Det er vel forventet at de skal klare å utlede de. Skal jeg uttale meg som lærer ser jeg ingen verdi i at en student memorerer slikt. Kan tillegge at jeg har et nokså ambivalent forhold til eksamensoppgaver generelt. På den ene siden er mesteparten som regel dørgende kjedelige og forutsigbare (og det gjelder jo også på høyere nivå enn vgs), på den annen side vil eksaminandene sikkert ha forutsigbare oppgaver, ellers ville vel (hadde man gitt dem orginale oppgaver hvert år) halvparten strøket og nesten ingen fått den sekseren de trenger for å komme inn på alskens studier. Jeg har litt sans for å iallfall gi én eller to orginale nøtter som kan skille klinten fra hveten. .Aleks855 skrev:Sitter og lager LF for denne eksamenen nå, og må bare spørre: Hva får man utdelt av formler på del 1?
Tenker spesielt på oppgaver som 6a+b på del 1, der man skal løse trig-likninger. Det er ren flaks at jeg husker at $\arcsin 1 = \frac\pi2$ (ok, denne kan drøftes på enhetssirkelen, så la gå) og $\arctan(-\sqrt3) = \frac{2\pi}{3}$ (litt verre).
Er det forventet at studentene skal huske disse?
R2 v19 eksamen
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Interessant. Må si meg enig. Mange av oppgavene er forholdsvis kjedelige, men man må få muligheten til å vise at man kan det kjedelige også. Ellers synes jeg et par av oppgavene i sesongens R2 var litt interessante.Gustav skrev:Det er vel forventet at de skal klare å utlede de. Skal jeg uttale meg som lærer ser jeg ingen verdi i at en student memorerer slikt. Kan tillegge at jeg har et nokså ambivalent forhold til eksamensoppgaver generelt. På den ene siden er mesteparten som regel dørgende kjedelige og forutsigbare (og det gjelder jo også på høyere nivå enn vgs), på den annen side vil eksaminandene sikkert ha forutsigbare oppgaver, ellers ville vel (hadde man gitt dem orginale oppgaver hvert år) halvparten strøket og nesten ingen fått den sekseren de trenger for å komme inn på alskens studier. Jeg har litt sans for å iallfall gi én eller to orginale nøtter som kan skille klinten fra hveten. .Aleks855 skrev:Sitter og lager LF for denne eksamenen nå, og må bare spørre: Hva får man utdelt av formler på del 1?
Tenker spesielt på oppgaver som 6a+b på del 1, der man skal løse trig-likninger. Det er ren flaks at jeg husker at $\arcsin 1 = \frac\pi2$ (ok, denne kan drøftes på enhetssirkelen, så la gå) og $\arctan(-\sqrt3) = \frac{2\pi}{3}$ (litt verre).
Er det forventet at studentene skal huske disse?
Vet ikke helt om jeg ser en realistisk måte å forvente at en student utleder tangens-formelen på. Slik jeg ser det, så kan man kludre litt og oppdage at i en 30-60-90-trekant, så vil det vises at $\tan(60^\circ) = \sqrt3$, og deretter bruke at $\tan$-funksjonen er negativ i andre og fjerde kvadrant, men det virker som en tilfeldighet at man kommer dit når man sitter på eksamen. Og man må uansett huske hvordan forholdene var i en 30-60-90, så da er det jo nesten like realistisk å huske $\arctan(-\sqrt3)$.
Dennis' løsningsforslag syntes jeg var en fin vending, og bruker formelen for sinus av en sum, men krever at man husker tilsvarende formler for $\sin, \cos$.
Mulig jeg graver for dypt etter en realistisk løsning for en R2-student, eller er det bare jeg som undervurderer dem?
Måten å utlede det på blir jo å bruke enhetssirkelen: Vi har at $x^2+y^2=1$. Sett $\tan \theta = \frac{y}{x}=\sqrt{3}$. Innsatt for $y$ i første ligning fås $x=\frac12$. Voila! En katet som er halvparten av hypotenus $\Rightarrow$ 30-60-90-trekant! $\Rightarrow$ $\theta=60$ grader.
Neppe urealistisk resonnement for en god R2-elev etter min mening. (Å gjenkjenne 30-60-90-trekanter er jo noe som går igjen ofte i f.eks. matematikk R1)
Neppe urealistisk resonnement for en god R2-elev etter min mening. (Å gjenkjenne 30-60-90-trekanter er jo noe som går igjen ofte i f.eks. matematikk R1)
Det er meninga at man skal omforme uttrykket til et ledd med bare sinus, jf pensumet, og løse likningen deretter. Det er en standard r2-oppgave sånn sett. Er et delkapittel om det i boka.Aleks855 skrev:Sitter og lager LF for denne eksamenen nå, og må bare spørre: Hva får man utdelt av formler på del 1?
Tenker spesielt på oppgaver som 6a+b på del 1, der man skal løse trig-likninger. Det er ren flaks at jeg husker at $\arcsin 1 = \frac\pi2$ (ok, denne kan drøftes på enhetssirkelen, så la gå) og $\arctan(-\sqrt3) = \frac{2\pi}{3}$ (litt verre).
Er det forventet at studentene skal huske disse?
Men støter man ikke på samme problem?Gjest skrev:Det er meninga at man skal omforme uttrykket til et ledd med bare sinus, jf pensumet, og løse likningen deretter. Det er en standard r2-oppgave sånn sett. Er et delkapittel om det i boka.Aleks855 skrev:Sitter og lager LF for denne eksamenen nå, og må bare spørre: Hva får man utdelt av formler på del 1?
