Forkurs Ingeniør

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Fahad

"Forkurs for ingeniører har vært den vanlige måten å kvalifisere seg til ingeniørutdanning på. Forkurset er i praksis åpent for alle, også for deg som ikke har videregående skole. Minstekravet er at du har hatt en relevant heltidsjobb i minst fem år etter grunnskolen.

De fleste som tar forkurs har likevel en yrkesfaglig utdanning eller har generell studiekompetanse fra videregående. De som ikke har det må regne med å jobbe ekstra mye i løpet av det året forkurset varer. Men når du har bestått forkurset over et år så kvalifiserer du deg til alle ingeniørutdanningene i Norge.
"

Jeg har slitt med fysikk 2 siden 2017 og har prøvd å ta den et par ganger nå (møtte ikke opp første gangen på grunn av angst og dels) og tror jeg kommer til å stryke igjen. Men har har bestått matematikk r2 og fysikk 1. Mangler altså fysikk 2 som eneste faget jeg trenger for å få vitnemål. Jeg har tidligere sett på muligheten for å ta et annen fag, men da må jeg bytte realfagsvitnemål/fjerne r2 og fysikk 1.

Spørsmålet mitt er om noen har erfaring med at en med samme situasjon som meg har fått muligheten til å kvalifisere seg til ingeniør utdanning ved .feks forkurs uten faget jeg ikke har bestått "fysikk 2". Men jeg lurer på om noen skoler kan sette meg inn i forkurs/realfagskurs til høsten uten at jeg er kvalifisert på disse måtene https://www.usn.no/hub/teknologi/det-er ... 33223.html
Altså forkurs er jo ikke en "bachelor" eller noe høyere utdanning så om der like strenge med kravene eller om jeg kan snakke med skolen det gjelder og spørre om det er mulig å gå der hvis det er plass.
Fahad

Ser at spm kan være ganske tullete.
Jeg har fullført vg1 og vg2 før jeg strøk i fysikk 2 vg3 som jeg har slitt med å ta opp mens jeg har vært veldig fokusert på andre ting og problemer i mitt liv og har heller ikke brukt privatistskskoler.
Men jeg lurer på om de er ganske strenge med det at bestått vg1 og vg2 MÅ være fra yrkesretning.

Grunnen til at jeg vil begynne på det her er at jeg er ganske sikker på at om jeg flytter til en nytt sted/skole og går forkurs der og fokuserer på det så tror jeg at jeg får gode karakterer utifra.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg gikk forkurs før jeg starta ingeniørutdanninga.

Poenget med forkurs er å opparbeide de studiepoengene du mangler for å kvalifisere til ingeniørstudier, i fagene matematikk, fysikk, norsk, engelsk, og samfunnsfag.
Men jeg lurer på om de er ganske strenge med det at bestått vg1 og vg2 MÅ være fra yrkesretning
Nei, det er ikke viktig hva du gikk før. Forkurset tetter hullene uansett hva de er.

Hvis du bare mangler fysikk, så kan du melde deg opp til bare fysikk. Men husk at dersom du ønsker å søke fullt studielån, så må du ta alle fagene.

Kontakt rådgiver på skolen du vurderer å søke til. Da får du nøyaktig de stegene du må ta for å ha alt i boks.
Bilde
Fahad

Takk for svar for det første.

Du skriver at det er ikke viktig hva jeg gikk før.
Men legg merke til at jeg ikke har vitnemål, men mangler fysikk 2.
Kravene forkurs hvis man ikke har vitnemål er å ha bestått vg1 og vg2 og det har jeg. Tror du da at det er mulig å være kvalifisert selv hvis man ikke har gått yrkesfag? Og jeg har jo r1, r2 og fysikk1 fra før.
Tingen min er bare at jeg vil ha følelsen av å gå på skole igjen og er ganske sikker på at jeg er mer motivert enn noen gang før.

Skal kontakte skolen jeg kunne tenkt meg som du sier :D
Fahad

snakker om forkurs på en høgskole/universitet . og ikke privatskole.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvis du ikke har vitnemål, så vet jeg faktisk ikke hvordan det fungerer. Da er det nok en offisiell rådgiver du må kontakte.
Tingen min er bare at jeg vil ha følelsen av å gå på skole igjen og er ganske sikker på at jeg er mer motivert enn noen gang før
Er du meg fra fortida? Jeg tilbringte 4 år i Forsvaret for å slippe unna skolebenken, men slutta i Forsvaret fordi jeg ville tilbake. :D
Bilde
Svar