Program som stiller opp matematikkoppgaver

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei!

Dette er vel egentlig ikke noe som angår matematikk direkte, men jeg lurer på om det er noen som vet hvor jeg kan få tak i et program som stiller opp matematikkoppgaver, lignende de som står som eksempel på klassetrinnssidene.

Takk for svar.
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Det enkleste, i det lange loep, er sannsynligvis å benytte MathML. Det finnes en del programvare for dette, og en god liste finner du her: http://www.w3.org/Math/Software/

Dersom markup ikke er aktuelt kan du istedet gjoere det på den gammeldagse måten, slik vi har gjort det på matematikk.net - nemlig å legge inn bildefiler for matematiske formler og uttrykk. Det finnes også software for dette. Matematikere har i alle år benyttet LaTeX til dette formålet. For bruk av LaTeX via http server, sjekk ut f.eks. mimeTeX og latexrender

_
Gjest

Tenkte meg egentlig et program hvor jeg kunne skrive inn matematikkoppgaver og lime dem inn i Word etterpå, om dere skjønner hav jeg mener?
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Jeg er ikke 100% sikker på hva du sikter til, men dette kan kanskje vaere til nytte: I Word kan du sette inn matematiske uttrykk direkte med Equation Editor. Gå til den horisontale menyen på toppen av Word og klikk på insert -> object. Velg deretter Microsoft Equation fra listen som kommer opp (beklager men jeg har kun US versjon av Word så jeg vet ikke hva menyene heter på norsk).

Dersom du er villig til å betale litt penger kan du vurdere å oppgradere til MathType

_
Gjest

Det hjalp. Tusen takk
Svar