Naturvitenskapets lidenskap med overveldende valg

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
momentomori

Da er det på tide med å velge hva jeg skal studere. Helt fra første vgs klassen har jeg skjønt at realfaget er noe for meg. For jeg vil forstå verden og vår eksistens, fra det fundamentelle- og til det universelle nivået.

Problemet er at jeg har for bred interesse for alt, og jeg ville gjerne studere alt. Allikevel er det tiden som begrenser, så lenge den går lineært for oss... Derfor skriver jeg dette her, og ber dere om hjelp med å gi noe tips eller forslag.

Jeg har vurdert å søke materialvitenskap i energi og nanoteknologi, for der for man lært meget mye kjemi, matematikk og fysikk. Allikevel har jeg hatt størst interesse for fysikk, for fysikk fordyper seg i det meste og gir de fundamentelle svar. I tillegg har jeg hatt ganske stor interesse for datateknologi. Derfor vurdere jeg å søke i Oslo, for jeg har hørt at de lærer mye om programmering på starten av semestret, men hvor mye av selve datateknologi lærer man egentlig?
Den andre delen av meg liker å konstruere noe kompleks og ha prosjekter, for eksempel for noe årsider har jeg konstruer https://www.youtube.com/watch?v=18HewikYOxs dette. Akkurat nå jobber jeg med tesla coil'en. Det jeg prøver å si er at jeg vil ikke ha bare det teoretiske fysikken. Derfor har jeg også vurdert "elektronikk, informatikk og teknologi" linje i Oslo. Eller eventuelt studere det teoretiske fysikken og ha egne prosjekter ved siden av studiet, er dette mulig? Kan man få utstyr fra universitetet for det?
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Kybernetikk og robotikk eller Elektronisk systemdesign og innovasjon høres ut som to linjer som kan passe deg. Begge ved NTNU. Linjeforeningen har et eget verksted, Omegaverkstedet, der de driver med prosjekt av samme kaliber som det du beskriver. Du kan jo lese litt på NTNU sine nettsider og se om det kan være noe for deg :)
Gjest

Markus skrev:Kybernetikk og robotikk eller Elektronisk systemdesign og innovasjon høres ut som to linjer som kan passe deg. Begge ved NTNU. Linjeforeningen har et eget verksted, Omegaverkstedet, der de driver med prosjekt av samme kaliber som det du beskriver. Du kan jo lese litt på NTNU sine nettsider og se om det kan være noe for deg :)
Eller studieprogrammet Energi og miljø, ettersom det virker som at han er meget interessert i elektrotekniske (elkraft) emner og matematikk. Der er det også programmering, men disse tre studieprogrammene virker som er de mest relevante.
RomA1_trus

Det er mye mer programmering i alle emner på UiO sammenlignet med NTNU. Dette skyldes troligvis at de har 10 studiepoeng emner hvor det da brukes mer tid på innleveringer sammenlignet med NTNU som har 4*7.5.

Det er stort sett bare programmering i "programmeringsemnene" som IT Grunnkurs på NTNU. Du får bestemme selv hva som passer deg.

Husk også at du har muligheten til å skifte etter et eller to år om du finner ut at det ikke passer det et sted. Man kan stort sett benytte seg av emnene på begge studiesteder siden de går igjen på grunnstadiet.
Gjest

RomA1_trus skrev:Det er mye mer programmering i alle emner på UiO sammenlignet med NTNU. Dette skyldes troligvis at de har 10 studiepoeng emner hvor det da brukes mer tid på innleveringer sammenlignet med NTNU som har 4*7.5.

Det er stort sett bare programmering i "programmeringsemnene" som IT Grunnkurs på NTNU. Du får bestemme selv hva som passer deg.
Dette er ikke helt riktig, i alle fall ikke for alle linjer. Det kan hende det avhenger av hvilke emner du tar, men mange av de emnene jeg har tatt har hatt en ikke ubetydelig del med programmering (typ 1-2 øvinger) og i noen emner alle øvinger. I tillegg kommer selvfølgelig programmeringsfagene og "dataemner" som linjene kyb og data har.

Arbeidsmengden med øvinger (for grunnfag) er også vesentlig større på NTNU enn UiO så vidt jeg har erfart. Kan hende UiO har krevende arbeidsmengde de senere årene, det vet jeg ingen ting om, men de to første årene mener jeg at NTNU definitivt krever mer arbeid. På den ene siden har man emner som fysikk med 0 øvinger (og 2 labrapporter) og på den andre siden har man emner som Ystenes sin kjemi med 39 øvinger og 5 midtsemesterprøver. Hvor mye arbeid du har er helt avhengig av hvilken linje du går og hvilke emner du tar.
Svar