1.123 fysikk 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
CamillaLebora
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 11/04-2020 17:14

Et fly stiger bratt oppover slik at fartsretningen en stund danner 45 grader med horisontalplanet. Akselerasjonen er da 8.5 m/s^2. Piloten har masse 75 kg. Finn kraften (størrelse og retning) som virker på piloten fra setet.

Da brukte jeg at summen av ΣF =ma og ΣF = G - kraften fra stolen
Kraften fra stolen = ma+G og da fikk jeg at kraften fra stolen er 1373.25 som er nærme 1.4 kN, men svaret skal bli 1.3kN.
Hvordan løser jeg hva kraften og hvordan finner jeg retningen?
Fysikkgjest

Hugs at tyngda [tex]\overrightarrow{G}[/tex] peikar nedover i vertikalretninga , medan kraftsummen [tex]\overrightarrow{F_{res}}[/tex] dannar 45[tex]^{0}[/tex] med horisontalretninga.
Det betyr at vi må summere kreftene vektorielt for å finne krafta [tex]\overrightarrow{F}[/tex] som verkar på piloten frå
flysetet.

Da får vi

( * ) [tex]\overrightarrow{F_{res}}[/tex] = [tex]\overrightarrow{F}[/tex] + [tex]\overrightarrow{G}[/tex]

Framstiller ( * ) i eit vektorbilde. Da ser vi at vektorsetett { [tex]\overrightarrow{F_{res}}[/tex] , [tex]\overrightarrow{G}[/tex] , [tex]\overrightarrow{F}[/tex] } dannar ein trekant der vinkelen mellom [tex]\left | \overrightarrow{F_{res}} \right |[/tex] og [tex]\left | \overrightarrow{G} \right |[/tex] er 135[tex]^{0}[/tex] .
Når denne presentasjonen er på plass, kan vi finne [tex]\left | \overrightarrow{F} \right |[/tex] ved å bruke cosinussetninga:

F[tex]^{2}[/tex] = ( F[tex]_{res}[/tex] )[tex]^{2}[/tex] + G[tex]^{2}[/tex] - 2 [tex]\cdot[/tex] F[tex]_{res}[/tex] [tex]\cdot[/tex] G [tex]\cdot[/tex] cos135[tex]^{0}[/tex]
Fysikkgjest

Kom du i mål ?
CamillaLebora
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 11/04-2020 17:14

Fysikkgjest skrev:Kom du i mål ?
Nei, jeg får fremdeles 1371N
CamillaLebora
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 11/04-2020 17:14

CamillaLebora skrev:
Fysikkgjest skrev:Kom du i mål ?
Nei, jeg får fremdeles 1371N
Vedlegg
Skjermbilde 4.PNG
Skjermbilde 4.PNG (6.44 kiB) Vist 3254 ganger
josi

Står din CAS på radianer? Prøv i så fall å skifte til grader.
Fysikkgjest

Feil i inndata: Når du skriv cos( 135 ) , oppfattar CAS dette som absolutt vinkelmål( radianar ). For å gi rett info
til programmet , må du oppgi vinkelmålet i grader . Da brukar vi denne skrivemåten: cos( 135[tex]^{0}[/tex] )

OBS! For å få fram gradteiknet( [tex]^{0}[/tex] ) i CAS-kommandoen , trykkjer vi alt - o .

Mvh

Fysikkgjest
CamillaLebora
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 11/04-2020 17:14

Fysikkgjest skrev:Feil i inndata: Når du skriv cos( 135 ) , oppfattar CAS dette som absolutt vinkelmål( radianar ). For å gi rett info
til programmet , må du oppgi vinkelmålet i grader . Da brukar vi denne skrivemåten: cos( 135[tex]^{0}[/tex] )

OBS! For å få fram gradteiknet( [tex]^{0}[/tex] ) i CAS-kommandoen , trykkjer vi alt - o .

Mvh

Fysikkgjest
Hadde helt glemt det med radianer, fikk det til nå. Tusen takk
Svar