Tenker spesielt på oppgaver som 6a+b på del 1, der man skal løse trig-likninger. Det er ren flaks at jeg husker at $\arcsin 1 = \frac\pi2$ (ok, denne kan drøftes på enhetssirkelen, så la gå) og $\arctan(-\sqrt3) = \frac{2\pi}{3}$ (litt verre).
Er det forventet at studentene skal huske disse?
Vi kan gange gjennom likninga med $\frac12$ og får $\frac12\sin(\pi x) + \frac{\sqrt3}{2}\cos(\pi x) = 0$, men bare hvis vi ser på lang vei at $\cos(\pi/3) = \frac12$ og $\sin(\pi/3) = \sqrt3 / 2$, som gjør at vi videre kan bruker formelen for sinus av en sum.
Når det gjelder tanx = sqrt(3)/1 så får man jo en trekant med hypotenus 2. Da kan man bruke f eks sinx = sqrt(3)/2 til å finne x - som er det som er forventet å kunne utenat. Altså vinkelene til sin og cos ved sqrt(3)/2, 2/sqrt(2) og 1/2 (enhetssirkelen)
-
- Descartes
- Innlegg: 438
- Registrert: 02/06-2015 15:59
Aleks855 skrev:Sitter og lager LF for denne eksamenen nå, og må bare spørre: Hva får man utdelt av formler på del 1?
Tenker spesielt på oppgaver som 6a+b på del 1, der man skal løse trig-likninger. Det er ren flaks at jeg husker at $\arcsin 1 = \frac\pi2$ (ok, denne kan drøftes på enhetssirkelen, så la gå) og $\arctan(-\sqrt3) = \frac{2\pi}{3}$ (litt verre).
Er det forventet at studentene skal huske disse?
Man får ikke utdelt noen formler på del 1. Del 1 er uten hjelpemidler. Man har kun skrivesaker og linjal.
Det er imidlertid gjort klart på forhånd hvilke formler det forventes at elevene kan og som det kan kreves bruk av under del 1. Disse finner du i eksamensveiledningen som jeg legger ved her

Nå står det riktignok ikke kun formler, men også "ting" man skal kunne. F.eks. "Løse trigonometriske likninger", så da tar man utgangspunkt i at man må kjenne enhetssirkelen rimelig godt.
- Vedlegg
-
- Eksamensveiledning 2019.pdf
- (1.25 MiB) Lastet ned 512 ganger
Er R2 elev som hadde eksamen i år. Slik jeg lærte å løse slike oppgaver med omgjøring til Sinus, er at du velger et tall A=sqrt(a^2+b^2) der a og b er tallet før sin og cos-leddet. Du trekker så A utenfor et parantes, og må da dele på A inni for at det fortsatt er samme utrykk. Du vil da alltid sitte igjen med to tall som er slik at den ene blir cos(x) og den andre sin(x) inni parantesen. Og i R2-oppgavene vil det alltid være enkle tall. Det forventes at man kan sin/cos 30-60-90-120...360, de er uansett ganske enkle å utlede.Aleks855 skrev:Men støter man ikke på samme problem?Gjest skrev:Det er meninga at man skal omforme uttrykket til et ledd med bare sinus, jf pensumet, og løse likningen deretter. Det er en standard r2-oppgave sånn sett. Er et delkapittel om det i boka.Aleks855 skrev:Sitter og lager LF for denne eksamenen nå, og må bare spørre: Hva får man utdelt av formler på del 1?
Tenker spesielt på oppgaver som 6a+b på del 1, der man skal løse trig-likninger. Det er ren flaks at jeg husker at $\arcsin 1 = \frac\pi2$ (ok, denne kan drøftes på enhetssirkelen, så la gå) og $\arctan(-\sqrt3) = \frac{2\pi}{3}$ (litt verre).
Er det forventet at studentene skal huske disse?
Vi kan gange gjennom likninga med $\frac12$ og får $\frac12\sin(\pi x) + \frac{\sqrt3}{2}\cos(\pi x) = 0$, men bare hvis vi ser på lang vei at $\cos(\pi/3) = \frac12$ og $\sin(\pi/3) = \sqrt3 / 2$, som gjør at vi videre kan bruker formelen for sinus av en sum.
https://campus.inkrement.no/1274113/4712
Lektor Thue fra Campus kan sikkert forklare det litt mer nøyaktig enn jeg kan

Forhåndssensuren er lagt ut, ser ut som de veiledende poenggrensene er endret litt. Det kreves nå kun 43 poeng for en 5er, og 54 poeng for en 6er.
Hva med 2'ern?R2 vår 19 skrev:Forhåndssensuren er lagt ut, ser ut som de veiledende poenggrensene er endret litt. Det kreves nå kun 43 poeng for en 5er, og 54 poeng for en 6er.
Der kom karakteren min og jeg strøk.
Kommer til å klage selvfølgelig, men regnet med å vippe mellom 1 og 2 mtp jeg hadde regnet at jeg fikk 12 poeng akkurat riktig og er sikker på det. Men fikk ikke til så mye mer. Garantert 8 poeng i de to første derivasjon/integral oppgavene og fikk til de meste av vektoroppgavene i oppgave 5 som jeg er sikker på ga meg minst 4 poeng.
Håpet på at de kunne vippe meg over 12 poeng og siden grense var der på å bestå.
****** start på sommerferien
Kommer til å klage selvfølgelig, men regnet med å vippe mellom 1 og 2 mtp jeg hadde regnet at jeg fikk 12 poeng akkurat riktig og er sikker på det. Men fikk ikke til så mye mer. Garantert 8 poeng i de to første derivasjon/integral oppgavene og fikk til de meste av vektoroppgavene i oppgave 5 som jeg er sikker på ga meg minst 4 poeng.
Håpet på at de kunne vippe meg over 12 poeng og siden grense var der på å bestå.
****** start på sommerferien