Page 8 of 18

Re: R1 - Eksamen 2016

Posted: 20/05-2016 15:04
by Dolandyret
Synes litt synd på dere når jeg ser på oppgavene. Personlig synes jeg oppgavene var jevnt over litt vanskeligere enn på de to forrige eksamenene. Mulig det bare er meg tho.

Re: R1 - Eksamen 2016

Posted: 20/05-2016 15:09
by Kjemikern
Dolandyret wrote:Synes litt synd på dere når jeg ser på oppgavene. Personlig synes jeg oppgavene var jevnt over litt vanskeligere enn på de to forrige eksamenene. Mulig det bare er meg tho.
Enig.

Re: R1 - Eksamen 2016

Posted: 20/05-2016 15:20
by Mittle
Dersom de skal gjøre ha tilsvarende vanskelighetsgrad på R2 på mandag... Da lader jeg hagla ass..

Re: R1 - Eksamen 2016

Posted: 20/05-2016 15:28
by stensrud
Artig at det var noen ikke-standard oppgaver på settet i dag! Tenker spesielt på oppgave 7 på del 1 og oppgave 4 på del 2. Utenom de to var det vel ingen overraskelser :)

Re: R1 - Eksamen 2016

Posted: 20/05-2016 15:35
by Joakkkim
Spent på om jeg svarte riktig på oppgave 6b del 1 og oppgave 1 del 2...

Re: R1 - Eksamen 2016

Posted: 20/05-2016 15:56
by Guest
4a del to , hvordan?

Re: R1 - Eksamen 2016

Posted: 20/05-2016 16:03
by Drezky
Fy flate....
Klarte å forsove meg og mistet dyrebar tid.... :x :x :x

Re: R1 - Eksamen 2016

Posted: 20/05-2016 16:12
by Guest
4a del to , hvordan?

Re: R1 - Eksamen 2016

Posted: 20/05-2016 16:22
by Drezky
Gjest wrote:4a del to , hvordan?


Jeg satt med den ganske lenge, og valgte å tegne to grafer i Geogebra:

[tex]g(x)=ax+b[/tex]
[tex]f(x)=ax+b[/tex]

og hadde glidere.

Jeg oppdaget noe merkelig da disse linjene var vinkelrett på hverandre.
Det var at :
[tex]a_1*a_2=-1[/tex]
altså produktet av stigningstallene er alltid -1

Tok litt tid, men forstod at ettersom [tex]\vec{r_1}=\left [ 1,a \right ][/tex]
og [tex]\vec{r_2}=\left [ 1,a \right ][/tex]

Ettersom [tex]\vec{r_1}\perp\:\vec{r_2}\Leftrightarrow \vec{r_1}*\vec{r_2}=0\Leftrightarrow \left [ 1,a_1 \right ]*\left [ 1,a_2 \right ]=0\Leftrightarrow 1+a_1*a_2=0\Leftrightarrow a_1*a_2=-1[/tex]

Så finner du stigningstallet og bruker ettpunktformelen.

Re: R1 - Eksamen 2016

Posted: 20/05-2016 16:59
by Guest
Ble grådig usikker når jeg diskuterte med en klassekamerat. På oppgave 3 del 2 tolket jeg det slik at punkt P ikke nødvendigvis lå på linjen l i de deloppgavene etter de opplyste at den lå på linjen. Hva tror/gjorde dere? Blir usikker på grunn av at de fortsatt kaller den for P, men jeg antok der og da at den ikke behøvde å ligge på linjen l i de videre deloppgavene.

Re: R1 - Eksamen 2016

Posted: 20/05-2016 17:09
by luka
Er det noen som vet sånn ca. hvordan poengfordelingen er ift. karakterer? Er det den typiske
90-100% - 6
80-89% - 5
70-79 - 4
osv.

Tenker først og fremst på skillet mellom 4,5 og 6...

Re: R1 - Eksamen 2016

Posted: 20/05-2016 17:22
by Guest
Vanskelig eksamen ja. Lå sterkt an til sekser helt til siste oppgave. Kunne ikke begynne å svare på den engang fordi CAS bare sa "?" og "x=x" og lignende ting. :roll:

Re: R1 - Eksamen 2016

Posted: 20/05-2016 17:22
by DUR
Hva fikk dere som svar på den sannsynlighetsoppgaven i del 1? Og hvor mange vendepunkter var det på grafen?
Tusen takk for svar

Re: R1 - Eksamen 2016

Posted: 20/05-2016 17:30
by Guest
Egentlig litt irriterende at CAS skal spille en så stor rolle. Man kan argumentere for at det hindrer flere i å vise kompetansen sin da oppgavenes vanskelighetsgrad i større eller mindre grad avhenger av kandidatens geogebra-kunnskaper.

Re: R1 - Eksamen 2016

Posted: 20/05-2016 17:31
by Guest
Fikk 280 når hun skulle ha 2 realfag og 365 når hun skulle ha minst 2 fag.
[tex]\binom{5}{2}\cdot\binom{8}{2} = 280[/tex]
[tex]\binom{5}{2}\cdot\binom{8}{2}+\binom{5}{3}\cdot\binom{8}{1}+\binom{5}{4}[/tex]

Det er vel 4 vendepunkter. Et vendepunkt er hvor den deriverte begynner å øke når den har minket og motsatt, så midten av alle "bakker" er vendepunkt.