likninger

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
matteside
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 23/04-2021 16:11

Hei! Trenger hjelp med denne oppgaven:

Bestemor skal fordele penge til barnebarna. hun gir guttene 5000 kr hver mens hver av jentene får 1000 kr mer enn guttene. til sammen gir hun bort 33 000 kr.

a) sett opp en likning som viser hvor mange barnebarn hun har når hun har like mange jentebarnebarn som guttebarnebarn.
b) hvor mange barnebarn er gutter og hvor mange er jenter hvis hun gir bort 34 000kr?


takker på forhånd
jos
Galois
Galois
Innlegg: 561
Registrert: 04/06-2019 12:01

Har du selv noen ideér om hvordan du bør gå frem for å løse oppgaven? Hva har du f.eks. tenkt å kalle for x?
matteside
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 23/04-2021 16:11

jos skrev:Har du selv noen ideér om hvordan du bør gå frem for å løse oppgaven? Hva har du f.eks. tenkt å kalle for x?
Det er det jeg sliter med. Aner ikke hvem jeg skal putte som x eller hva jeg skal putte som x.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hint: Kall antall guttebarnebarn for $x$. Siden du har fått opplyst at det er like mange jentebarnebarn som guttebarnebarn, vil også antall jentebarnebarn kunne betegnes med samme variabel, $x$.

Prøv da å lage en likning for opplysningen om pengefordelingen:

$5000$ kr til hvert guttebarnebarn, og $6000$ kr til hvert jentebarnebarn. Til sammen skal de få $33 000$ kr.


Klarer du å sette opp en likning for dette da?
Svar