Ingeniør forkurs VS ta opp realfag privatist

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Danis

Hei. Jeg har planer å studere ingeniør, fullført generell studiekompetans. Jeg er veldig usikker hvilken vei jeg skal ta for å fullført r1, r2 og fysikk1. Noen som har erfaringer hva som er anbefalt? For eks hvis jeg fullført ingeniør forkurs På USN, kan jeg søke videre på dataingeniør NTNU Trondheim?
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Jeg forstår det slik at du har fullført generell studiekompetanse. Men at du mangler R1, R2 og Fysikk 1 for å komme inn på teknisk bachelor/master-utdanning.

Mitt råd er at du tar kontakt med en god rådgiver og/eller høgskolen du ønsker å søke deg inn på. Ingeniør forkurs er vel en mulig vei å gå.
Jeg vet ingenting om dine basisferdigheter i matematikk og naturfag, men kan si at R1, R2 og Fysikk 1 krever en solid innsats.
Gjestgjest

Privatist (ala sonans, metis, ask, kolon osv):
Følge undervisning ved en privatskole og avlegge eksamen på en videregående skole. Dette er dyrt og du må ha en eksamen i alle fag, to eksamener i fordypningsfag (både skriftlig og muntlig eller muntlig/praktisk). Skolen lager ikke eksamen for deg, og kan derfor ikke gi "hint" om hva som kommer på eksamen. Du må melde deg selv opp, og betale 1000 kr pr eksamen for førstegangseksamen, 2000 kr for forbedringseksamen. Fylket skal gi beskjed senest 3 uker før eksamensdato, så eksamen kan komme plutselig om de roter på eksamenskontoret. Det gir heller ingen fordeler utover de vanlige ekstrapoengene for realfag, når du skal søke høyere utdanning.

Forkurs:
Hvis du har GENS kan du søke deg fritak fra to av fagene (kommunikasjon og norsk, teknologi og samfunn). Da har du et helt år dedikert til to fag, matte og fysikk, og trenger bare å bestå to skriftlige eksamener. Disse er sentralgitt - dvs at det er samme eksamen for hele landet, på samme dato. Ligner som regel på tidligere eksamener, så det er lett å se hva som er viktig å kunne på forhånd. Du kommer inn på egen forkurs-kvote når du søker til ingeniør-utdanning. Jeg er litt usikker på om du må ha forkurs fra samme studiested som du søker ingeniør på for å komme under denne kvoten. Men da må du ha alle fire forkurs-fagene.

Realfagskurs:
Halvårig forkurs uten kommunikasjon og norsk, og teknologi og samfunn. Gir ikke rett til forkurs-kvote ved søknad til høyere utdanning. Men sparer deg et halvt år med studielån da.

TRES:
Tresemesterordning. Intensivkurs i matte og fysikk på sommeren, etterfulgt av et halvt år med undervisning i disse forkursfagene, mens du går førsteåret ingeniør. Må bestå to eksamener mer enn vanlig ingeniør på høstsemesteret, og har altså to fag mer enn vanlige ingeniørstudenter første semester. Skolen lager eksamen for deg, og møter du bare opp i undervisningen kommer det nok en del "hint" rett før eksamen. Stryker du kan du fortsatt følge undervisningen vårsemesteret, men må da bestå kont i mai/juni eller august. Dette løpet valgte jeg. Det kan være kjipt å ha skole hver dag når solen skinner ute og du helst vil ha ferie. På den positive siden har du allerede en ganske stor bekjentskapskrets i klassen når dere begynner på det ordinære løpet, og det blir en slags myk inngang til å gå i klasser med opp mot 100 elever. Vi repeterte også alt vi lærte på sommerkurset de første ukene etter ordinær studiestart. Personlig syns jeg ikke det var noe vanskelig. Vil også nevne at matteboken vi brukte, sinus forkurs, går igjennom pensum fra 1P til R2, så om du har noen hull i mattekunnskapen blir disse tatt tak i. Denne brukes også for forkus og realfagskurs, såvidt jeg vet.

Det er mange veier til rom, og det er også lov å ombestemme seg. Går du tres men merker at det blir for mye, kan du søke deg inn på feks realfagskurs eller høre om det er mulig å bli flyttet over til forkurs.
Svar