Har pugget matematikk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Middels Uopplyst
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 02/06-2021 01:06

Hei! Noen andre som har stort sett pugget formler og pensum osv. i matematikk, og glemt og faktisk forstå det man gjør? Er nå ferdig med R2, og det gikk nokså bra. Fikk til mye på del 1, men mye mindre på del 2, da den delen tester mer forståelse. Når jeg peker på ting jeg har pugget i steden for å forstå gjelder det relativt grunnleggende ting i matematikken, sånn som abc formelen. Gikk opp ett lys for meg i dag at jeg har lagt for mye vekt på å lære det fort framfor forståelse, så er motivert for å gjøre en endring. Hadde vært morsomt å høre om noen kan relatere, og eventuelt deres erfaringer på hvordan det gikk etter at du sluttet å pugge, men i steden fokuserte på forståelse.
Mattebruker
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 456
Registrert: 26/02-2021 21:28

Pugg betyr eigentleg at vi brukar ei ferdig oppskrift( algoritme) for å løyse eit problem. Som eit første steg er denne metoden viktig for å vinne innsikt og djupare forståing i ei matematisk problemstilling.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Typisk er det slik at på lavere nivå, så handler matten mye om å anvende formler for å regne ut ting (f.eks. abc-formelen til å løse andregradslikninger), mens jo høyere nivået er, jo mer handler matten om å bevise ting. (F.eks. handler det da om å bevise/utlede abc-formelen.)

Se f.eks. utledningen her.

På samme måte er det forskjell på det å huske Pytagoras, og det å bevise at Pytagoras faktisk er riktig for rettvinklede trekanter. Eller det å huske at den deriverte av $x^2$ er $2x$ vs. å bevise dette ved bruk av definisjonen på den deriverte.
nevilleleslie
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 16/07-2021 11:30

This condition is completely normal. It has happened with most of us when we get confused in mathematical formulas, mix them or forget them. It happens when you can't remember the power of "a" in the quadratic formula. What you need is to stop cramping yourselves with the formulas. You need practice that focuses on everyday examples. Some fun situations could help you relate to the problem and create a friendly environment while studying the subject.
Everyday examples will allow you to apply them to your life, and you will remember the formulas. The more you cramp them, the more stress they will create for you.
Furthermore, it would help if you used codes to help remember the formulas. Me and my friends used to learn the most complex formulas by creating a fun code out of them. We even used one for the Pythagoras theorem. You could do so to help you make math more fun.
Svar