Har i det siste blitt litt i tvil om en potensregel stemmer:
(a*b)[sup]n[/sup]=a[sup]n[/sup]*b[sup]n[/sup]
Fordi, hvis vi tar et eksempel:
(2x)[sup]3[/sup] = 2x*2x*2x = 2*2*2*x*x*x = 2[sup]3[/sup]x[sup]3[/sup] = 8x[sup]3[/sup]
Deter jo helt greit. Men, hvis vi sier at x = 1, blir all logikk feil i mine øyne.
(21)[sup]3[/sup] = 2*1*2*1*2*1 = 2*2*2*1*1*1=2[sup]3[/sup]1[sup]3[/sup] = 81
De fleste av leddene der er jo forskjellige i summen, og svaret blir jo helt feil. (21)[sup]3[/sup] = 9261. Det samme er selfølgelig 2*1*2*1*2*1. Men 2*2*2*1*1*1 blir 8, og 2[sup]3[/sup]1[sup]3[/sup]blir 81.
Så hva er sammenhengen her?
Potensregler
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Sjef
- Innlegg: 883
- Registrert: 25/09-2002 21:23
- Sted: Sarpsborg
Må minne om at
2x = 2*x
Dersom x =1 gir det 2*1 =2 ( og ikke 21)
Km
2x = 2*x
Dersom x =1 gir det 2*1 =2 ( og ikke 21)
Km
Okei, no har eg rettet det. Men blir svaret 81?administrator skrev:Må minne om at
2x = 2*x
Dersom x =1 gir det 2*1 =2 ( og ikke 21)
Km
For da tror eg at eg skjønner det. 2*2*2(tierplass) blir 8, 1*1*1(enerplass) blir 1. Altså 81
Har eg rett?
Jepp, ser du misforståelsen din nå?
2x = 2*x
Med x = 1 er altså:
2x = 2
(og IKKE 21)
("2x" leses "to eks", og det burde gjøre det lett å huske)
Dette betyr altså at hvis det står f.eks. 5x et sted, og du skal sette inn x=2 må du putte inn et gangetegn!
2x = 2*x
Med x = 1 er altså:
2x = 2
(og IKKE 21)
("2x" leses "to eks", og det burde gjøre det lett å huske)
Dette betyr altså at hvis det står f.eks. 5x et sted, og du skal sette inn x=2 må du putte inn et gangetegn!
Sist redigert av ThomasB den 03/08-2004 14:23, redigert 1 gang totalt.
Men hva blir svaret da? skal eg bare stoppe opp på 2[sup]3[/sup]1[sup]3[/sup] ?
Eller er det eg som har rotet til oppgaven...
At (2x)[sup]3[/sup] bare er ment å løses slik.
Side 2x = to x-er, så er ikke x et ukjent tall. Men x=1, og
hvis eg skriver 21, blir det da lest som: "to enere"?
Eller er det eg som har rotet til oppgaven...
At (2x)[sup]3[/sup] bare er ment å løses slik.
Side 2x = to x-er, så er ikke x et ukjent tall. Men x=1, og
hvis eg skriver 21, blir det da lest som: "to enere"?
Sist redigert av kladden den 03/08-2004 14:27, redigert 1 gang totalt.
Her skulle det også stått et gangetegn innimellom tallene (som jeg la til i innlegger over):
2[sup]3[/sup]*1[sup]3[/sup]
Dette bør du heller ikke ha som ditt endelige svar, ettersom 1[sup]3[/sup]=1 og 2[sup]3[/sup]=8
Det endelige svaret blir altså 8, da kan du stoppe
2[sup]3[/sup]*1[sup]3[/sup]
Dette bør du heller ikke ha som ditt endelige svar, ettersom 1[sup]3[/sup]=1 og 2[sup]3[/sup]=8
Det endelige svaret blir altså 8, da kan du stoppe
NEI.kladden skrev: hvis eg skriver 21, blir det da lest som: "to enere"?
