Regresjon (Sinus R2 oppg. 8.119)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
yoghurtoth
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 24/01-2020 13:52

Jobber med en oppgave der man tar utgangspunkt i tallfølgen 9, 13, 22, 38, 63.

Har funnet den rekursive formelen, som er [tex]a_n=a_{n-1}+n^2[/tex]

Deloppgave c) er som følger:

Bruk regresjon og finn den eksplisitte formelen for tall nr. n der n>1.

Her står jeg fast. Har hatt lite om regresjon i nyere tid (ca. 20 år siden jeg tok det som nå heter 1T), men prøvde å lage en liste med punkter i Geogebra for så å bruke RegLin-funksjonen.

Da fikk jeg frem funksjonen [tex]y=13.3x+2.4[/tex]. Ifølge fasit skal formelen være [tex]a_n=\frac{1}{3}n^3+\frac{1}{2}n^2+\frac{1}{6}n+8[/tex].

Her har jeg åpenbart gått frem på feil måte, hva måtte jeg ha gjort for å få riktig svar? Og kan dette gjøres (med mattekunnskaper på vgs-nivå) uten bruk av Geogebra?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Her har du brukt lineær regresjon, som ikke funker her (den forsøker å tilpasse en lineær linje til punktene, men her er ikke sammenhengen lineær).

Det greieste er å bruke regresjonsverktøyet i GeoGebra, og velge polynomregresjon. Eventuelt kan du bruke kommandolinja med RegPoly(liste, grad). Siden vi har $5$ punkter må vi her bruke grad $4$ eller mindre.

Og nei, på vgs gjøres ikke regresjon uten digitalt verktøy.

For en liten intro til regresjonsverktøyet kan du sjekke denne videoen jeg har laget: https://www.youtube.com/watch?v=BrFAY7UOS6Q (den viser riktignok kun lineær, men bruken er den samme uansett regresjonstype man velger i verktøyet).
yoghurtoth
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 24/01-2020 13:52

SveinR skrev:Her har du brukt lineær regresjon, som ikke funker her (den forsøker å tilpasse en lineær linje til punktene, men her er ikke sammenhengen lineær).

Det greieste er å bruke regresjonsverktøyet i GeoGebra, og velge polynomregresjon. Eventuelt kan du bruke kommandolinja med RegPoly(liste, grad). Siden vi har $5$ punkter må vi her bruke grad $4$ eller mindre.

Og nei, på vgs gjøres ikke regresjon uten digitalt verktøy.

For en liten intro til regresjonsverktøyet kan du sjekke denne videoen jeg har laget: https://www.youtube.com/watch?v=BrFAY7UOS6Q (den viser riktignok kun lineær, men bruken er den samme uansett regresjonstype man velger i verktøyet).
Takk for svar og informativ video! Nybegynnerspørsmål: Hvordan får jeg Geogebra til å vise formelen med brøk i stedet for desimaltall? Har prøvd å google det og å fikle med innstillingene, men har ikke klart å finne ut av det.
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

yoghurtoth skrev:Takk for svar og informativ video!
Bare hyggelig :)
yoghurtoth skrev:Nybegynnerspørsmål: Hvordan får jeg Geogebra til å vise formelen med brøk i stedet for desimaltall? Har prøvd å google det og å fikle med innstillingene, men har ikke klart å finne ut av det.
Hmm, tror ikke den kan det når det gjelder regresjon dessverre. Men når man f.eks. skal løse en likning eller regne ut et uttrykk i CAS kan vi få eksakt løsning (altså brøk osv.) ved å bruke knappene med $=$ istedetfor $\approx$.
Svar