Fysikk-oppgave (konstant akselerasjon)

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Mjrilla23
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 04/04-2021 18:48

Hei!

Jeg sliter litt med slike oppgaver, og skjønner ikke helt hvordan jeg skal lære meg å regne ut konstant akselerasjon. Jeg forstår ikke helt om de ber om akselerasjonen på vei opp eller på vei ned. Her er det naturlig for meg å tenke at alt som triller oppover har en negativ akselerasjon på 9,81m/sˆ2.
Jeg skjønner heller ikke hvordan jeg finner farten nedover. Jeg vet at farten på toppen er 0, men allikevel sitter jeg fast. Er det 10 sekunder fra ballen har trillet opp også ned igjen? Hvordan finner jeg ut hvor lang tid ballen har brukt på vei til topppunktet? Håper noen kan være så greie å forklare det litt steg for steg for meg.

Oppgaven lyder slik:
En ball får startfarten 7,0m/s oppover en bakke. Ballen kommer tilbake til utgangspunktet etter 10 s.
a Finn akselerasjonen når vi går ut fra at den er konstant.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Litt starthjelp:

Vi vet startfarta $v_0 = 7 \frac ms$, og tidsforløpet $10 s$. Vi vet i tillegg at mellom start og slutt så har ballen reist en strekning på totalt $s = 0m$ i og med at den ender opp tilbake der den starta.

Det vi trenger er en formel som inkluderer akselerasjonen $a$ (fordi det er verdien vi prøver å finne), samt noen verdier vi allerede kjenner. Hvilken av bevegelseslikningene har dette?
Her er det naturlig for meg å tenke at alt som triller oppover har en negativ akselerasjon på 9,81m/sˆ2.
Akselerasjonen du tenker på er akselerasjonen ballen har i tyngdefeltet. Denne krafta er i spill, men ikke relevant for utregninga siden den kun forteller oss noe om akselerasjonen ballen har i rent vertikal retning. Vi antar her at bakken er et sted mellom horisontal og vertikal.
Jeg forstår ikke helt om de ber om akselerasjonen på vei opp eller på vei ned.
Spiller ingen rolle. Akselerasjonen er den samme uavhengig av hvilken fartsretning ballen har.
Bilde
Svar