Fasiten er undervurdert!

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
majolima
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 17/02-2004 16:47
Sted: Norge

På ungdomsskolen fikk vi ikke lov til å bruke fasit når vi regnet oppgaver. Da visste vi ikke om det vi regnet var riktig eller galt, og følgelig lærte vi ikke hva som var riktig framgangsmåte innen ulike oppgavetyper. På vgs. har vi fasit bakerst i boka, og karakteren min steig betydelig med det samme jeg begynte der. Det er selvsagt morsommere å regne når man kan kontrollere svaret etterpå, dermed gjør man flere oppgaver, og lærer mer.
Min oppfordring til alle mattelærere er derfor: La elevene få regne med fasit!
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Jeg syns også det er best å regne med fasit slik at jeg kan kontrollere om jeg gjør rett eller er helt på jordet. I nesten alle mine skolebøker er det slik at det er bare fasit på oddetallsoppgaver, men fullstendig løsning kan kjøpes i tillegg i en egen "Student's solution manual"

Problemet med å begynne for tidlig med fasit bak i boken er vel at noen ser litt for tidlig på fasiten uten å prøve, og bare skriver av fasiten i stedet for å gjøre leksene skikkelig.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Jeg er enig i at en "umiddelbar" bekreftelse på mestring virker motiverende. Jeg lar nesten alltid elevene få bruke fasit og ser ikke det som et generellt problem. Men, som Oro2 er inne på er det en del elever som fokuserer for mye på resultat og for lite på prosess. I slike tilfeller kan fasit være en kortsiktig sovepute som står i veien for læring. Tror nå jeg da...


MVH
KM
majolima
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 17/02-2004 16:47
Sted: Norge

Jeg tviler på at noen kan finne på å bare skrive ned fasitsvaret. Hva skulle det være godt for? Alle vet forhåpentligvis at man må ha med utregning også? Det er imidlertid irriterende hvis det er feil i fasiten og man jobber i timesvis uten å få "riktig". Men da blir jo gleden desto større når man får bekreftet at det er fasiten som er gal..
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Det tviler ikke jeg på... :?

Men jeg synes allikevel at man skal ha tilgang på fasit.
KM
MrFrekkas
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 20/10-2004 23:41

Som sagt er det kjekt og finne ut om du har rett eller ei. men der domt at det ikkje står utregninger i fasiten, har hatt store diskusjoner med lærer kem som har det "beste" utregningen... og fasiten viser bare eit svar... og det er slutt svaret....
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Den "beste" løsninga er vel alltid den som innebærer minst regning...? :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Svar