En kloss har en startfart på 2.55m/s og stopper etter å ha reist 1,08 meter. Det er bare friksjonskraften som virker på klossen, ikke luftmotstand eller noe sånt. Hvordan kan jeg med fart og lengde regne ut friksjonskraften?
startfart = 2.55m/s
strekning = 1,08m
sluttfart = 0m/s
Jeg har ikke klart å komme fram til noe enda ettersom jeg ikke finner en løsning. Har fysikk 1 på skolen.
Friksjon mellom kloss og bord
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Alternativ løysing: Energivurdering
Friksjonsarbeidet ( [tex]\left | W{_{R}} \right |[/tex] ) er lik tapet i kin.energi ([tex]\left | \bigtriangleup E_{k} \right |[/tex] )
R [tex]\cdot[/tex] s = E[tex]_{k.start}[/tex] - E[tex]_{k,slutt}[/tex]= [tex]\frac{1}{2}[/tex] m v[tex]_{0}^{2}[/tex] - 0
[tex]\Rightarrow[/tex]
R = [tex]\frac{\frac{1}{2}mv_{0}^{2}}{s}[/tex] = …………………………….
Friksjonsarbeidet ( [tex]\left | W{_{R}} \right |[/tex] ) er lik tapet i kin.energi ([tex]\left | \bigtriangleup E_{k} \right |[/tex] )
R [tex]\cdot[/tex] s = E[tex]_{k.start}[/tex] - E[tex]_{k,slutt}[/tex]= [tex]\frac{1}{2}[/tex] m v[tex]_{0}^{2}[/tex] - 0
[tex]\Rightarrow[/tex]
Ja massen er 0.1kg, tar jeg da bare og bruker tidløs formel og får:SveinR wrote:Hint: Finn akselerasjonen til klossen, og bruk Newtons 2. lov (regner med at du vet massen til klossen?).
v^2 = v0^2 + 2as
-(v0)^2 = 2as
-(v0)^2/2s = a
-((2.55m/s)^2)/(2*1.08m) = a
-(6.5m^2/s^2)/2.16m = a
a = 3m/s^2
Og siden jeg vet akselerasjonen kan jeg ta:
F = ma
F = 0.1kg * 3m/s^2
F = 0.3N
Er jeg på rett spor? Hvis vi sier at positiv retning er mot høyre blir det vel -0.3N.
Ja, det stemmer det 
Eneste er at med positiv retning mot høyre så får du negativ akselerasjon, så du bør sette [tex]a = -3.0\,\mathrm{m/s^2}[/tex] (som er det du får om du ser nærmere på regnestykket ditt også).
Er også verdt å påpeke at vi har lov å bruke bevegelsesformelen her fordi akselerasjonen er konstant - det kan vi vite fordi den eneste kraften som virker er [tex]R[/tex], og den er konstant så lenge klossen glir.

Eneste er at med positiv retning mot høyre så får du negativ akselerasjon, så du bør sette [tex]a = -3.0\,\mathrm{m/s^2}[/tex] (som er det du får om du ser nærmere på regnestykket ditt også).
Er også verdt å påpeke at vi har lov å bruke bevegelsesformelen her fordi akselerasjonen er konstant - det kan vi vite fordi den eneste kraften som virker er [tex]R[/tex], og den er konstant så lenge klossen glir.
Så da tar jeg bare:Fysikkgjest wrote:Alternativ løysing: Energivurdering
[tex]\Rightarrow[/tex]
R = ((m*(v0)^2)/2)/s
= ((0.1kg*6.5m^2/s^2)/2)/s
= (0.325J)/s
= 0.301N
Tusen takk! da fikk jeg samme svar som på andre måten også

Jeg skulle også finne friksjonstallet, gjør jeg bare det slik da? :
U = R/N
U = 3N/(0.1kg*9.81m/s^2)
U = 3N/0.981N
U = 0.307