Sinus Forkurs eller 1T for å lære matematikk etter Vgs?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar

Hvilken bok?

Avstemmingen ble avsluttet den 17/03-2019 22:37

Sinus 1T
1
50%
Sinus Forkurs
1
50%
 
Stemmer totalt: 2
test12345

Hei

Lurte på å kjøpe meg bok for å lære meg matte etter gammelt.
Delvis pga. ren interesse men og fordi jeg kanskje skal gå på fagskole og ønsker å være noenlunde forberedt.
Fikk vel (utrolig nok) 5-er på Vg1 (1P-Y) for noen år siden. Sku slitt med å forsvare den karakteren i dag da jeg er ganske så rusten...

Lurte først på 1T men tenker at Forkurs-boka er jo for folk som har gått yrkesfag og så jobba noen år deretter. Derfor skulle jeg tro den hadde passet bedre til meg, men har ikke peiling...

Finner ikke noe kritikk om denne boka så; noen som har erfaring?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Forkurs er et "sammendrag" av 1T + R1 + R2. Hvis du ønsker å lære matematikken, så vil jeg foreslå å kjøpe de tre bøkene fremfor bare forkurs-boka.

Jeg vil si at den største verdien i bøkene er oppgavesamlingene for hvert delkapittel.

Som alternativ lære-ressurs, så har jeg laget video-gjennomgang av 1T og R1 (med R2 som work in progress), som du kan se her:

https://udl.no/d/1t-matematikk
https://udl.no/d/r1-matematikk

Videoene går gjennom teorien, med noen eksempeloppgaver, for hvert delkapittel. Men jeg vil likevel anbefale bøkene for oppgavene sin del. Øvinga man får ved å gjøre oppgaver er alfa og omega.
Bilde
test12345

[quote="Aleks855"]Forkurs er et "sammendrag" av 1T + R1 + R2. Hvis du ønsker å lære matematikken, så vil jeg foreslå å kjøpe de tre bøkene fremfor bare forkurs-boka.

Jeg vil si at den største verdien i bøkene er oppgavesamlingene for hvert delkapittel./quote]

Takk! Da går jeg for 1T inntil videre.

Må si ****** bra jobba med videoene dine. Det må du ha creds for!
Kommer nok til å se dem underveis mens jeg går igjennom boka :)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Takk for det! Godt å høre!

Og for all del, ikke vær en fremmed her på forumet heller. Har du spørsmål underveis med å forstå teori, eller løse en oppgave, så har det i alle fall i min erfaring, vært veldig nyttig å ha et slikt forum å henvende seg til.
Bilde
test12345

Aleks855 skrev:Takk for det! Godt å høre!

Og for all del, ikke vær en fremmed her på forumet heller. Har du spørsmål underveis med å forstå teori, eller løse en oppgave, så har det i alle fall i min erfaring, vært veldig nyttig å ha et slikt forum å henvende seg til.
Absolutt, veldig flott å ha et slikt forum til rådighet. Vil tro jeg kommer til å nytte meg av det et par ganger :)

Takk for god hjelp!
Svar