La x være et oddetall
Bevis at 4 går opp i [tex]x^2-1.[/tex]
Dersom jeg setter x=1, blir jo svaret 0. Hva gjør jeg nå?
Tall går opp i 0
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Dette gjelder vel for x>1.
Dersom X er et oddetall, vil x^2 være et oddetall:
x=p+1 hvor p er et partall.
x^2-1 = (p+1)(p+1)-1 = p^2 +2p +1 -1 = p^2 + 2p
x^2-1 vil altså alltid bli et partall. For x>1 vil det også alltid gå opp i 4, siden x^2-1 hvor x er større enn 1 vil bli et partall større eller lik 4.
Dersom X er et oddetall, vil x^2 være et oddetall:
x=p+1 hvor p er et partall.
x^2-1 = (p+1)(p+1)-1 = p^2 +2p +1 -1 = p^2 + 2p
x^2-1 vil altså alltid bli et partall. For x>1 vil det også alltid gå opp i 4, siden x^2-1 hvor x er større enn 1 vil bli et partall større eller lik 4.
Alt det andre hadde jeg løst, synes det bare var litt rart å si at 4 går opp i 0.
Trodde nemlig det var en regel som heter: Å dele med null er tull
Den er tydeligvis: Å dele PÅ 0 er tull
Trodde nemlig det var en regel som heter: Å dele med null er tull
Den er tydeligvis: Å dele PÅ 0 er tull
Blir det feil å si at Titten Tei er lett på tråden?
Det er nok feil.fbhdif skrev:x^2-1 vil altså alltid bli et partall. For x>1 vil det også alltid gå opp i 4, siden x^2-1 hvor x er større enn 1 vil bli et partall større eller lik 4.
Et partall større enn eller lik 4 vil ikke nødvendigvis gå opp i 4. Se på 10 for eksempel, et tall som slett ikke kan deles på 4, selv om det er større enn 4. Men de andre bevisene er greie.
Det har du rett i sEirik. Det gikk alt for fort i svingene.sEirik skrev:Det er nok feil.fbhdif skrev:x^2-1 vil altså alltid bli et partall. For x>1 vil det også alltid gå opp i 4, siden x^2-1 hvor x er større enn 1 vil bli et partall større eller lik 4.
Et partall større enn eller lik 4 vil ikke nødvendigvis gå opp i 4. Se på 10 for eksempel, et tall som slett ikke kan deles på 4, selv om det er større enn 4. Men de andre bevisene er greie.
Alle tallene som følger rekka er delelige med fire siden de har 4 som faktor, og alle brøkene, (x^2-1)/4 kan forkortes.