Studere matematikk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Abeline
Guru
Guru
Innlegg: 85
Registrert: 22/05-2004 17:27
Sted: Østlandet

Hei alle sammen!

Jeg har lyst til å begynne å studere matematikk (gjerne med fysikk) høsten 06. Utlandet frister veldig, men det er ganske dyrt. Er det noen som vet om noen stipender som kan være verdt å satse på? Eller noen annen nyttig info?
Finn en syklisk firkant, og problemet er så godt som løst:)
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Hvis du ikke absolutt skal til utlandet, kan du jo begynne på Siv.ing linjen for Matematikk og Fysikk ved NTNU, der jeg går. Er veldig fornøyd med det opplegget, til tross for at jeg er mest interessert i matematikk. Du får bred fagkunnskap i fysikk og matematikk de 2 første årene, før du velger studieretning. Da kan du velge mellom industriell matematikk(kan stort sett ta de kursene du vil, uten at det er industriellt rettet), teknisk fysikk og biofysikk. I tilegg kan tørsten etter mer matematikk enten tilfredsstilles ved å enten

a) Ta flere fag
b) Melde seg på kurs i avansert problemløsing, og kanskje komme seg på skolelaget til NTNU.

Føler også at staben både i fysikk og matematikk også er svært kompetente og villige til å hjelpe "over middels" interesserte studenter.

Ønsker du å vite mer kan du jo sende meg en mail på

torgeiwi@stud.ntnu.no
Wilja
Cayley
Cayley
Innlegg: 62
Registrert: 24/09-2003 11:58
Sted: Finnmark

Jeg ville tatt en telefon til flere ulike høgskoler og universiteter og hørt hva de kan tilby. Antar at en del har avtaler med utenlandske universiteter. Det kommer vel litt an på hvilket nivå du tenker på også, master eller doktorgrad?
Wilja
Abeline
Guru
Guru
Innlegg: 85
Registrert: 22/05-2004 17:27
Sted: Østlandet

I øyeblikket står jeg mellom Bonn, København, Oslo og Trondheim. Først må jeg skaffe meg en bachelorgrad, hvor langt jeg skal fortsette etterpå vet jeg ikke ennå, men mye mulig jeg kjører løpet helt ut og tar en doktorgrad en gang i fremtiden. Har også veldig lyst til å studere i England, men det er så dyrt. Kanskje jeg tar mastergraden min der..
Finn en syklisk firkant, og problemet er så godt som løst:)
Roger
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 27/01-2005 14:05
Sted: Rakkestad

Du er heldig! Jeg drømmer om å kunne reise til utlandet og studere Marinebiologi. he he.
Bilde det er liksom den store drømmen. har allerede tatt sportsdykkerlappen, tok den faktisk da jeg seksten. lol.

Men, jeg tror at du ville gjøre det bra. rådet mitt, er å ta ett skritt av gangen og ikke forvente for mye. På den måten blir du ikke skuffa. Lykke til med bachelorgraden. :)
Prøv dette spillet:
http://www.runescape.com
Anbefales!

<<A knight proves his worthiness through his deeds... >>
ThomasB
Guru
Guru
Innlegg: 257
Registrert: 18/03-2004 18:34

Vil absolutt anbefale Trondheim 8-)

Kjenner flere her som har gjort det veldig bra i Abelkonkurransen tidligere, så dette er ikke et uvanlig valg for dyktige matematikere...
Og mulighetene for å ta et år i utlandet er jo absolutt til stede.
trine:)

Heihei!

Vil absolutt også anbefalle deg Oslo. Her kan du velge i mange spennende fag, og kan også få informatikk med på kjøpet(trodde aldri informatikken skulle bli relevant, men ser nå at det er kjempe nyttig å også ha en viss innsikte i dette). Forelserene er superflinke, og ikke minst engasjerende! Vi har også mange smarte matematikk studenter, som har kommet langt i abelkonk.. Mulighetene for opphold i utlandet er også bra. Uansett: lykke til, og stå på! :D
Svar