Jobbe grundig eller fort?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Mattefyr123

Hei dere

Jeg tar nå matte som privatist på vgs nivå(1t, r1 og r2) Foreløpig har jeg en del hull fra ungdomsskolen(har aldri jobbet eller gjort en eneste lekse eller oppgave i matten nærmest, men har alltid klart å resonere meg frem på prøvene og fått 3ere) jeg har nå blitt ekstremt interessert i matte. Generelt sett er jeg en meget ambisiøs fyr, og tar interessene mine veldig langt.
Jeg har lyst til å veldig god i matte og tenker en karriere innen det eller noe nærliggende (matematiker, fysiker, kjemiker etc)

Det jeg konkret lurer på er, om jeg er altfor grundig når jeg jobber. Jeg liker å sitte lenge med kapitlene og delkapitlene i bøkene, og virkelig forstå og mestre konseptene 100%. Etter alle oppgavene er løst, løser jeg enda flere på nettet til jeg virkelig føler jeg mestrer det. Jeg tror ett skikkelig solid fundament er nøkkelen til å mestre det.

Men noe jeg nå innser er at dette tar en ganske lang tid. Hva tenker dere om dette? Jeg kunne jo naturligvis pløyd meg gjennom bøkene så fort som mulig, men da tror jeg ikke ferdighetene og forståelsen blir like god? Er det en balansegang i dette? eller er det bare så lang tid det virkelig tar hvis man har litt ambisjoner og skal prøve å mestre det?

Jeg konkurer også i turning, og der er det virkelig back to basic, og det å mestre det fundamentale som er nøkkelen. Er matte det samme?
Gjest

Kult at du er blitt interessert i matte. Bare husk at motivasjon flykter mens disiplin varer evig. Det kan hende du skal være åpen for litt flere muligheter frem til du velger studiet, spesielt med tanke på at en grad i matte kan ha litt annen matte enn du finner på VGS.

Svaret på spørsmålet ditt er som det ofte er, den gylne middelvei.
På en side ville jeg anbefalt å gå nøye igjennom stoffet. Dette er spesielt tilfelle ettersom du ser for deg et lengre studieløp innen matematikk. Det viktigste er bare at du ikke bruker så mye tid at det går ut over andre aktiviteter. Dersom du ikke rekker å komme deg igjennom pensum før året er omme er jo dette også selvsagt dumt. Samtidig ville jeg også poengtert at det ikke alltid er slik at man trenger å vite ALT for å mestre noe på et svært høyt nivå. Det viktigste er heller at du lærer deg "å lære" og blir kjent og vant med stoffet. Se for deg forskjellen mellom å pugge alle gatenavnene i byen du bor kontra å lære deg å bruke kart+kompass (eller google maps). Så lær deg det grunnleggende og hvordan man regner med det, men så kan det være lurt å gå videre også kan du heller komme tilbake til den dypere forståelsen når du repeterer pensum.
Dette kommer av at:
1: Matematikken i et tema henger sammen med matematikken i et annet. Plutselig mens du jobber med f.eks. integrasjon kommer du over en logaritmeintegrasjon hvor du kan benytte deg av logaritmereglene. Du ønsker å utvikle helheten og da må du først sørge for å få en oversikt. Se på det som samme grunnen til at man skumleser en tekst (slik at man har hele konteksten) før man leser det man ønsket å finne ut av grundigere.
2: Stoffet trenger tid på å modne seg etter at du har lært det. Mens dette modnes kan du bruke tiden på å suge inn annen informasjon.

Til slutt må jeg innrømme at jeg selv ikke har en matematikkutdannelse (men siving) så ta det jeg sier med en klype salt.
Gjest

Tja, jeg tenker jo litt at det å nettopp være en mester i noe, er å vite alt om det. Også tenker jeg med kartmetaforen din, at det å bruke gps er det samme som å bruke kalkulator, mens matematikken er mer hvordan og hvorfor byen er som den er, hvor den er og hvorfor den er som den er, hvis vi følger metaforen din
nettopp poenget mitt med å mestre nivåene før man går videre, da jeg ser på dette som en kjetting. Og en kjetting er aldri sterkere enn det sterkeste leddet
Tenker også at når hjernen er full og har absorbert det den kan på en dag, så tror jeg ikke den er mottagelig for mer informasjon, men at den informasjonen man har fått må få modne.
Bare en annen vinkling på det :)
SKJOS19
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 26/10-2018 02:22

Stilig! Tror det er slik at mange her har den samme "tilnærmingen" når de jobber med matte. Ytterst få klarer å "race" gjennom lærebøker uten nitidig pugging av innholdet.

Svaret på spørsmålet ditt ligger egentlig gjemt mellom linjene i det du skriver. Det er viktig å ha interesse for det man driver med, og føle at man mestrer utfordringene. Så lenge du har det gøy, spiller det ingen rolle hvor raskt eller sakte du jobber deg gjennom innholdet. Alt innenfor rimelighetens grenser såklart :D

Av egen erfaring kan jeg med hånden på hjertet si at det lønner seg å ta all den tiden man trenger, inntil man er 100% i mål. Da "sitter det" også til senere.

Lykke til!
Svar