Øving til prøver

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
majolima
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 17/02-2004 16:47
Sted: Norge

Er det noen som har noen formening om det er dumt el. smart å gjøre oppgaver på morgenen den dagen man skal ha prøve?
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Min personlige mening er at slik lesing har liten verdi. Jeg råder mine elever til ikke å gjøre det, fordi det raskt kan få et "panikkaktig" preg og man kan grave seg ned i små detaljer som plutselig blir altoverskyggende og øker nervøsiteten.

På matematikkprøver som på andre prøver er det viktig at man er rolig og har overblikket. Det får man best etter min mening med uker og måneder med jevn jobbing.

Dersom du føler at du har god kontroll, men lurer på en ting skal du selfølgelig finne ut av det selv om det er rett før prøven, men ikke få panikk.

I tilegg til langsiktig jobbin i forkant av en prøve vil jeg framheve noe annet som jeg har mistanke om at det jobbes for lite med: Etterarbeid etter en prøve.

Når du får prøven igjen bør du få oversikten over hva du gjorde feil og jobbe systematisk med å luke bort disse. Dette krever disiplin og langsiktighet fordi det kan gå lenge til du får uttelling for arbeidet i form av bedre karrakterer (neste matteprøve er gjerne et helt annet emne), men på sikt vil det gi resultater.

Lykke til med arbeidet!

MVH
Kenneth Marthinsen
Svar