Hei, går ingeniør høyskolen yveien samtidig som jeg jobber i nordsjøen, dessverre har jeg gått glipp av forelesningene i derivasjon.
Så er helt i starten og sikkert kjempe lett for de som kan det, det jeg lurer på er: regn ut vekstfarten til f(x)=x i 2 +x i punktet X=0
noen som kan vise meg hvordan denne skal settes opp og regnes ut på en enkel måte.
Vekst fart derivasjon
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Her må du derivere [tex]f(x) = x^2 + x[/tex]. Her får vi bruk for to derivasjonsregler: 1) Når vi deriverer en sum deriverer vi hvert ledd for seg og 2) Den deriverte av [tex]x^n[/tex] er [tex]n \cdot x^{n-1}[/tex]. Vi "trekker" altså eksponenten n ned som en faktor og så trekker vi 1 fra eksponenten.
I f(x) har vi summen [tex]x^2 + x[/tex], så vi deriverer ledd for ledd. Det gir at [tex]f^\prime(x) = 2 \cdot x^{2-1} + x^{1 - 1} = 2x + 1[/tex]
Nå har vi et uttrykk, [tex]f^\prime(x)[/tex], som gir oss vekstfarten i et hvert punkt x. Tror du du kan klare resten nå?
I f(x) har vi summen [tex]x^2 + x[/tex], så vi deriverer ledd for ledd. Det gir at [tex]f^\prime(x) = 2 \cdot x^{2-1} + x^{1 - 1} = 2x + 1[/tex]
Nå har vi et uttrykk, [tex]f^\prime(x)[/tex], som gir oss vekstfarten i et hvert punkt x. Tror du du kan klare resten nå?
Elektronikk @ NTNU | nesizer