R2 privatist hjelp! tekniske spørsmål om eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
KatS

hei!
jeg tar R2 matte om noen dager men jeg har ingen peiling på hvordan denne eksamenen vil se ut! Jeg har aldri gått på norsk vgs og heller ikke tatt noe forberedende kurs så jeg aner ikke hvordan det rent teknisk fungerer. Her lest meg litt opp men er fortsatt usikker på en del ting som jeg håper dere kan svare på :)

1.del 2- der skal vi skrive besvarelsen på PC, men i hvilken program? i word eller er det et dedikert program
2.del 2 - hvilke programmer er det krav å hå ? og hvilke er det godt å ha ?
geogebra er vel obligatorisk, er det noe annet også? læreren fra et kurs jeg så på nettet brukte også maxima så den tenkte jeg å laste ned også. Noe mer?
3.del 2 GEOGEBRA! hvordan i all verden skal jeg importere både grafen og algebrafeltet/casfeltet til det skriveprogrammet som skal brukes (antar det er word)?? jeg har prøvd i 3 timer i dag uten hell. Det går fint an å kopiere grafen men ikke de andre feltene.
4. "del 1 skal være levert innen 3 timer, hele eksamen varer 5 timer" - får vi da begge oppgavesett samtidig eller får vi først del 1 og etter at den er levert får vi del 2 ?

på forhånd tusen takk for svaret :)
KatS

5. hvordan kan jeg endre det at jeg får svar i desimaltall til pi ?
Trrn13P
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 02/04-2017 14:45

1) Du kan bruke word eller et annet program som gir deg .pdf format.
2) Geogebra gir deg alt du trenger på eksamen.
3) Jeg tok skjermbilder og limte inn i word.
4) Du får hele oppgavesettet utlevert ved starten av eksamen og du kan starte på del 2 når du vil. Du får tilgang til hjelpemidler etter 3 timer.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

3) For å ta utklipp av det du har gjort anbefaler jeg følgende:
Windows: Søk opp "Utklippsverktøy" eller "Snipping Tool". Da kan du markere kun det du ønsker utklipp av, og lime direkte inn i Word.
Mac: Bruk tastekombinasjonen cmd-ctrl-shift-4, da får du opp et "kryss" og kan markere kun det du ønsker utklipp av, og lime direkte inn i Word.

5) Du kan veksle mellom å få svar på utregninger på eksakt form (altså med $\pi$, $\frac{1}{3}$, $\sqrt{2}$ osv.) og desimalform ved å bruke knappene øverst til venstre i CAS-vinduet. Den som ser ut som et likhetstegn ($=$) gir svar på eksakt form, den som ser ut som et tilnærmet lik tegn ($\approx$) gir svar på desimalform.
KatS

tuusen takk for svarene! det at man kan gjøre utklipp gjør alt mye lettere :)

et lite spørsmål til - det er ikke lov å bruke internett i del 2 sant ? finne det noe pdf-manuall for geogebra? eller en samling for de mest nyttige kommandoer? Jeg har brukt veldig lite tid på de digitale verktøyene så nå stresser jeg veldig
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

KatS skrev:et lite spørsmål til - det er ikke lov å bruke internett i del 2 sant ? finne det noe pdf-manuall for geogebra? eller en samling for de mest nyttige kommandoer? Jeg har brukt veldig lite tid på de digitale verktøyene så nå stresser jeg veldig
Aschehoug har en grei veiledning liggende åpent tilgjengelig her: https://www.lokus.no/open/matematikk_r2 ... y/GeoGebra

Og det stemmer som du sier, man kan ikke bruke internett i Del 2. Annet enn til å levere oppgaven, selvsagt :)

Vil forøvrig ellers anbefale GeoGebra versjon 5 fremfor 6, da versjon 5 fremdeles er mer stabil - og den har også etter min mening et langt mer fornuftig grensesnitt.
KatS

SveinR skrev:
KatS skrev:et lite spørsmål til - det er ikke lov å bruke internett i del 2 sant ? finne det noe pdf-manuall for geogebra? eller en samling for de mest nyttige kommandoer? Jeg har brukt veldig lite tid på de digitale verktøyene så nå stresser jeg veldig
Aschehoug har en grei veiledning liggende åpent tilgjengelig her: https://www.lokus.no/open/matematikk_r2 ... y/GeoGebra

Og det stemmer som du sier, man kan ikke bruke internett i Del 2. Annet enn til å levere oppgaven, selvsagt :)

Vil forøvrig ellers anbefale GeoGebra versjon 5 fremfor 6, da versjon 5 fremdeles er mer stabil - og den har også etter min mening et langt mer fornuftig grensesnitt.

takk! ja jeg har lagt merke til det med geogebra 6! den kræsjer hele tiden så nå har jeg lastet ned versjon 5. Håper det ikke er veldig annerledes enn 6. Får teste det imorgen :)
Svar