2P / 2P-Y?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

privatist

Noen som har hatt eksamen i 2P eller 2P-Y i dag?
Aprikos911

Jeg har. Synes det var altfor snaut med tid i del 1. Har tatt "tentamener" hjemme, og da hadde jeg endel tid til overs.
privatist

Enig der.. Ble du ferdig med alle, da?
Aprikos911

Nei.. måtte hoppe over 1 + en deloppgave på del 1, og 2 + 1 deloppgave på del 2. Vet du når karakterene settes?
privatist

Hvilke oppgaver, da? Tror ikke det er før i januar, dessverre...
Emma7

Hvordan løste dere oppgaven 1b på del i? Den med kumulativ frekvens
JonnyBravoxoxo

Her er eksamensoppgave uten løsning. Noen som kunne tenke seg å lage et løsningsforslag? :)
https://smallpdf.com/result#r=888c541a1 ... e-document
privatist

Emma7 skrev:Hvordan løste dere oppgaven 1b på del i? Den med kumulativ frekvens
Jeg lagde skjema hvor jeg skrev opp periodene og tallene som står oppført. Brukte rekkefølgen som tallene da allerede stod i. Fikk at den kumulative frekvensen var 60. Forklarte videre at tallet var summen av periode 1,2,3 og 4, og at da 60 biler hadde passert. Noe i den duren :roll: Er usikker på om det er riktig, da...
Emma7

privatist skrev:
Emma7 skrev:Hvordan løste dere oppgaven 1b på del i? Den med kumulativ frekvens
Jeg lagde skjema hvor jeg skrev opp periodene og tallene som står oppført. Brukte rekkefølgen som tallene da allerede stod i. Fikk at den kumulative frekvensen var 60. Forklarte videre at tallet var summen av periode 1,2,3 og 4, og at da 60 biler hadde passert. Noe i den duren :roll: Er usikker på om det er riktig, da...
Samme gjorde jeg☺️
privatist

Emma7 skrev:
privatist skrev:
Emma7 skrev:Hvordan løste dere oppgaven 1b på del i? Den med kumulativ frekvens
Jeg lagde skjema hvor jeg skrev opp periodene og tallene som står oppført. Brukte rekkefølgen som tallene da allerede stod i. Fikk at den kumulative frekvensen var 60. Forklarte videre at tallet var summen av periode 1,2,3 og 4, og at da 60 biler hadde passert. Noe i den duren :roll: Er usikker på om det er riktig, da...
Samme gjorde jeg☺️
Da krysser vi fingrene for at det er riktig :D
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Jeg får ikke åpnet linken der eksamen er lagt ut. Prøv igjen, så kan jeg lage et løsningsforslag!
Gjest

Jeg hadde 2P-Y eksamen idag. Har bortimot ikke gjort annet siste to ukene enn å løse gamle eksamener, og følte meg ganske selvsikker. Allerede på del 1 oppgave 3 rota jeg så innmari mye. Var ikke det å løse oppgaven som var problemet, men jeg fortsatte å gjøre dumme slurvefeil slik at jeg måtte sette opp tabellen på nytt... Kastet bort kanskje 40 min her. Endte med at jeg surra det skikkelig til også på oppgaven om tallfigurer. Denne løste jeg fint i fred og ro på bussen hjem.

Ble noe surr på del 2 også. Kan vi skylde på dårlig oksygentilførsel til hjernen pga bruk av munnbind, kanskje? :P
Sitter igjen med et inntrykk av at denne eksamenen var hakket mer tricky enn tidligere eksamener? På minne ''hjemme'' eksamener har jeg som regel ligget på 5, kanskje 6. Nå blir det vel en sterk 4. :roll:
privatist

Gjest skrev:Jeg hadde 2P-Y eksamen idag. Har bortimot ikke gjort annet siste to ukene enn å løse gamle eksamener, og følte meg ganske selvsikker. Allerede på del 1 oppgave 3 rota jeg så innmari mye. Var ikke det å løse oppgaven som var problemet, men jeg fortsatte å gjøre dumme slurvefeil slik at jeg måtte sette opp tabellen på nytt... Kastet bort kanskje 40 min her. Endte med at jeg surra det skikkelig til også på oppgaven om tallfigurer. Denne løste jeg fint i fred og ro på bussen hjem.

