Eksamen 1T

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

MATHS?

Asfff skrev:Fikk det samme. Hva svarte du på C og D oppgave 3 del 2? Jeg tar faget som privatist, og gadd ikke øve så mye ettersom jeg har S2 på skolen nå, og hadde S1-eksamen mandag. Fikk resten riktig, men slet med 3 C og D, samt oppgaven hvor de spurte etter tan v på del 1. Tror det ble en femmer, men håper på sekser såklart.
Noe usikker på om det jeg gjorde på oppgaven med tan v var riktig, fordi det gikk fort og jeg ble litt "kreativ". Trekanten var ikke rettvinklet, slik at man ikke kan ta i bruk tangens direkte. Derfor delte jeg grunnlinjen på to (6/2) og trakk en midtnormal. Fant deretter høyden ved pytagoras, og brukte denne i utregningen av tan v. Mener jeg fikk tan v=4/3≈1,33.[/quote]

Det er helt riktig. Ganske kult at du var kreativ, men begrunnelsen for at din utregning fungerte er at trekanten egentlig var likebent :wink: .
hsk

Hei7 skrev:Oppgave 3 del 2?

Hvordan så deres krysstabell ut?

UNDER 30, KILDESORTERER ALUMINIUMSFORMER: 35
30 ELLER ELDRE, KILDESORTERER ALUMINIUMSFORMER: 330
SUM AV DE SOM KILDESORTERER: 365

UNDER 30, KILDESORTERER IKKE: 215
30 ELLER ELDRE, KILDESORTERER IKKE: 420
SUM AV DE SOM IKKE KILDESORTERER: 625

SUM AV ALLE DELTAGERE: 1000
SUM AV DE UNDER 3O: 250
SUM AV DE 30 ELLER ELDRE SOM KILDESORTERER: 750
asfff

MATHS? skrev:
Asfff skrev:Fikk det samme. Hva svarte du på C og D oppgave 3 del 2? Jeg tar faget som privatist, og gadd ikke øve så mye ettersom jeg har S2 på skolen nå, og hadde S1-eksamen mandag. Fikk resten riktig, men slet med 3 C og D, samt oppgaven hvor de spurte etter tan v på del 1. Tror det ble en femmer, men håper på sekser såklart.
Noe usikker på om det jeg gjorde på oppgaven med tan v var riktig, fordi det gikk fort og jeg ble litt "kreativ". Trekanten var ikke rettvinklet, slik at man ikke kan ta i bruk tangens direkte. Derfor delte jeg grunnlinjen på to (6/2) og trakk en midtnormal. Fant deretter høyden ved pytagoras, og brukte denne i utregningen av tan v. Mener jeg fikk tan v=4/3≈1,33.
Det er helt riktig. Ganske kult at du var kreativ, men begrunnelsen for at din utregning fungerte er at trekanten egentlig var likebent :wink: .[/quote]

Selvsagt! Støttet også opp under mitt valg av utregning ved å argumentere med at trekanten var likebeint.
eskfro

Gjest skrev:
eskfro skrev:Svaret på oppgave 4 c) er 1.5*sqrt(3). Det er forholdet mellom trekantene.
Det gir ikke mening? kan du utdype? jeg fikk -5.196
Jo det gir mening.
Den største trekanten hadde areal 32.
Den minste trekanten hadde areal (64/9)*sqrt(3).
Jeg dividerte 32 med (64/9)*sqrt(3).

Svaret jeg fikk var (3/2)*sqrt(3)
eskfro

eskfro skrev:
Gjest skrev:
eskfro skrev:Svaret på oppgave 4 c) er 1.5*sqrt(3). Det er forholdet mellom trekantene.
Det gir ikke mening? kan du utdype? jeg fikk -5.196
Jo det gir mening.
Den største trekanten hadde areal 32.
Den minste trekanten hadde areal (64/9)*sqrt(3).
Jeg dividerte 32 med (64/9)*sqrt(3).

Svaret jeg fikk var (3/2)*sqrt(3)
Forholdet mellom to areal kan heller ikke være negativt heller.
Yeet

Hva fant dere ut at k var på oppgaven om fullstendig kvadrat? Tror jeg fikk 3
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Yeet skrev:Hva fant dere ut at k var på oppgaven om fullstendig kvadrat? Tror jeg fikk 3
4
Bilde
Yeet

Aleks855 skrev:
Yeet skrev:Hva fant dere ut at k var på oppgaven om fullstendig kvadrat? Tror jeg fikk 3
4
Kan du forklare hvordan du fikk det?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Yeet skrev:
Aleks855 skrev:
Yeet skrev:Hva fant dere ut at k var på oppgaven om fullstendig kvadrat? Tror jeg fikk 3
4
Kan du forklare hvordan du fikk det?
$4x^2 + 12x + 9 = (2x+3)^2$ (bekreftet med ABC) med nullpunkt $x = -\frac32$.

For å utdype: Hvis funksjonen skal være et fullstendig kvadrat, så har den bare ett nullpunkt. Det vil si, $b^2 - 4ac = 0 \ \Rightarrow \ a = \frac{b^2}{4c} = \frac{144}{36} = 4$.
Bilde
Avc123

Kan noen legge ut LF til del 1?
Gjest

Aleks855 skrev:
Aleks855 skrev:4
Kan du forklare hvordan du fikk det?
$4x^2 + 12x + 9 = (2x+3)^2$ (bekreftet med ABC) med nullpunkt $x = -\frac32$.

For å utdype: Hvis funksjonen skal være et fullstendig kvadrat, så har den bare ett nullpunkt. Det vil si, $b^2 - 4ac = 0 \ \Rightarrow \ a = \frac{b^2}{4c} = \frac{144}{36} = 4$.
Jeg fikk også 3, klarte ikke helt å begrunne så jeg tegnet kryssmetoden med 3 istedenfor k. det fungerte fint, hjalp meg også å løse b.
Sist redigert av Aleks855 den 27/05-2019 11:39, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Formatering av quotes.
eksamensbarn

Gjest skrev:4
Kan du forklare hvordan du fikk det?[/quote]

$4x^2 + 12x + 9 = (2x+3)^2$ (bekreftet med ABC) med nullpunkt $x = -\frac32$.

For å utdype: Hvis funksjonen skal være et fullstendig kvadrat, så har den bare ett nullpunkt. Det vil si, $b^2 - 4ac = 0 \ \Rightarrow \ a = \frac{b^2}{4c} = \frac{144}{36} = 4$.[/quote]

Jeg fikk også 3, klarte ikke helt å begrunne så jeg tegnet kryssmetoden med 3 istedenfor k. det fungerte fint, hjalp meg også å løse b.[/quote]


Hvis k=3 blir funksjonsuttrykket 3x^2+12x+9, som kan faktoriseres til 3(x-1)(x-3) og 3(x+3)(x+1) og dermed vil ikke grafen til f har bare ett nullpunkt.
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Har laget et løsningsforslag.

Kom gjerne med tilbakemeldinger om det skulle være noen feil eller mangler.
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen 1T våren 2019.pdf
(1.82 MiB) Lastet ned 6441 ganger
Sist redigert av LektorNilsen den 27/05-2019 16:38, redigert 1 gang totalt.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Løsningsforslag sendt inn til cosinus@matematikk.net:
LF Eksamen 1T Våren 2019.pdf
(655.91 kiB) Lastet ned 2890 ganger
jos

I oppgave 8a) i lektor Nilsens løsningsforslag har det sneket seg inn et uvelkomment minus i nevneren i uttrykket for x.
Svar