Heisann
VI har innføring i matte nå, og har en oppgave om målestok. Vi ar ikke lært særlig mye om det, og det står ikke det jeg trenger å vite i matteboken :S
Så håper virkelig dere kan hjelpe meg å forstå?
Ok, her er oppgaven;
På en tegning i målestokk 1:200 er avstanden mellom to punkter 6.0 cm.
På en annen tegning er avstanden mellom de samme to punktene 2,4 cm.
Finn målestokken på denne tegningen.
At målestokken er 1:200 betyr at det du ser i virkeligheten er 200 ganger så stort som på tegningen. Ofte er det lettest å først regne ut hvor lang avstanden er i virkeligheten:
6.0 cm * 200 = 1200 cm
Avstanden er altså 1200 cm i virkeligheten. Hva er nå målestokken på den andre tegningen?
(1200 cm)/(2,4 cm) = 500
Avstanden er 500 ganger så stor i virkeligheten som på den andre tegningen, altså er målestokken 1:500.
Det vi egentlig har gjort her er altså regnestykket:
200*(6,0 cm/2,4 cm) = 500
Hei.
har en oppgave der jeg skal finne målestokken på et hundehus. det står ingenting om hvor stort huset er i virkeligheten og på tegningen er huset oppgitt i millimeter. er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut målestokken ved å måle hvor stor tegningen er?
Sindre her wrote:Hei.
har en oppgave der jeg skal finne målestokken på et hundehus. det står ingenting om hvor stort huset er i virkeligheten og på tegningen er huset oppgitt i millimeter. er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut målestokken ved å måle hvor stor tegningen er?