GENERELL KJEMI - Syre og baser

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
brockhmt
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 11/04-2018 21:01

OPPGAVEN:
Vi har en 0,250 M løsning av hydrogenfluorid (HF). pH i løsninger er 2,036. Hva er
verdien til syrekonstanten, Ka?

er usikker på hvordan jeg skal gå frem her, jeg vet at 10^-pH gir oss 9,20*10^-3 men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å løse den basert på syrekonstanten :/ har prøvd å sette opp skjema(ICE/SEL) for å finne start, endring, likevekt. men da fikk jeg noen rare tall... i tillegg er jeg usikker på selve reaksjonslikningen , mener de H2 + F2 <--> 2HF eller H + F <--> HF?

takk for eventuelle svar (:
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Det de sikter til er $HF \rightleftharpoons H^+ + F^-$

Du vet både konsentrasjon og pH

Så det du ønsker å finne ut er $K_a$



Du vet at $K_a$ er definert som, [tex]K_a=\frac{[H_3O^+] \cdot [A^-]}{[HA]}[/tex]

Siden vi har 1:1 forhold mellom syre og $H_3O^+$, og mellom $H_3O^+$ og den konjugerte basen, vil dermed den konjugerte basen være i likestor konsentrasjon som $H_3O^+$, ergo,
$[H_3O^+]=[A^-]$.

Kommer du deg videre nå?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

brockhmt skrev:OPPGAVEN:
Vi har en 0,250 M løsning av hydrogenfluorid (HF). pH i løsninger er 2,036. Hva er
verdien til syrekonstanten, Ka?

er usikker på hvordan jeg skal gå frem her, jeg vet at 10^-pH gir oss 9,20*10^-3 men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å løse den basert på syrekonstanten :/ har prøvd å sette opp skjema(ICE/SEL) for å finne start, endring, likevekt. men da fikk jeg noen rare tall... i tillegg er jeg usikker på selve reaksjonslikningen , mener de H2 + F2 <--> 2HF eller H + F <--> HF?

takk for eventuelle svar (:
kan bruke at:

[tex]pH =\frac{1}{2}(pK_a-\log([HF])\\ \\ 2,036=\frac{1}{2}(pK_a -\log(0,25))\\ etc...[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
brockhmt
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 11/04-2018 21:01

Kjemikern skrev:Det de sikter til er $HF \rightleftharpoons H^+ + F^-$

Du vet både konsentrasjon og pH

Så det du ønsker å finne ut er $K_a$



Du vet at $K_a$ er definert som, [tex]K_a=\frac{[H_3O^+] \cdot [A^-]}{[HA]}[/tex]

Siden vi har 1:1 forhold mellom syre og $H_3O^+$, og mellom $H_3O^+$ og den konjugerte basen, vil dermed den konjugerte basen være i likestor konsentrasjon som $H_3O^+$, ergo,
$[H_3O^+]=[A^-]$.

Kommer du deg videre nå?
Tusen takk (: skjønte det nå, hadde tenkt at det var H + F <--> HF men det var motsatt som endret hele utrykket ^^
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

brockhmt skrev:
Kjemikern skrev:Det de sikter til er $HF \rightleftharpoons H^+ + F^-$

Du vet både konsentrasjon og pH

Så det du ønsker å finne ut er $K_a$



Du vet at $K_a$ er definert som, [tex]K_a=\frac{[H_3O^+] \cdot [A^-]}{[HA]}[/tex]

Siden vi har 1:1 forhold mellom syre og $H_3O^+$, og mellom $H_3O^+$ og den konjugerte basen, vil dermed den konjugerte basen være i likestor konsentrasjon som $H_3O^+$, ergo,
$[H_3O^+]=[A^-]$.

Kommer du deg videre nå?
Tusen takk (: skjønte det nå, hadde tenkt at det var H + F <--> HF men det var motsatt som endret hele utrykket ^^
Reaksjonen du skrev er helt identisk med min. Når det er likevekt spiller det ingen rolle for hva som ligger på Venstre siden eller høyre siden
brockhmt
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 11/04-2018 21:01

Kjemikern skrev:
brockhmt skrev:
Kjemikern skrev:Det de sikter til er $HF \rightleftharpoons H^+ + F^-$

Du vet både konsentrasjon og pH

Så det du ønsker å finne ut er $K_a$



Du vet at $K_a$ er definert som, [tex]K_a=\frac{[H_3O^+] \cdot [A^-]}{[HA]}[/tex]

Siden vi har 1:1 forhold mellom syre og $H_3O^+$, og mellom $H_3O^+$ og den konjugerte basen, vil dermed den konjugerte basen være i likestor konsentrasjon som $H_3O^+$, ergo,
$[H_3O^+]=[A^-]$.

Kommer du deg videre nå?
Tusen takk (: skjønte det nå, hadde tenkt at det var H + F <--> HF men det var motsatt som endret hele utrykket ^^
Reaksjonen du skrev er helt identisk med min. Når det er likevekt spiller det ingen rolle for hva som ligger på Venstre siden eller høyre siden
Det er veldig sant men jeg hadde skrevet [HF]/[H]*[F] og ikke [H]*[F]/[HF] i selve likevektsuttrykket
Svar