Boktips: Hvordan gjøre matematiske bevis

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Markonan
Euclid
Euclid
Sted: Oslo

Heisann.

Tar mitt 6. mattekurs på universitetsnivå til våren. Har kjøpt læreboken, og er mildt sagt bekymret! Matematiske bevis er en stor del av kurset, og jeg må innrømme jeg ikke helt har mestret det enda (har stort sett hoppet over bevisene i de andre kursene :twisted: ).

Er det noen som kan anbefale en fin bok der man får en fin innføring i matematiske bevis?
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
=)
Descartes
Descartes

nå har jeg ingen spesielt bra tips til deg, men hvis du har kalkulus hjemme så beviser de både litt av hvert i den, han legger også litt ut om bevisstrategiene han skal bruke, samt gode tips.

men det er bare hvis du allerede har den, det finnes nok en mye bedre bok som konsentrerer spesielt på bevisføring.
Markonan
Euclid
Euclid

Takk for tipset. Har den gamle versjonen hjemme hos mor og far et sted.
Lao Tzu
Magnus
Guru
Guru
Sted: Trondheim

Hvilket fag?
Markonan
Euclid
Euclid

Det heter MAT1300 på UiO, a.k.a 'Kompleks Analyse'. Våren 2005 var resultatet:
Det var 43 som leverte svar til eksamen. Av disse fikk 2 A, 4 B, 7 C, 7 D, 6 E og 17 F

Nesten halvparten strøk! Og selv om jeg fikk A i det forrige kurset, vet jeg med en gang at jeg kommer til å måtte jobbe masse med dette kurset. Håper folk på forumet stiller opp med hjelp til en livredd student! :wink:
Lao Tzu
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Jeg har ikke kjennskap til boka personlig, men ta en titt på denne. Kurset i seg selv blir garantert spennende, så lykke til :D
mrcreosote
Guru
Guru

MAT1300 er den store bøygen for mange, kommer du deg gjennom dette kommer du deg gjennom alle bachelorkurs er mitt inntrykk. Plutselig skal man begynne å bevise ting sjøl, det holder ikke lenger å pugge Gram-Schmidt og middelverdisetninga for å stå. Det gjelder å arbeide med å forstå hva som foregår hvorfor. Prøv på ALLE anbefalte oppgaver før plenumsregninger om du går på disse, sjøl om det er et teoretisk fag er oppgavene veldig nyttige for å se ting fra nye vinkler og kanskje få en annerledes forståelse av pensum.

Boka er ganske spesiell, men ikke på en gal måte sjøl om jeg kan forstå det om noen finner den forferdelig.
sEirik
Guru
Guru

Om en del år er det vel sannsynlig at jeg kommer til å ta MAT1300 jeg og... jeg jobber med Kalkulus-boka i mitt eget tempo, fra perm til perm, og gjør alle oppgavene, spesielt bevisoppgavene. Tror det kan være nyttig å gjøre mange bevis allerede fra begynnelsen av - når man har gjort mange nok bevis så sitter det mer i blodet.
Svar