Integraler

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
brockhmt
Cayley
Cayley

Hei, jeg skjønner ikke hvordan man kan regne ut Var(x)
Jeg tegnet opp en sannsynlighets fordeling og fant ut at E(x)=0 men jeg vet ikke hvordan Var(x) skal regnes ut
Takk for eventuell hjelp :)
Vedlegg
integral.png
integral.png (32.94 kiB) Vist 738 ganger
Aleks855
Rasch
Rasch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg er litt rusten på dette, men såvidt jeg husker så kan du, siden funksjonen er kontinuerlig, bruke at $\text{Var}(x) = \int_{\mathbb R}x^2f(x)\mathrm dx - \mu^2$ der $\mu = E[X]$.

Integralet blir forenklet siden den er $0$ for alle andre verdier bortsett fra $x\in (-1,\ 1)$ så du trenger bare å integrere i dette intervallet.
Bilde
Mattebruker
Cayley
Cayley

Finn VAR( X )

Ser lett at f( x ) dx = 1 ( areal av ein likebeina trekant med grunnl. g = 2 og høgde h = 1 ) [ Sannsynsfordelinga er normert ]

VAR( X ) = ( pr. def ) ( f( x ) ( x - E( x ) )dx ( veit at E( x ) = 0 da f(x) viser symmetri om y-aksen ) f( x ) xdx =( integrand symm. om y-aksen ) 2f( x )xdx = 2( - )=
brockhmt
Cayley
Cayley

Mattebruker skrev:Finn VAR( X )

Ser lett at f( x ) dx = 1 ( areal av ein likebeina trekant med grunnl. g = 2 og høgde h = 1 ) [ Sannsynsfordelinga er normert ]

VAR( X ) = ( pr. def ) ( f( x ) ( x - E( x ) )dx ( veit at E( x ) = 0 da f(x) viser symmetri om y-aksen ) f( x ) xdx =( integrand symm. om y-aksen ) 2f( x )xdx = 2( - )=
Takk for hjelp :) men jeg lurer på hvor brøkende kommer fra? Jeg skjønner ikke helt hvordan formelen til Var(x) er satt opp...
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Sted: Grenland

brockhmt skrev:
Mattebruker skrev:Finn VAR( X )

Takk for hjelp :) men jeg lurer på hvor brøkende kommer fra? Jeg skjønner ikke helt hvordan formelen til Var(x) er satt opp...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kay
Abel
Abel
Sted: Gløshaugen

Forventningsverdien $\textrm{E}(x)$ er definert av integralet

Så vi får

med tilhørende varians

[tex]\rho \frac{D\textbf{v}}{Dt}=-\nabla p+\rho\textbf{g}+\mu \nabla^2\textbf{v}[/tex]
Svar