Beste skole i norge for å studere matematikk?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
veivalg

Hei! Vurderer å begynne på enten en bachelor eller et årsstudium i matte (mest sannsynlig det siste). Og lurer da på hvilken skole i Norge som anbefales? Har hatt matte 1, 2 og 3 ved ntnu, og synes ikke undervisningskvaliteteten er stort å skryte av, men kanskje det ikke er bedre andre steder heller?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

veivalg skrev:Hei! Vurderer å begynne på enten en bachelor eller et årsstudium i matte (mest sannsynlig det siste). Og lurer da på hvilken skole i Norge som anbefales? Har hatt matte 1, 2 og 3 ved ntnu, og synes ikke undervisningskvaliteteten er stort å skryte av, men kanskje det ikke er bedre andre steder heller?
Relativt overfladisk svar her uten at jeg har noen erfaring med de forskjellige universitetene, men sånn i følge ranking på verdensbasis (ARWU 2018) ligger NTNU mellom 51-75 plass i Matematikk, mens det neste universitetet er UIO på et sted mellom 151-200 plass. Erfaringen en har med forelesere o.l. varierer vel fra fag til fag.

Hva NTNU gjelder, husk at Matte 1-4 på NTNU er mer orientert mot bruk og praksis sammenliknet med de mer teoretisk anlagte versjonene av fagene, dvs. Matte 1 blir heller Gk i analyse 1 & 2, mens Matte 2 blir flerdim. analyse, Matte 3 blir to helt egne Lin. Alg. fag (Lin. Alg og geometri og Lin. Alg og anveldelser, hvis jeg ikke husker feil), Matte 4 blir kompleks analyse, diff. likninger og systemanalyse. Foreleserne er vel for øvrig forskjellige folk også.

Ut fra det jeg har forstått er Matte 1-4 litt mer for sånne halv-late folk som megselv som ikke er interessert i matematikken for matematikken sin skyld, men heller for å kunne anvende den noensteds (f.eks. i fysikken), mens de rene matte-fagene er for de som er genuint interessert i matematikk.

Vet ikke om det er noen i forumet som har tatt noen ved UiO, men vil anta at opplegget der er veldig bra også. Har ikke hørt annet enn bra ting derifra. For øvrig jobber Tom Lindstrøm der og han er vel ansett som en legende afaik.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

TL er fantastisk til å skrive bøker, men visstnok ikke like god formidler ;)

Ellers har jeg stortrives med matematikk på NTNU på høyere nivå. Fagene er supre og gruppene er små. Dog kan det tidvis være veldig krevende, men det blir det jo uansett hvor du søker.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gjest

Kay skrev: Relativt overfladisk svar her uten at jeg har noen erfaring med de forskjellige universitetene, men sånn i følge ranking på verdensbasis (ARWU 2018) ligger NTNU mellom 51-75 plass i Matematikk, mens det neste universitetet er UIO på et sted mellom 151-200 plass. Erfaringen en har med forelesere o.l. varierer vel fra fag til fag.
Slike rangeringer egner seg veldig dårlig for å måle undervisningskvalitet. For det første varierer rangeringen veldig avhengig av hvem det er som rangerer og år, og for det andre tar de sjeldent hensyn til "kvalitet på undervisning". Den typiske parameteren for å få en høy rangering går på antall publikasjoner i anerkjente tidsskrift. Professorer tenderer til å fokusere på skriving av rapporter. Fra ARWU sin nettside oppgir de at de rangerer etter følgende:
- Antall nobel priser og Fieldsmedaljer
- Antall "høyt" siterte artikler av Clarivate Analytics
- Antall artikler i tidsskriftene "Nature" og "Science"
- Antall indekserte artikler i "Science Citation Index"
- Antall indekserte artikler i "Social science"
- Per capita ytelse (Her tror jeg de sikter til hvor gode man er på forskning)

Kun en av disse indikatorene er per capita som åpenbart favoriserer store universitet (hint hint: sammenslåing med Gjøvik). I tillegg kan man sikkert nevne at artiklene skrives på engelsk (som favoriserer engelsktalende land), fokus på formell rapportstruktur over innhold og en haug med andre faktorer.

Angående TS sitt opprinnelige spørsmål har jeg vært så heldig å ha matte ved UiO og NTNU. Tom Lindstrøm er veldig seig når han snakker, men er du interessert vil jeg anta at dette ikke er et problem. Forklaringene hans er veldig presise og som tatt ut av læreboka. Sånn sett koste jeg meg godt de gangene jeg ikke sovnet. I tillegg har UiO lært seg å bruke digitale former for undervisning som gjør det lett å følge opp i etterkant. Nå skal det riktignok sies at jeg kun har tatt noen få matteemner ved UiO og at TL ikke er i de fleste av dem. Bare en liten anekdote.

Når du beveger deg bort fra innføringsemnene (matte1, 2 osv.) vil klassestørrelsen synke og "alle skal med" mentaliteten forsvinner. Da har du det sikkert mer gøy med undervisningen og litt tettere kontakt med professoren. Sånn sett synes jeg ikke at du skal utelukke NTNU fordi du ikke likte matte 1, 2 og 3.
Sideshifter_LGH

Har også hatt æren av å studere matematikk på både UiO og NTNU. Nivået virker å være omtrent det samme i vanskelighetsgrad og studentmasse.

Ikke glem UiB heller da. Foreslår at du ser over emnene de har og hvilken matematisk retning du ønsker å studere innen.
Lektor Tørrdal

Tror ikke studiested har så mye å si. Interesse og arbeidsinnsats er det viktigste. Det er tross alt du, ikke foreleseren, som skal opp til eksamen :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Lektor Tørrdal skrev:Tror ikke studiested har så mye å si. Interesse og arbeidsinnsats er det viktigste. Det er tross alt du, ikke foreleseren, som skal opp til eksamen :)
enig
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar