Integrasjon (fundementalsteorem)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Senci777
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 23/08-2019 00:09

I filen har jeg lagt til en integrasjonsoppgave. Her kutter de vekk to av leddene og begrunner det med ''fundementalsteoremet i kalkulus''. Jeg går på realfagskurset, som dekker 1t, R1 og R2, og boka skriver ingenting om et slik teorem. Jeg løste oppgaven slik som jeg har blitt vant til, og fikk ca 18,9 (også på grafkalkulator). Jeg fikk faktisk akkurat samme svaret på integrasjonskalkulatoren på nettet, altså ikke fasitsvaret.
Vedlegg
Integrasjonsoppgave.docx
(265.95 kiB) Lastet ned 178 ganger
Mattebruker

Alternativ løysing:

[tex]\int_{-2}^{2}[/tex] ( 4x[tex]^{3}[/tex] - 2x[tex]^{2}[/tex] + 6x + e[tex]^{2}[/tex] ) dx

= [tex]\int_{-2}^{2}[/tex]( 4x[tex]^{3}[/tex] + 6x ) dx + [tex]\int_{-2}^{2}[/tex]( - 2 x[tex]^{2}[/tex] + e[tex]^{2}[/tex]) dx

= 0 ( symmetri om origo - odde funksjon ) + [tex]\int_{-2}^{2}[/tex]( -2x[tex]^{2}[/tex] + e[tex]^{2}[/tex]) dx [tex]\approx[/tex] 18.9
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

LF har riktig idé men gjør en slurvefeil i utregninga. Den er ganske synlig. Se om du finner den.
Bilde
Svar