Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Moderatorer: Vektormannen , espen180 , Aleks855 , Solar Plexsus , Gustav , Nebuchadnezzar , Janhaa
thereska
01/03-2019 11:08
Hei! Lurer på om noen har mulighet til å hjelpe meg med noen opggaver.
La A og B være to mengder.
A) Hvis A ⊆ B er sant, er det da slik at P(A) ⊆ P(B)?
B) Hvis P(A) ⊆ P(B) er sant, er det da slik at A ⊆ B?
Hva er potensmengden til potensmengden til Ø, altså P{P{Ø}}?
Det jeg har kommet frem til er at det blir {Ø, {Ø}}, men jeg aner ikke om det er riktig.
Hvis en mengde X har n elementer, hvor mange elementer har P{P{X}}?
Kan det stemme at det blir (2^n)^2, eller blir det helt feil?
Håper noen kan hjelpe! På forhånd takk
thereska
01/03-2019 12:31
Fant ut av de to oppgavene som handlet om potensmengder
Har en ekstra oppgave som jeg sliter litt med:
For hver av følgende egenskaper, finn eksempler på tellbare, uendelige mengder S og T, slik at egenskapen holder.
A) S \ T er endelig.
B) S \ T er uendelig.
C) IS \ TI = 8
Jeg har funnet ut av B, men ikke A og C.
alund
Noether
02/03-2019 02:16
thereska skrev: Fant ut av de to oppgavene som handlet om potensmengder
Har en ekstra oppgave som jeg sliter litt med:
For hver av følgende egenskaper, finn eksempler på tellbare, uendelige mengder S og T, slik at egenskapen holder.
A) S \ T er endelig.
B) S \ T er uendelig.
C) IS \ TI = 8
Jeg har funnet ut av B, men ikke A og C.
$S=\mathbb{N}$ og $T=\mathbb{N} \setminus \left\{ 1,2,3,4,5,6,7,8\right\} $ skal vel funke til A og C.
alund
Noether
02/03-2019 16:50
thereska skrev: Hei! Lurer på om noen har mulighet til å hjelpe meg med noen opggaver.
Hva er potensmengden til potensmengden til Ø, altså P{P{Ø}}?
Det jeg har kommet frem til er at det blir {Ø, {Ø}}, men jeg aner ikke om det er riktig.
Hvis en mengde X har n elementer, hvor mange elementer har P{P{X}}?
Kan det stemme at det blir (2^n)^2, eller blir det helt feil?
Håper noen kan hjelpe! På forhånd takk
Du skrev du fant ut av de to som handlet om potensmengder, men der er fire, så jeg vet ikke hvilke du trenger hjelp med.
[tex]P(P(\varnothing ))=P(\left \{ \varnothing \right\})=\left\{\varnothing,\left\{\varnothing\right\}\right\}[/tex], så du hadde rett
[tex]\left | P(P(X)) \right |=2^{\left | P(X) \right |}=2^{2^n}[/tex], som du kan se stemmer for $ X=\varnothing $.
Løser kanskje de første to senere.
:((
12/09-2020 04:09
Fant du ut av oppgavene Hvis A ⊆ B er sant, er det da slik at P(A) ⊆ P(B) og den andre? Hva var svaret?
Aleks855
Rasch
Sted: Trondheim
Kontakt:
12/09-2020 05:05
:(( skrev: Fant du ut av oppgavene Hvis A ⊆ B er sant, er det da slik at P(A) ⊆ P(B) og den andre? Hva var svaret?
Uvisst om trådstarter kommer tilbake men, prøv følgende.
La $x \in A$ som også betyr at $x \in B$.
$P(A)$ inneholder alle delmengder av $A$, så $\{x\} \subseteq P(A)$, og følgelig vet vi at $x \in P(A)$.
Gitt at $A \subseteq B$, bruk samme tankegang for å vise at $x \in P(B)$, og påstanden er bevist.
23/09-2020 16:11
Aleks855 skrev: :(( skrev: Fant du ut av oppgavene Hvis A ⊆ B er sant, er det da slik at P(A) ⊆ P(B) og den andre? Hva var svaret?
Uvisst om trådstarter kommer tilbake men, prøv følgende.
La $x \in A$ som også betyr at $x \in B$.
$P(A)$ inneholder alle delmengder av $A$, så $\{x\} \subseteq P(A)$, og følgelig vet vi at $x \in P(A)$.
Gitt at $A \subseteq B$, bruk samme tankegang for å vise at $x \in P(B)$, og påstanden er bevist.
Skjønner ikke...
Aleks855
Rasch
Sted: Trondheim
Kontakt:
23/09-2020 16:30
Hvis du trenger mer hjelp så må du spille på lag. Det er umulig å vite nøyaktig hva du trenger hjelp med basert på "skjønner ikke".
Prøv å bruk like lang tid på å skrive et spørsmål som du håper noen vil bruke på å skrive et svar.
23/09-2020 17:15
Aleks855 skrev: Hvis du trenger mer hjelp så må du spille på lag. Det er umulig å vite nøyaktig hva du trenger hjelp med basert på "skjønner ikke".
Prøv å bruk like lang tid på å skrive et spørsmål som du håper noen vil bruke på å skrive et svar.
Jeg kom fram til at begge stemmer, både a og b. Men jeg sliter veldig med å forklare.
Kay
Abel
Sted: Gløshaugen
23/09-2020 17:38
:(( skrev: Aleks855 skrev: Hvis du trenger mer hjelp så må du spille på lag. Det er umulig å vite nøyaktig hva du trenger hjelp med basert på "skjønner ikke".
Jeg kom fram til at begge stemmer, både a og b. Men jeg sliter veldig med å forklare.
Gi argumentet ditt for at begge stemmer, så er det lettere å bedømme hvor du eventuelt har tenkt feil.
23/09-2020 17:54
Kay skrev: :(( skrev: Aleks855 skrev: Hvis du trenger mer hjelp så må du spille på lag. Det er umulig å vite nøyaktig hva du trenger hjelp med basert på "skjønner ikke".
Gi argumentet ditt for at begge stemmer, så er det lettere å bedømme hvor du eventuelt har tenkt feil.
Er det feil at begge stemmer?
Gustav
Tyrann
23/09-2020 22:17
thereska skrev:
A) La $U\in P(A)$. For alle $x\in U$ er $x\in A$, og dermed er $x\in B$, så $U\subseteq B$. Dermed er $U\in P(B)$.
B) La $x\in A$. Da er $\{x\}\in P(A)$. Følgelig er $\{x\}\in P(B)$, som betyr at $x\in B$.
Ergo er $A\subseteq B\Leftrightarrow P(A)\subseteq P(B)$