Ble noe surr på del 2 også. Kan vi skylde på dårlig oksygentilførsel til hjernen pga bruk av munnbind, kanskje? :P
Sitter igjen med et inntrykk av at denne eksamenen var hakket mer tricky enn tidligere eksamener? På minne ''hjemme'' eksamener har jeg som regel ligget på 5, kanskje 6. Nå blir det vel en sterk 4. :roll:
Jeg synes også denne var litt verre enn tidligere, har selv satt hjemme å gjort gamle eksamensoppgaver :lol: Hva endte du opp med på figuroppgaven, da? Jeg fant først en jeg synes passet, og den passet med figur to, men slett ikke med noen av de andre figurene. Så da ble jeg stresset. Håper likevel den jeg kom fram til etterpå stemte, selv om jeg bare fikk testet den ut på to figurer :|
Aprikos911

privatist skrev: Jeg synes også denne var litt verre enn tidligere, har selv satt hjemme å gjort gamle eksamensoppgaver :lol: Hva endte du opp med på figuroppgaven, da? Jeg fant først en jeg synes passet, og den passet med figur to, men slett ikke med noen av de andre figurene. Så da ble jeg stresset. Håper likevel den jeg kom fram til etterpå stemte, selv om jeg bare fikk testet den ut på to figurer :|

Nå spurte du ikke meg, men jeg svarte: (n+1)^2+n^2*2
Passet såvidt jeg kunne se, men var temmelig stressa, med 5 minutter igjen til kl 11 :lol:
Gjest

privatist skrev:
Gjest skrev:Jeg hadde 2P-Y eksamen idag. Har bortimot ikke gjort annet siste to ukene enn å løse gamle eksamener, og følte meg ganske selvsikker. Allerede på del 1 oppgave 3 rota jeg så innmari mye. Var ikke det å løse oppgaven som var problemet, men jeg fortsatte å gjøre dumme slurvefeil slik at jeg måtte sette opp tabellen på nytt... Kastet bort kanskje 40 min her. Endte med at jeg surra det skikkelig til også på oppgaven om tallfigurer. Denne løste jeg fint i fred og ro på bussen hjem.

Ble noe surr på del 2 også. Kan vi skylde på dårlig oksygentilførsel til hjernen pga bruk av munnbind, kanskje? :P
Sitter igjen med et inntrykk av at denne eksamenen var hakket mer tricky enn tidligere eksamener? På minne ''hjemme'' eksamener har jeg som regel ligget på 5, kanskje 6. Nå blir det vel en sterk 4. :roll:
Jeg synes også denne var litt verre enn tidligere, har selv satt hjemme å gjort gamle eksamensoppgaver :lol: Hva endte du opp med på figuroppgaven, da? Jeg fant først en jeg synes passet, og den passet med figur to, men slett ikke med noen av de andre figurene. Så da ble jeg stresset. Håper likevel den jeg kom fram til etterpå stemte, selv om jeg bare fikk testet den ut på to figurer :|
På kladdearket mitt ser jeg at jeg har rota meg frem til 3n^2+2n+1. Mener å huske at dette stemte for figur 2, men når jeg testet den mer omhyggelig på vei hjem så jeg jo at dette ikke stemte. Er det noen mulighet for at man får et lite poeng for oppgave C for at man bruker formel riktig, selv om formelen kanskje gir feil svar...? :lol:

Har nå kommet frem til: 2n^2+4n+1 og får det til å stemme med figur 1-4. Var virkelig under tidspress fordi jeg måtte tegne en frekvenstabell hele 5 ganger før jeg klarte det uten å tulle det til med feil tall. :oops: :oops:

Dette er faktisk første skriftlige eksamen jeg har noen gang, og jeg ble virkelig overrasket over hvor fort 5 timer faktisk kan gå.
Svar