Skal jeg sette alle t på en side og resten på den andre siden?
hvordan begynner jeg
oppg.
[2t+1,4] og [t+1,6]
prøver :
[2t-t] og [-1,4+1,6]
-1,4=2t og 1,6=-t
2/-1,4 og 1,6/t
dette ser ikke riktig ut,hva er det jeg glemmer?
Parallelle vektorer
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
[tex][2t+1, 4]=k[t+1,6][/tex]scofield skrev:Oppgave 1e)[2t+1,4] og [t+1,6]
Finn t slik at vektorene blir parallelle.
Jeg sitter støkk!
[tex]2t+1=k\cdot (t+1)\;og\;4=6k[/tex]
[tex]k={2\over 3}[/tex]
som gir:
[tex]2t+1={2\over 3}t+{2\over 3}[/tex]
[tex]t=-{1\over 4}[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa skrev:[tex][2t+1, 4]=k[t+1,6][/tex]scofield skrev:Oppgave 1e)[2t+1,4] og [t+1,6]
Finn t slik at vektorene blir parallelle.
Jeg sitter støkk!
[tex]2t+1=k\cdot (t+1)\;og\;4=6k[/tex]
[tex]k={2\over 3}[/tex]
som gir:
[tex]2t+1={2\over 3}t+{2\over 3}[/tex]
[tex]t=-{1\over 4}[/tex]
Oki ,jeg skjønner at du bruker bare en bokstav k for at likningen skal gå bra. Og at du tar " x" ene først og "y" ene etterpå,jeg mener venstre bak , først og deretter høyre. Og at du tar 4 /6k så får du 2/3. Men jeg ser at det står to ganger 2/3 altså den ene er 2/3t og den andre 2/3 ,hvordan fik du den andre hvis du fikk den ene? For har vi ikke bare en 4/6k ?.....Det var det ene problemet med å skjønne det,det andre var hvordan fikk du -1/4 utifra 2t+1 = 2/3t 2/3 eller som den likningen gikk.
Som du ser så har jeg litt problemer med å skjønne akkuratt denne oppgaven,er det mulig å utdype den på det letteste så jeg kan bli overveldet og føle no undring jeg og ?
Janhaa skrev:[tex][2t+1, 4]=k[t+1,6][/tex]scofield skrev:Oppgave 1e)[2t+1,4] og [t+1,6]
Finn t slik at vektorene blir parallelle.
Jeg sitter støkk!
[tex]2t+1=k\cdot (t+1)\;og\;4=6k[/tex]
[tex]k={2\over 3}[/tex]
som gir:
[tex]2t+1={2\over 3}t+{2\over 3}[/tex]
[tex]t=-{1\over 4}[/tex]
Oki ,jeg skjønner at du bruker bare en bokstav k for at likningen skal gå bra. Og at du tar " x" ene først og "y" ene etterpå,jeg mener venstre bak , først og deretter høyre. Og at du tar 4 /6k så får du 2/3. Men jeg ser at det står to ganger 2/3 altså den ene er 2/3t og den andre 2/3 ,hvordan fik du den andre hvis du fikk den ene? For har vi ikke bare en 4/6k ?.....Det var det ene problemet med å skjønne det,det andre var hvordan fikk du -1/4 utifra 2t+1 = 2/3t 2/3 eller som den likningen gikk.
Som du ser så har jeg litt problemer med å skjønne akkuratt denne oppgaven,er det mulig å utdype den på det letteste så jeg kan bli overveldet og føle no undring jeg og ?
Er jo et ligningssett med to ukjente som du har løst flere ganger?
Skulle i utgangspunktet gi deg en overveldende følelse og no undring.
Grunnen til at han setter inn faktoren k utenfor ene vektoren er fordi [tex]\vec u || \vec v \ \text{hvis} \ \vec u = k\cdot \vec v[/tex] || (parallell)
du får to likninger med to ukjente:
[tex](1)\ 2t+1=k(t+1)[/tex]
[tex](2)\ 4=6k \ \Rightarrow \ k=\frac46 = \frac 23[/tex]
Sett dette inn i (1)
[tex]2t+1=\frac23(t+1)[/tex]
[tex]2t+1=\frac23t+\frac23[/tex]
[tex]2t-\frac23t=\frac23 - 1[/tex]
[tex] \frac63t-\frac23t=\frac23-\frac33[/tex]
[tex]\frac43t=-\frac13[/tex]
[tex]t=-\frac13\cdot \frac 34[/tex]
[tex] t =- \frac3{12}=-\frac14[/tex]
Skulle i utgangspunktet gi deg en overveldende følelse og no undring.
Grunnen til at han setter inn faktoren k utenfor ene vektoren er fordi [tex]\vec u || \vec v \ \text{hvis} \ \vec u = k\cdot \vec v[/tex] || (parallell)
du får to likninger med to ukjente:
[tex](1)\ 2t+1=k(t+1)[/tex]
[tex](2)\ 4=6k \ \Rightarrow \ k=\frac46 = \frac 23[/tex]
Sett dette inn i (1)
[tex]2t+1=\frac23(t+1)[/tex]
[tex]2t+1=\frac23t+\frac23[/tex]
[tex]2t-\frac23t=\frac23 - 1[/tex]
[tex] \frac63t-\frac23t=\frac23-\frac33[/tex]
[tex]\frac43t=-\frac13[/tex]
[tex]t=-\frac13\cdot \frac 34[/tex]
[tex] t =- \frac3{12}=-\frac14[/tex]
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
En annen måte å se problemet på er å forestille seg vektorene som hypotenuser. Kan ta problemet ditt feks: [2t+1,4] og [t+1,6]. Tenk hypotenus nå. Vektorene (hypotenusene) er parallelle hvis og kun hvis det to trekantene er formlike. 2t+1 og t+1 tilsvarer de vannrette sidene (langs x-aksen), og 4 og 6 tilsvarer loddrette sidene (langs y-aksen). Dersom trekantene skal være formlike må altså følgene gjelde:
(2t+1)/(t+1)=4/6
Og da er det bare å løse ligningen og se hva t må være
(2t+1)/(t+1)=4/6
Og da er det bare å løse ligningen og se hva t må være

1+1=2!