
Posted: 03/08-2004 12:03
by kladden
administrator wrote:Hei!
Her tror jeg du har rotet med bruken av paranteser. Husk følgende:
-(2)[sup]2[/sup] = - (2*2) = - 4
og
(-2)[sup]2[/sup] = (-2) * (-2) = 4
KM
Da blir jo tingene litt mer forståelig. Eg fikk nå:
4+9-2*(-2)
Når det regnes på lommeregneren, får eg 17.
Einaste måten eg kan se at svaret skal bli 9, må være hvis vi
tar: (4+9-2=11)
11-2=9
Men her skal 11 multipliseres med -2. Da får eg -22.

Posted: 03/08-2004 12:12
by administrator
Hei!
Det er noe rot med fortegnene et sted, 3[sup]2[/sup] = 9. Dersom 9 er svaret betyr det at første leddet pluss det siste blir null......
Slik det står skrevet nå er ikke det tilfelle...
Husk:
..........-2*(-2) = ......+ 4
KM
Posted: 03/08-2004 12:16
by administrator
Sorry, jeg har fått heteslag
Oppgaven ser riktig ut og svaret blir 9, ser du det nå!
-2[sup]2[/sup] = -4
MVH
KM
Posted: 03/08-2004 14:20
by kladden
Riktig, riktig. 8)
Vil det si at oppgaven egentlig har 2 deler:
-2+3[sup]2[/sup]= 5
+
-2*(-2)= 4
Er minustegnet før den andre "delen" et fortegnsminus eller et vanlig substraksjonstegn?
Og, hvis eg tenker rett, hvorfor skal del 1 og del 2 plusses sammen? Det står ingen plusstegn mellom, og hvorfor er ikke den første -2 satt i parentes?
Posted: 03/08-2004 15:32
by administrator
Hei igjen!
La oss håpe at heteslaget mitt er over. Jeg tror jeg forvirret deg. Jeg regner et par oppgaver utførlig under, så kommer du med tilbakemelding.
-2[sup]2[/sup]+3[sup]2[/sup]-2*(-2)
Dette er den opprinnelige oppgaven som består av tre ledd. Når du multipliserer ut får vi:
-4 (fordi 2 i andre er 4 ) + 9 (fordi 3 i andre er 9) + 4 (fordi vi multipliserer minus 2 med minus 2, og minus og minus er pluss) = 9
Dersom det hadde stått:
(-2)[sup]2[/sup]+3[sup]2[/sup]-2*(-2)=
får vi
4 + 9 + 4 = 17
Forskjellen her er i første ledd der to negative tall multipliseres med hverandre og gir et positivt tall.
Ble du noe klokere av dette?
KM
Posted: 03/08-2004 15:37
by administrator
NB: Oppgaven har ikke "to deler", men tre ledd. Kan du prioritetsreglene for regnerekkefølge?
Dersom det står
2+3*4 så sier reglene at man multipliserer først og får 2 + 12 = 14
IKKE 5*4 = 20
Dersom det står
(2+3)*4 er det lik 5*4 = 20 , fordi parantesen overstyrer regelen. Dette er et viktig poeng!!
MVH
KM
Posted: 03/08-2004 16:01
by kladden
Det var en veldig god forklaring, endelig!
Det er tydelig at varmen gjør sitt inntog i hue på folk for tiden
