Minste verdi til y=x^2-6x
trenger utregning.
hjelp
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hvis du åpner graf-funksjonen på kalkulatoren din og taster inn [tex]x^2-6x[/tex], og viser grafen, da ser du noenlunde hvordan den er. (husk å stille inn V-Vindow så du se grafen på en bra måte.)
Når du ser grafen, trykker du F5, og deretter [MIN] (tror det er F2). Da finner den automatisk den laveste verdien.
Når du ser grafen, trykker du F5, og deretter [MIN] (tror det er F2). Da finner den automatisk den laveste verdien.
-
- Euler
Antar du mener den minste funksjonsverdien (y-verdien) som er mulig å få. Dette er en andregradsfunksjon som har en parabel som graf, og da ligger bunnpunktet midt mellom nullpunktene. Altså løser du y = 0 for å finne x-koordinatene til nullpunktene, og da ligger bunnpunktets x-koordinat midt mellom der. Den minste verdien, altså verdien i dette punktet, er da en smal sak å finne. Eventuelt kan du derivere og sette lik 0 for å finne x-koordinatet til bunnpunktet.
Edit: hun spør vel etter utregning, Realist1.
Edit: hun spør vel etter utregning, Realist1.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Det enkleste er vel å bruke symmetrilinja, som er den "vektormannen" snakker om....
[tex]x = -\frac{b}{2a}[/tex]
Sammenlign ditt uttrykk med det generelle uttrykket for andregradsuttrykk: [tex]ax^2 + bx + c[/tex]
Da ser du at [tex]a=1[/tex] og [tex]b=-6[/tex], og siden [tex]a>0[/tex] har uttrykket en "minste verdi" for:
[tex]x = -\frac{b}{2a} = - \frac{-6}{1} = 6[/tex]
Og da får du "minste verdi": [tex]y = 6^2- 6 \cdot 6 = \underline{\underline{0}}[/tex]
Da ser du at [tex]a=1[/tex] og [tex]b=-6[/tex], og siden [tex]a>0[/tex] har uttrykket en "minste verdi" for:
[tex]x = -\frac{b}{2a} = - \frac{-6}{1} = 6[/tex]
Og da får du "minste verdi": [tex]y = 6^2- 6 \cdot 6 = \underline{\underline{0}}[/tex]
Du mener vel [tex]x = -\frac{b}{2a} = -\frac{-6}{2} = 3[/tex] (og dermed minste verdi -9)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Eller for å komme fram til symmetrilinjen:
[ax[sup]2[/sup]+bx+c]' = 2ax + b
=>
2ax + b= 0
=>
x= -b/2a
[ax[sup]2[/sup]+bx+c]' = 2ax + b
=>
2ax + b= 0
=>
x= -b/2a
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Nå er ikke jeg helt bevandret innenfor det teoretiske innenfor dette, men jeg vet at når det gjelder andregradslikninger, så er disse symmetriske om bunnpunktet/symmetrilinjen.
Mener jeg forstår dette riktig oppe i hodet, men jeg ser meg ikke helt kapabel til å forklare dette helt. Men tror vi kan si noe sånt som at siden den deriverte til andregradspolynomet er et førstegradspolynom, er også stigningstallets tallverdi på begge sider av nullpunktene like, |2ax|. Hmm. Nei, den forklaringen ville forsovet vært riktig om det var et andregradspolynom også.
Nei, beklager =/
Mener jeg forstår dette riktig oppe i hodet, men jeg ser meg ikke helt kapabel til å forklare dette helt. Men tror vi kan si noe sånt som at siden den deriverte til andregradspolynomet er et førstegradspolynom, er også stigningstallets tallverdi på begge sider av nullpunktene like, |2ax|. Hmm. Nei, den forklaringen ville forsovet vært riktig om det var et andregradspolynom også.
Nei, beklager =/
Ah, ser litt nå.
Formelen for andregradslikninger inneholder et [symbol:plussminus] -ledd, noe som impliserer at det er like stor avstand til de forskjellige løsningene fra et punkt, som her er symmetrilinjen.
Formelen for andregradslikninger inneholder et [symbol:plussminus] -ledd, noe som impliserer at det er like stor avstand til de forskjellige løsningene fra et punkt, som her er symmetrilinjen.