Ta opp R1

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Medisin

Hei!

Jeg er helt fersk her inne, og kan godt hende jeg burde postet dette i et allerede dannet emne.

Jeg skal forhåpentligvis studere medisin i Polen høsten 2020, og skal bruke høsten 19 og våren 20 på å ta opp realfag, dvs. Kjemi 1, Biologi 1, Matte R1 (Høst) og Fysikk 1, Biologi 2 og Kjemi 2 (Vår)

Biologien skal gå greit, da jeg allerede har hatt anatomi og fysiologi på sykepleienivå, og har full kontroll på alt pensum der, selvom jeg må lære meg detaljkunnskapen.
Har ikke vært borti fysikk, R1 eller kjemi tidligere, så er spent på det. Jeg hadde kun P-Matte på VGs, så teoretisk matte vil bli helt ferskt.
Jeg vil si jeg er relativt skoleflink, og tar ting brukbart. Jeg er i tillegg hardtarbeidende og strukturert.

Planen å er komme meg gjennom hele T1 matteboken i løpet av sommeren. Har kjøpt 2014-utgaven av Sinus, og skal jobbe meg gjennom kapitel for kapitel, slik at jeg har vært gjennom alt T1 - matte innen oppstart med R1-matte på Sonans onsdag 23. August. Forhåpentligvis lærer jeg meg dette på egenhånd i sommer.
Jeg bruker boka Sinus 1T, 2014-utagven, i tillegg til nettsiden Sinus 1T som viser videosnutter med teori og eksempler til å lære meg stoffet, for deretter å regne alle oppgavene som medfølger i boken Sinus 1T.

Undervisning med R1-matte starter opp 23. august, med eksamensdato 14. November.
Jeg har satt meg følgende mål for karakterer:

(høst)
Biologi 1: Karakter 6
Kjemi 1: Karakter 5
Matte R1: Karakter 5 (Brukbart fornøyd med 4)

(vår)
Fysikk 1: Karakter 5 / 4
Biologi 2: Karakter 6
Kjemi 2: Karakter 5

Er dette realistisk med hardt arbeid?
Gjest

Har tatt opp en del fag selv, noen av dem måtte jeg bruke flere forsøk på. Når du skal ha så mange forksjellige fag på en gang blir det hardt, spesielt i eksamensperioden. Lite tid og dårlig søvn. Anbefaler å ta fysikk 1 og r1 sammen. Du kan bruke per husum sine videoer på youtube til begge. Tror det er unødvendig med sonans når du har dette og boka. Hvert fall min mening.

Hvis du kan en del generell cellebiologi og anatomi fra høyere utdanning burde biologi 1 gå greit, mye overlap der. Biologi 2 skriftlig er noe annet, kanskje det vanskeligste realfaget å få 6 på. Vanskeligere enn kjemi og R matte synes jeg, rett og slett fordi det ikke er rett fram svar.

Vet ikke hvor mye du får ut av 1T heller, kanskje lurerer å bare starte rett på r1 og se hvordan det går. Eksamensoppgavene i r1 er ganske spesifikke for r1 (ja - stor overraskelse), ikke mye som brukes videre fra 1T bortsett fra generelle ting fra ungdomsskolen og funksjoner.

Siste tingen jeg kan si er vel at det er mye lettere å få 6 i muntlig enn skriftlig.
Gjest

Vil si det er mer enn realistisk. Ta høyere utdanning feks, da har man gjerne fire fag, og pensumet over to uker i ett fag kan tilsvare hele R1. Men du skal vel jobbe ved siden av så da blir det mer tight med tid. Vil si det er bortkastet med Sonans for R1, men gjør det som fungerer best for deg! (mange gode ressurser på nett, og eksamen er veldig rett frem)
Men hvis det er viktig med 6 i det ene faget, og biologi 2 ikke er påkrevd, ville jeg byttet det ut til et annet fag. Det er veldig vanskelig å få 6 i det. (ta heller feks R2) Fysikk 1 er vel muntlig? Så der kan du egentlig skrive 6 som mål med en gang.
medisin

Tusen takk for svar begge to!

Det er ikke noe karakterkrav, utover at man må ha et snitt på 4 i fagene. De fleste universitetene stiller krav om:
- Biologi 1 og 2
- Kjemi 1 og 2
- Matte R1
- Fysikk 1
Det er opptaksprøver, og de universitetene jeg har siktet meg inn på har opptaksprøve i Kjemi og Biologi, så kruttet blir jo lagt der, men fysikk og R1-matte vil også prioriteres selvfølgelig. Vil nok bli en ca. lik arbeidsmengde i de ulike fagene, kanskje med unntak av biologien, der jeg kan mye av humanbiologien. Dog usikker hvor mye av biologien som består av planter og dyr VS humanbiologi.

