Hjelp med vektorprodukt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Hallo!

Har begynt å øve til matte, og akkurat nå driver jeg med 3D-vektorer. Kom til en oppgave som ved første øyekast virket rimelig grei, men som var vanskeligere enn som så. :P

Oppgaven lyder slik:

Punktene A(6, 2, 0), B(3, 6 , 0) og C(0, 0, t) er hjørnene i en trekant. Bestem t slik at arealet av trekant ABC blir 25.

Vet at jeg skal bruke vektorproduktet [tex]\vec{a}x\vec{b}[/tex] til et eller annet, men ikke hva. Det jeg vet er at arealet til trekanten er halvparten av arealet til parallellogrammet. Jeg har til å begynne med å funnet disse vektorene:

[tex]\vec{AB}= [-3, 4, 0][/tex] og [tex]\vec{AC}= [0, -2, t][/tex]

Hadde vært greit med litt hjelp (helst ikke hele utregningen), men noen hint slik at jeg selv kan få det til. :)

Takker for all god og rask respons!

GB
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
FredrikM
Poincare
Poincare

Regn ut [tex]\vec{AB}\times \vec{AC}[/tex]. Så setter du svaret lik 25*2 og løser for t.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Ok, jeg har regnet ut [tex]\vec{AB}\times \vec{AC}[/tex]. Jeg fikk

[tex]\vec{AB}\times \vec{AC}= [4t, 3t, 6][/tex].

Hvordan setter jeg dette uttrykket lik 50? :?

GB
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
thebreiflabb
Dirichlet
Dirichlet

Lengden av vektoren skal bli 50.
Vektormannen
Euler
Euler

Det er lengden av vektorproduktet som skal være lik 50. (Lengden av vektorproduktet er jo lik arealet av parallellogrammet som vektorene spenner ut)

edit: too late
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Lengden [tex]|\vec{AB}\times \vec{AC}|[/tex] av vektorproduktet blir vel regnet ut slik:

[tex]|\vec{AB}\times \vec{AC}|[/tex] = [tex]\sqrt{{(4t)}^{2}+{(3t)}^{2}+{6}^{2}}[/tex]

[tex]4t+3t+6=50[/tex] ----> dette ser litt rart ut.
Vektormannen
Euler
Euler

Ja, det blir rart, for [tex]\sqrt{a^2 + b^2} \neq a + b[/tex]. Ligningen du må løse, er [tex]\sqrt{(4t)^2 + (3t)^2 + 6^2} = 50[/tex]. Kvadrerer du og pynter litt så er vel resten kjente saker.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Post Reply