Kalkulator

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Jeg arbeider i ungdomsskolen og type kalkulator er tilfeldig og ganske betydningsløs.
Hva brukes på videregående?
Er det Casio, HP, TI eller andre?
Fint om dere gir meg info om det?
MVH
Kenneth M
Abel
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 28/01-2003 18:08

Det varierer mellom TI og Casio. Det er i allefall bare hvordan man bruker disse som er beskrevet i lærebøkene.
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Ok!
Takk, tenkte jeg skulle skaffe meg en, men har ikke bestemt meg for typen enda.
MVH
KM
Vegard, VK1 - 2MX
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 19/04-2003 19:13
Sted: Mo i Rana

CASIO CFX-9850GB PLUS med farger (COLOR POWER GRAPHIC) og 32KB minne er den ene standarden.

Alternativet er samme modell med 16KB minne og uten farger.

Dog er farger mer delikat og med farger kan du enklere skille mellom grafer til eksempel.

Minne er også greit, etterhvert som man får lest manualen kan man lage mange snarveier (applikasjoner), disse tar plass.

Jeg elsker min CASIO CFX-9850GB PLUS med farger (COLOR POWER GRAPHIC) og 32KB minne 8)

Husk reservebatteri og sort oppbevaringsveske! :P
"Rør ikke mine sirkler", Arkimedes.
MS-DOS
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 02/11-2003 20:17
Kontakt:

jeg har en TI-83 plus :D
den har mye mer minne
MEN den har ikke farger
TI RULER!!!! :twisted:
midd
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 02/12-2003 16:24

Jeg kunne tenkt meg en kalkulator med bak-belyst LCD display, gjerne i farger.
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Jeg bruker Casio Classpad 300 og Casio FX-9750-G

Førstnevnte bruker jeg til algebra, diffligninger, "kompliserte" utgregninger, matriser, (3d)grafer. Den gamle bruker jeg til å regne ut små regnestykker med tall.. Det går raskere uten touchscreen..
De fleste på skolen min bruker TI-89.
Gjest

Nå er det en stund siden jeg la inn innlegget, men er fortsatt interessert.

Hvilken skole går du på?

Jeg gikk på NTH og da brukte alle HP, men slik er det tydeligvis ikke lenger...

Er classpad 300 mer avansert enn 97(8)50 GTI (injection) ?? eller hva de nå alle heter.. :shock:

I min iver glemte jeg å logge inn.....
MVH
KM
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

Jeg går på Høgskolen i Stavanger.

Jeg har inntrykk av at de aller fleste som tar ingeniørfag på den skolen bruker TI89. Noen bruker også Casio Classpad 300. Sikkert andre og..

Andre skoler (f eks høgskolen i bergen) har visst ikke lov til å ha med slike kalkulatorer på eksamen... Vi har hvertfall lov til å bruke slike i Matematiske metoder 1 og matematiske metoder 2. Det har så vidt jeg husker ikke vært spesifisert hvilke kalkulatorer som er lov å ha med på noen eksamen, bare at de har tomt minne.

97(8)50 GTI (injection) vet jeg ingenting om...

Vi har sammenlignet CP 300 og TI89 litt på skolen, etter endel diskusjoner om hvilken som er best.
Vi har funnet ut at TI er endel raskere på diffligninger, CP er litt raskere på noen tallberegninger (f eks 200!), CP er raskere til å rotere 3D-grafer. Det er nok også raskere å skrive inn ting på TI fordi CP har ganske få vanlige knapper (den har touchscreen med stylus). Det er derfor jeg bruker en annen kalkulator til å regne med tall. CP har også ca dobbelt så stor skjerm som TI, men halvparten av denne brukes som et virtuelt tastatur hvis man har aktivert dette.
Hvilken som er best av disse blir vi vel aldri enige om, men de kan gjøre stort sett det samme av beregninger. Prisen på TI er litt høyere, ca 2000. Jeg betalte 1600 for CP i et introduksjonstilbud.

Det er sikkert noe som bruker HP nå også, men ikke så mange som jeg har sett hvertfall..
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Takk for svar, da ble jeg litt klokere!
Det med GTI injection var en spøk :D , men mange av disse kalkulatorene har mange bokstav og tall betegnelser som ikke forteller meg noe særlig.

MVH
Kenneth
oro2
Guru
Guru
Innlegg: 655
Registrert: 23/11-2003 01:47
Sted: Bergen

administrator skrev:Takk for svar, da ble jeg litt klokere!
Det med GTI injection var en spøk :D , men mange av disse kalkulatorene har mange bokstav og tall betegnelser som ikke forteller meg noe særlig.

MVH
Kenneth
:wink:

CP 300 er mye bedre enn 9750G ja.... Jeg tror 9750 ligner litt på TI83, men er ikke sikker... har aldri prøvd TI.

Det er et par ting jeg savner med CP som var på 9750G. Den kan ikke regne med andre tallsystemer (binært, hexadesimalt osv..), hvertfall ikke uten 3.-parts programmer.

Som nevnt bruker jeg begge to på skolen, problemet er at endel eksamener kun tillater én kalkulator (pga fare for å legge inn hele pensum i minnet)

Du kan se bilder av Classpad på www.classpad.org
PytagoraS
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 14/05-2004 13:30

Jeg er veldig inni retro- kalkulator, old school lizzm....
Perioden 1985- 90 var gull alderen
PeerGynt
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 389
Registrert: 25/09-2002 21:50
Sted: Kristiansand

Jeg bruker fortsatt min erkeretro HP 42S, som jeg kjoepte på "flystripa" i 1989, og ingen trenger en bedre kalkulator enn dette. På den annen side - det samme sa min bestefar om regnestaven :roll:

Her er vidunderet: Museum of HP Calculators

I tillegg konstaterer jeg at det er HELT NOEDVENDIG med RPN (Reverse Polish Notation) når regnestykkene blir lange. Kalkulatorer med likhetstegn er ikke tilpasset menneskelig tankevane. Det å nevne RPN er kaskje helligbroede i disse dager. Hva mener dere?
morten
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 25/05-2003 14:07
Sted: Trondheim

Jeg bruker TI.
Morten!!!!
Svar