Hei, jeg heter Jonas og går i 10. klasse. Jeg har gjennomført matte tentamen for 1 uke siden. Da fikk jeg en oppgave som handlet om koding. Jeg besvarte oppgaven på den måten jeg mener er mest korrekt. Men så fikk jeg den samme oppgaven mens jeg jobbet i timen noen dager etter. Da spurte mange andre elever læreren om hva som var riktig svar. Da fikk de beskjed at riktig svar var en femkant (altså ikke det jeg svarte) men jeg visste at man kunne svare oppgaven på denne måten men valgte å gjøre det på min metode fordi jeg syntes det passer bedre med informasjonen som blir gitt i oppgaven. Så jeg spurte en annen mattelærer om mitt svar på oppgaven var feil. Da fikk jeg beskjed om at min måte å løse det på var riktig. Men det er den læreren som mener at jeg har feil som skal rette prøven min. Så her er oppgaven og svar på del B. Har ikke svart på A her fordi dette ikke er det ordentlige svaret på prøven.
Matte tentamen oppgave om koding
[
Mitt svar på oppgaven:
Riktig svar ifølge den ene mattelæreren:
Jeg mener da at siden det kun står «tegn» å ikke flytt eller beveg deg. Så skal man bare tegne et linjestykke og stå på samme sted, ikke tegne linjestykket for å så gå fremover.
Hvis man også skulle gått fremover i tillegg til å tegne linjestykket så burde dataprogrammet også inkludert en linje til som det burde stått: «beveg deg frem A» denne linjen skulle da ha vært imellom «tegn et linjestykke med lengde A» og «snu (360:B) grader til høyere»
Men siden dataprogrammet i oppgaven ikke har en linje som sier dette mener jeg det er riktig å lage den figuren jeg har laget.
Takk for svar!
Mattelærer mener svaret mitt er feil. Jeg mener det motsatte.
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Når jeg leser oppgaven, så vil jeg si den er dårlig definert.
Det står ikke hvor eller hvordan linjestykket skal plasseres.
For at ditt svar skal være riktig, så må vi anta at linjestykket er plassert slik at en av endene er i det punktet som bildet roteres rundt i steg 2 i løkka.
For at læreren sitt svar skal være riktig, så må vi anta at linjestykket er plassert en viss lengde over punktet som bildet roteres rundt. Det er en mye mer vaklete antakelse fordi da burde det også stått en plass hvor langt unna rotasjonspunktet linja skal plasseres.
Det står ikke hvor eller hvordan linjestykket skal plasseres.
For at ditt svar skal være riktig, så må vi anta at linjestykket er plassert slik at en av endene er i det punktet som bildet roteres rundt i steg 2 i løkka.
For at læreren sitt svar skal være riktig, så må vi anta at linjestykket er plassert en viss lengde over punktet som bildet roteres rundt. Det er en mye mer vaklete antakelse fordi da burde det også stått en plass hvor langt unna rotasjonspunktet linja skal plasseres.
Eg må sei meg samd med læraren din som retta oppgåva. Det er kanskje dårleg forklart i teksten, men slik eg les oppgåva så er det «turtle» teikneprogrammet i Python (eller liknande grafikkprogram) som er tenkt som utgangspunkt.
Der flyttar ein seg med streken ein lagar, altså slik ein ville ha gjort det om du ikkje fekk lov til å løfte blyanten av papiret. For at teikninga di skulle ha passa inn i ein slikt program, så måtte du har lagt med tilbakevegen, altså linjene:
Snu 180 grader til høyre
Tegn et linjestykke med lengde a
Snu (360:b) grader til venstre
Det er derimot ei interessant tolking av oppgåva, og ein kan argumentere for at det er lite informasjon i oppgåveteksten om korleis dette tenkte programmet faktisk fungerer.
Der flyttar ein seg med streken ein lagar, altså slik ein ville ha gjort det om du ikkje fekk lov til å løfte blyanten av papiret. For at teikninga di skulle ha passa inn i ein slikt program, så måtte du har lagt med tilbakevegen, altså linjene:
Snu 180 grader til høyre
Tegn et linjestykke med lengde a
Snu (360:b) grader til venstre
Det er derimot ei interessant tolking av oppgåva, og ein kan argumentere for at det er lite informasjon i oppgåveteksten om korleis dette tenkte programmet faktisk fungerer.