Nå begynner jeg for alvor å utfordre meg selv med oppgaver og mer lekser. Vanligvis har jeg klart meg fint, men enkelte oppgaver har jeg svidd av litt for mye "hjernekrutt" på. Sliter jeg, spør jeg ofte lærer først.
Men nå håper jeg at jeg, som enkelte andre her på forumet, kan få hjelp i min egne lille tråd her

Nivået mitt er for øyeblikket 1T, men det forandres forehåpentligvis til R1+X over sommeren, om denne tråden fremdeles er aktiv da

--------
Jeg begynner likesågodt på første oppgave, jeg. Vi holder på med trigonometri, og lærer om sinussetningen, cosinussetningen og arealsetningen. Likevel repeterte jeg, takket være lodve, noen logaritmeoppgaver, og enkelte der fikk meg virkelig til å slite. Denne første oppgaven her, har jeg sittet med i hele kveld, men jeg tror endelig jeg fikk den til. (Tenkte først at jeg skulle løse den som ligning).
Anyhow; er dette en gyldig løsningmetode?
CoSinus 1T, oppgave 4.311b)
Vis ved hjelp av logaritmesetningene:
[tex]log(3x^2) \ - \ log(\frac{9}{\sqrt{x}}) \ - \ log(\frac{x}{9}) \ - \ log(3\sqrt{x^3}) \ = \ 0[/tex]
Jeg prøver:
[tex]log(3x^2) \ - \ log(\frac{9}{\sqrt{x}}) \ - \ log(\frac{x}{9}) \ - \ log(3\sqrt{x^3}) \ = \\ 2log3x-log9+\frac12logx-logx+log9-log(3 \cdot x \cdot \sqrt{x}) \ = \\ 2log3x \cancel{-log9}\cancel{+\frac12logx}-logx\cancel{+log9}-log3 - logx \cancel{- \frac12logx} \ = \\ 2log3x - 2logx - log3 \ = \\ 2log(\frac{3x}{x})-log3 \ = \\ 2log3-log3 \ = \\ 2 \cdot log\frac33 \ = \\ 2log1 \ = \\ 2 \cdot 0 \ = \ 0[/tex]
Puh. Kan dette stemme? Ble brått SVÆRT usikker på slike logaritmer, og det medfølger ingen ytterligere fasit til oppgaven. Har som sagt sittet hele kvelden med denne