Jeg skal kun jobbe hver 3. helg det kommende året. Har jobbet fryktelig mye de siste 4 årene, og opparbeidet meg mye kapital, tillegg til å ha en frue som har fast jobb med solid lønn. Kruttet blir dermed lagt i skolen det kommende året.

Jeg hadde vært storfornøyd med 5 i alle fag, med unntak av biologi 1 som jeg absolutt skal ha 6 i!

Forøvrig: Dette er virkelig et fantastisk forum
crov
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 27/05-2018 00:41

jepp, absolutt mulig. blir kanskje en walk-in-the-park for selve fagene, men eksamener med overraskelser skjer, som er litt vanskeligere å få til.

med hardt arbeid så får du målene dine oppfylt

+ jeg tror det er mer plante- og animalbiologi i biologifagene enn det er av humanbio.

gl
Gjest

Ja, det er ikke spesielt "vanskelig". Det er bare tidkrevende, og du må kunne holde motivasjonen oppe og faktisk putte kvalitetstimer inn i fagene hver dag. Tenker at det eneste problemet med matten er vel om du har store hull i forhold til grunnleggende regneregler som brøk, potenser osv.
Gjest

Tusen takk for motiverende svar!

Jeg har nok en del hull i matten, ja! Jeg er 24 år nå, og har ikke jobbet noe med matte siden 2. klasse på VGs, som var tilbake i 2013, og den gangen var det P2-matte. Derfor jeg tenker å regne meg igjennom T1-matten nå i sommer, slik at jeg lærer meg det grunnleggende før R1.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Om det kan være av hjelp, så har jeg laget hundrevis av forelesningsvideoer for både 1T og R1 som du kan se her:

https://udl.no/d/1t-matematikk

https://udl.no/d/r1-matematikk

(Alt er gratis. Prøver ikke å selge noe.)

I tillegg anbefaler jeg å fortsette å bruke dette forumet når du står fast på en oppgave, eller har et konsept du ikke forstår. Det er viktig å ikke hoppe over slike hull i kunnskapen, men heller få dem tettet så snart man ser dem.
Bilde
Gjest

Aleks855 skrev:Om det kan være av hjelp, så har jeg laget hundrevis av forelesningsvideoer for både 1T og R1 som du kan se her:

https://udl.no/d/1t-matematikk

https://udl.no/d/r1-matematikk

(Alt er gratis. Prøver ikke å selge noe.)

I tillegg anbefaler jeg å fortsette å bruke dette forumet når du står fast på en oppgave, eller har et konsept du ikke forstår. Det er viktig å ikke hoppe over slike hull i kunnskapen, men heller få dem tettet så snart man ser dem.
Tusen takk for fantastiske videoer!
Disse kommer til å bli hyppig brukt fremover! :-)
medisin

Forresten, hvilke kalkulator anbefaler dere at jeg kjøper meg?

Helst så billig som mulig. :-)
Samu

Har et spm om det å ta opp fag:
Jeg hadde fordypning i R2 og fysikk 2 på vg3 og strøk i fysikk 2 skriftlig eksamen, men besto i standpunkt. Nå et par år senere har jeg denne våren tatt fysikk 2 skritlig som jeg er sikker på at jeg bestå, men har ikke meld meg opp til muntlig-praktisk som jeg ser nå i etterkant at privatiser må ha. Er det noen muligheter for meg å studere i høst tror dere? Når jeg skulle ta opp etter skolen meldte meg opp så var noe alvorlige forhold som gjorde at jeg ikke kunne ta det så jeg har fått medhold om etter oppmelding i år . Men det viktigste er jo at jeg består fysikk 2 skriftlig som er faget jeg strøk på
Gjest

medisin skrev:Forresten, hvilke kalkulator anbefaler dere at jeg kjøper meg?

Helst så billig som mulig. :-)
Tenker du på kalkulator til R1 eksamen? Det trenger du vel strengt tatt ikke. Del 1 er uten hjelpemidler og del 2 får du uansett ha med pc (med innebygd kalkulator).
Gjest

medisin skrev:Forresten, hvilke kalkulator anbefaler dere at jeg kjøper meg?

Helst så billig som mulig. :-)
Casio FX-82EX
Niklass 15

Skal kontakte en rådgiver snart.
Noen som vet om R1 kan telles som programfag og matematikk?
Altså regelen for vitnemål studiespesialisering er jo:
VG2: 3 programfag+ matematikk
VG3: 3 programfag
Der man må ha minst 2 fordypninger.

Si jeg har:
VG2: R1, toppidrett 1, Kjemi 1
VG3: R2 , Fysikk 1, Morsmål nivå 3 (kan telles som programfag.)

Altså på VG2, tror dere at fyller jeg kravet for 3 programfag+ matte selvom r- telles som programfag?
Mulig en del ting spiller inn her, men regn dette som at jeg har ghatt alle fellesfagene+fremmedspråk.
Skal seff spørre noen som 100% peiling på det her senere, men ser nå tilbake på min karakter fra når jeg gikk ut av VGS.
Svar