Skriving på pcen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
gill
Leibniz
Leibniz

Jeg prøver å skrive opp reaksjonslikninger på pcen og sliter med å få opphøyet i potens og å skrive nummer nedenfor for å beskrive antall av et atom/molekyl. Har noen noen tips?
ærbødigst Gill
ettam
Guru
Guru

"på PCen"- mener du i et tekstbehandlingsprogram?

I WORD: bruk "formelredigering" som du finner under Sett inn-->objekt-->Microsoft formelredigering

Prøv deg fram med dette.Skulle være rimelig enkelt å lære seg.
gill
Leibniz
Leibniz

Dette fungerte fint! Problemet er bare at det er litt tungvint. Må gå innom verktøymenyen hvor jeg har laget en snarvei for å komme til sett inn et objekt i teksten og så må jeg bla meg ned hver gang jeg skal skrive en formel. Og det går heller ikke å la menyen til formelredigering stå fremme i oppgaven. Når jeg skriver noe etter jeg har satt inn en formel forsvinner den.

Noen som har noen tips om hvordan man kan bruke boksen lettere :D
ærbødigst Gill
magneam
Cantor
Cantor

En løsning kan være å skrive likningene i LaTeX og trykke "Print Screen"-knappen. Da kan man bruke MS Paint til å lime inn fra utklippstavlen.
I Paint markerer du ønsket likning, klipper ut og limer inn i Word som bilde.

Det høres kanskje komplisert ut, men det går ganske kjapt dersom du man bruker Ctrl+c og Ctrl+v til og kopiere og lime :)
ettam
Guru
Guru

gill wrote: Noen som har noen tips om hvordan man kan bruke boksen lettere :D
Velg fra meny-linjen: verktøy-tilpass-kommandoer(fane)-sett inn(under kategorier)

Deretter ruller du nedover til "formelredigering" under rullefeltet "kommandoer" (til høyre, og laaaangt nedover i denne rullemenyen).

Den knappen du finner her kan du så trekke ut på ei verktøylinje du kan lage selv eller på ei verktøylinje du allerede har oppe, f.eks ved siden av tabellknappen på verktøylinja "standard".

ok?

Eller du kan lage en makro som åpner formelredigering. Deretter kan du "knytte en tastekommando" til denne makroen.

Dette er litt mere avansert å få til og vanskeligere å forklare detaljene i hva du må gjøre.
Post Reply