S1 - Skrivemåte på CAS

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
wittybeta
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 07/05-2020 14:34

Hei! Jeg lurer litt på hvorfor skrivemåten på CAS er nødt til å være som vist i rute 2?

Bilde

Jeg prøvde først med kun "V'(x)=0", men får ikke løst likningen slik - det får man derimot når man skriver V'(x):=Derivert((V(x)). Dette bildet er hentet fra løsningsforslaget til eksamen S1 V15.
Hvorfor er det sånn, og i hvilke situasjoner må man bruke denne skrivemåten?
SveinR
Abel
Abel
Innlegg: 635
Registrert: 22/05-2018 22:12

Hm, funker helt fint her å bare gå rett til $V'(x) = 0$ og løse likningen direkte. I både GeoGebra 5 og 6. Kan du legge inn et bilde av hvordan det ser ut når du ikke får løst den?
Galois
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 01/06-2007 17:37

Eg trur og meiner at V'(x) og Derivert(V(x)) gir nett det same.

V'(x)=0 burde gitt likning av den deriverte til funksjonen lik 0. Som du kan løyse etterpå.

Eg ville brukt derivert-funksjonen viss eg t.d. skulle definert ei anna funksjon som var den deriverte av V(x). g(x):=derivert(V(x))
wittybeta
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 07/05-2020 14:34

Takk for svar dere! Prøvde igjen nå, og så ut til at Geogebra hadde satt seg litt fast. Det fungerer nå, og fikk rett svar :D Takk!
Svar