Når du skriver TALL på tallform ved siden av hverandre er de å oppfatte som ETT helt tall. F.eks så vil 432 alltid bety "firehundreogtrettito" og ikke fire ganger tre ganger to.
MEN hvis uttrykket inneholder BOKSTAVER så er det et usynlig gangetegn mellom tallene. F.eks hvis vi lar x=4, y=3 og z=2, så vil tallet xyz ikke være 432 ("firehundreogtrettito") men 4*3*2 = 24.
Kjempegreier!dischler skrev:NEI.kladden skrev: hvis eg skriver 21, blir det da lest som: "to enere"?
Når du skriver TALL på tallform ved siden av hverandre er de å oppfatte som ETT helt tall. F.eks så vil 432 alltid bety "firehundreogtrettito" og ikke fire ganger tre ganger to.
MEN hvis uttrykket inneholder BOKSTAVER så er det et usynlig gangetegn mellom tallene. F.eks hvis vi lar x=4, y=3 og z=2, så vil tallet xyz ikke være 432 ("firehundreogtrettito") men 4*3*2 = 24.
Så hvis eg skal løse:
2x*4x
Så blir svaret 8x. På en måte kan du si at det står (2*x)*(4*x)
-
- Sjef
- Innlegg: 883
- Registrert: 25/09-2002 21:23
- Sted: Sarpsborg
Ja, her må du ikke blande korten.
Dersom du har et produkt ab som er en forkortet skrivemåte for a*b (når vi bruker bokstaver sløyfer vi ofte gangetegnet, men det er der allikevel).
Husk at ab er det samme som ba, altså ab =ba
det ser du lett ved å sette inn tall, feks a = 2 og b = 100 (helt tilfeldig valgt) . Du ser at begge sider av likhetstegnet gir tallet 200
Dersom vi skal multiplisere to tall med hverandre MÅ vi bruke multiplikasjonstegnet, nettopp for å ungå de problemene med posisjonssystemet.
5*2 = 10
52 er noe helt annet, enig?
MVH
KM
Dersom du har et produkt ab som er en forkortet skrivemåte for a*b (når vi bruker bokstaver sløyfer vi ofte gangetegnet, men det er der allikevel).
Husk at ab er det samme som ba, altså ab =ba
det ser du lett ved å sette inn tall, feks a = 2 og b = 100 (helt tilfeldig valgt) . Du ser at begge sider av likhetstegnet gir tallet 200
Dersom vi skal multiplisere to tall med hverandre MÅ vi bruke multiplikasjonstegnet, nettopp for å ungå de problemene med posisjonssystemet.
5*2 = 10
52 er noe helt annet, enig?
MVH
KM
-
- Sjef
- Innlegg: 883
- Registrert: 25/09-2002 21:23
- Sted: Sarpsborg
Ja, jeg er imponert over at elever bruker så mye av sin ferie på matematikk, BRA!!!
Går ut fra at du går på ungdomsskolen?
Km
Går ut fra at du går på ungdomsskolen?
Km
Hehe, nei.administrator skrev:Ja, jeg er imponert over at elever bruker så mye av sin ferie på matematikk, BRA!!!
Går ut fra at du går på ungdomsskolen?
Km
Vi hadde en grusom matte-lærer på ungdomsskolen, så eg
fikk bunnkarakter. No skal eg på musikk+almenn linje, og
trenger god mattekarakter for å kunne studere det eg har lyst til senere.
Derfor benytter eg meg av matematikk.net for å friske opp mattekunnskapene!
Det er kanskje ikkje så lysende klart at vi tenkter matte i fritiden vår, men eg har begynt og bruke mer avanserte måter og rekne i hverdagen, selv om det blir "vanskeligere" enn vanlig.. men det er fordi eg liker den metoden vi ein gang lerte.. og noen av oss blir veldig opptatt av slike forum som disse... og eg er ein 15 åring som trenger GODE karaktere ut ungdomskulen for og komme innpå det eg vil.. har hørt at det er masse avansert matte på elektro grunnleggende? kan noen svare på det..