Likningssett

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Aba2

Hei
Kan noen forklare meg om å subtrahere en likning fra den andre for feks å få y alene, går inn under addisjonsmetoden? (Kalles vel også elimineringsmetoden?).
Eller må jeg absolutt addere og evt multiplisere med et ledd for å få det til evt å gå opp?

Mener det står noe om at å subtrahere går inn under addisjonsmetoden på matematikk org, men ble usikker for jeg ser og hører så mye ulikt.
Skal ha muntlig eksamen neste uke så håper noen som vet dette kan svare!

Hei,
Hadde vært greit med et eksempel eller to!

Men, om vi tar utgangspunkt i to likninger og to ukjente..
Eks:

[tex]\begin{bmatrix} x+2y=5\\3x-y=1 \end{bmatrix}[/tex]

Her vil det være lurt å multiplisere den andre likninga med [tex]2[/tex] og få

[tex]\begin{bmatrix} x+2y=5\\6x-2y=2 \end{bmatrix}[/tex]

For så å addere de to likningene og få

[tex]x+6x+2y-2y=5+2[/tex]
[tex]7x=7[/tex]
[tex]x=1[/tex]

Fra likning nr [tex]2[/tex] fås

[tex]y=3x-1[/tex]
[tex]y=3\cdot 1-1[/tex]
[tex]y=2[/tex]


Poenget er å omgjøre den ene likningen slik at vi kan addere eller subtrahere dem og "bli kvitt" den ene ukjente. Noen ganger kan vi gjøre det uten å omgjøre noen likning. Andre ganger må vi omgjøre begge likningene.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det går inn under addisjonsmetoden ja.

Mer generelt så er addisjonsmetoden ikke bare at du adderer to likninger, men at du adderer en likning med en multippel av en annen likning.

Dersom den multippelen er (-1), så blir det en subtraksjon, men husk at subtraksjon ER addisjon.
Bilde
Jaques
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 25/05-2020 00:56

Skjønner - tusen takk!
Så er å vise denne utregningen godkjent som addisjonsmetode - eller noe jeg bør endre?
Vedlegg
add.PNG
add.PNG (37.4 kiB) Vist 2245 ganger
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Dette ser ut til å være et annet likningssett enn det du nevnte i første innlegg, men det ser fint ut.
Bilde
Jaques
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 25/05-2020 00:56

Takk :) Så lenge jeg på bildet viser addisjonsmetoden og god, forståelig utregning så er jeg fornøyd. Regner med at dette er addisjonsmetode (selv om jeg subtraherer)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

ABA skrev:Regner med at dette er addisjonsmetode (selv om jeg subtraherer)
Ja, subtraksjon og addisjon er i prinsippet samme sak, dvs. at subtraksjon er addisjon av det inverse elementet(additiv invers) i abstrakt algebra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Additive_inverse
Svar