Forberede seg til byggingeniør

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Linc Burrow

Skal studere byggingeniør, men kjenner at det er et par år siden jeg har drevet med R2 og fysikk 1.
Har et par mnd på meg til å friske opp matten. Hvilken type temaer burde jeg legge vekt på eller «droppe» for å spare tid. Vektorer, derivasjon, mekanikk i fysikken osv..
:D
Kom gjerne med tips
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Linc Burrow skrev:Skal studere byggingeniør, men kjenner at det er et par år siden jeg har drevet med R2 og fysikk 1.
Har et par mnd på meg til å friske opp matten. Hvilken type temaer burde jeg legge vekt på eller «droppe» for å spare tid. Vektorer, derivasjon, mekanikk i fysikken osv..
:D
Kom gjerne med tips
Hei,

Viktigste er at du tar deg nok fri i sommer og lader batteriene! Og ikke møter utslitt til studiene. Matematikk-kunnskapene dukker fort opp igjen når du kommer igang med ingeniørutdanninga. Men hvis du vil bruke litt tid på repetisjon i sommer, er jo det bare bra. Kikk litt over alle tema!

Jeg er selv siv.ing og hadde et oppdelt studieforløp. Ingeniørutdanning 1982 - 1985 og sivilingeniørutdanning 1995 - 1997! Jobbet åra imellom. Hadde ikke problemer med å komme inn i matematikken på det siste studiet.
Skiftet etterhvert "beite", tok ped.sem og har nå vært realfaglektor på videregående en rekke år.

Mvh Kristian
Gjest

Jeg har nettopp oppnådd graden 'sivilingeniør i datateknologi'. For meg virker det som at alle ingeniørlinjene har stor vekt på kalkulus (og lineær algebra -- det får du lære senere :D ), så å terpe litt på derivasjon, integrasjon og vektorer er nok ikke en dum idé. Som nevnt over er det også viktig å ta ferie -- du skal tidsnok få nok å gjøre :)
Linc Burrow

Takk for svarer folkens. Gleder meg til å komme i gang :D
Gjest

Linc Burrow skrev:Takk for svarer folkens. Gleder meg til å komme i gang :D
hadde vært en fordel å sjekke ut norsk eller engelsk mekanikkbok å lese gjennom den før studiestart
Svar