Renteregning (eff,nom,perioder)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ok233

Hei,

Jeg har et spørsmål angående renteberegning. For eksempel i en oppgave:
En obligasjon pålydende kr 1000 som forfaller om 20 år har en kupongrente på 12%. Rentebetalingene er halvårlige. Markedsrenten er 10%.

Skal man da bruke 10/2=5% rente eller 1,10^(1/2)-1 = 4,88 % rente? Når må jeg bruke formelen og når kan jeg gjøre det enkelt bare dele på antall rentebetalinger pr år?



Eller f.eks månedlige bankinnskudd med månedlig forrentning, hvor jeg får oppgitt enten årlig nominell eller årlig effektiv rente. Skal jeg dele på 12 i førstnevnte og opphøye i (1/12) i sistnevnte?



Ser ikke helt mønsteret på når jeg skal bruke det ene eller det andre. Er det noen som har en klar "regel" for dette?



Håper noen kan hjelpe :)
josi

I følge videoen fra vedlagte lenke ,https://www.youtube.com/watch?v=Q1wlagfTHPw , deler du kupongrenta på antall terminer pr år, og du deler også markedsrenta på antall terminer pr år.
Svar