Jeg trenger hjelp til å løse likningen;
[tex]\frac{x^2+3x-4}{x^2-2x+1}=1[/tex]
Likning(ingen løsning)
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
[tex]\frac{x^2 + 3x - 4}{x^2 - 2x + 1} = 1[/tex]
[tex]x^2 + 3x - 4 = x^2 - 2x + 1[/tex]
Her detter [tex]x^2[/tex]-leddene bort og du står igjen med en enkel førstegradsligning.
[tex]x^2 + 3x - 4 = x^2 - 2x + 1[/tex]
Her detter [tex]x^2[/tex]-leddene bort og du står igjen med en enkel førstegradsligning.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Husk i tillegg å sjekke om løsningen på førstegradsligningen virkelig er en løsning ved å plugge svaret du får for x inn i den opprinnelige ligningen. Hva ser du?
Last edited by BMB on 18/11-2008 21:35, edited 1 time in total.
Brøken din er udefinert når x=1. Både teller og nevner er 0. Men man kan derimot vise at [tex]\lim_{x\to1}\frac{x^2+3x-4}{x^2-2x+1}=1[/tex].
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
-
- Cantor
Nei, det kan man ikke. Faktorisering gir [tex]\frac{x^2+3x-4}{x^2-2x+1}=\frac{(x-1)(x+4)}{(x-1)^2} = \dots[/tex]FredrikM wrote:Brøken din er udefinert når x=1. Både teller og nevner er 0. Men man kan derimot vise at [tex]\lim_{x\to1}\frac{x^2+3x-4}{x^2-2x+1}=1[/tex].
Nei. Hvorfor tror du den har uendelig mange løsninger? Hvis det er så mange, kan du kanskje si meg hva en av dem er?akihc wrote:Har ikke likningen min uendelig mange løsninger?
Da jeg så dette trodde jeg at den hadde uendelig mange løsninger for den gikk mot 1.Men dette er jo blitt påvist feil, så da er det ikke uendelig mange løsninger hell.Bogfjellmo wrote:FredrikM wrote:Brøken din er udefinert når x=1. Både teller og nevner er 0. Men man kan derimot vise at [tex]\lim_{x\to1}\frac{x^2+3x-4}{x^2-2x+1}=1[/tex].
Men takk for hjelpen!

Jeg er visst veldig ofte litt for rask på avtrekkeren. Grensen min hører hjemme på et galehus.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta