Rart med fasit på oppgaven

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
15638

Hei, det er en oppgave der det er en halvsirkel, men som også innholder to mindre halvsirkeler, diameteren til den ene halvsirkelen er 10m. Og jeg skal finne arealet av skraverte området, og de gjør jeg ved å ta areal av hele halvsirkelen minus areal av de to halvsirkelene, så får jeg skraverte område. Svaret jeg fikk da var 78,5 kvadratmeter. Men fasiten viser noe med 1491,5 kvadratcentimeter?. Fordi arealet av hele halvsirkelen med diameter 10 i den lille halvsirkelen, ble 157 kvadratmeter, også areal av de to halvsirkelene med også diameter lik 10, så ble arealet av de to til sammen 78,5. Så tok jeg 157-78,5 for å finne areal av skarvert område. Har jeg gjort noe galt?, fordi jeg er ikke nærme fasiten i det hele tatt
jos

Du må gjengi oppgaveteksten ordrett hvis det skal være mulig å bistå.
15638

Det var vel det jeg gjorde?, oppgaven er jo å finne arealet av det skraverte område, i en stor halvsirkel som består av to mindre halvsirkeler som er en del av halvsirkelen. Og diameteren i de mindre halvsirkelene ,er 10 m. Og jeg må ta areal av den store halvsirkelen, minus arealet av de to mindre halvsirkelene som er på 10 m, og da får jeg det skraverte området
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Problemet er at det finnes flere skisser som passer beskrivelsen, og vi får ikke se hvilken du snakker om.
Bilde
Gjest

15638 skrev:Det var vel det jeg gjorde?, oppgaven er jo å finne arealet av det skraverte område, i en stor halvsirkel som består av to mindre halvsirkeler som er en del av halvsirkelen. Og diameteren i de mindre halvsirkelene ,er 10 m. Og jeg må ta areal av den store halvsirkelen, minus arealet av de to mindre halvsirkelene som er på 10 m, og da får jeg det skraverte området
ser ut som du har skjønt oppgaven bra, prøv å gå gjennom utregningene fra start å se om du har gjort noen slurvefeil på veien
jos

Så vidt jeg kan se, har du ennå ikke fortalt oss hva som er diameteren i den store sirkelen.
15638

Vel, når de to små halvsirkelene ligger selve inni den store halvsirkelene, og diameteren er da 10 m, så betyr det da at radius i den store halvsirkelen er 10 m, fordi diameteren er 10 m i den lille halvsirkelen. Jeg glemte nok kanskje å si at de to halvsirkelene er selve utenpå ( eller da en del av den store halvsirkelen). Så hvis jeg tar areal av den store halvsirkelen, minus de to halvsirkelene med diameter lik 10 m, og når de er de 10 meter så gjør det til radius i den store halvsirkelen, så får jeg det skraverte området.
jos

Nå lysner det (for meg). Hvis du med "det skraverte området" mener den delen av halvsirkelen med radius 10 som ikke er inneholdt i de to halvsirklene med radius 5 (som den større sirkelen inneholder), så er jeg helt enig. Arealet av dette området blir (pi*10^2 - 2*pi*5^2)/2 =
pi*5^2*(4 - 2)/2 = 25pi =78.50 (målt i kvadratmeter). 1491,5 kvadratcentimeter er knappe 0.15 kvadratmeter og kan ikke være riktig gitt denne tolkningen av oppgaven.
15638

Ok, så du mener at 78,50 kvadratcentimeter er rikitig?, fordi det er ihvertfall det jeg fikk
16538

Jeg tror da fasiten er feil
16538

Men fasiten sa 1491,5 kvadratmeter, men om man gjør dette til kvadratcentimeter så blir det vel fortsatt feil
16538

Ops, mener 1491,5 kvadratcentimer ikke meter
Gjest

Kunne du ha tatt et bilde av oppgaven og lagt den ut? Du kan enten gjøre det som bruker og legge med et vedlegg eller så kan du legge ut bildet på f.eks. imgur og lenke til det.
Svar