Hvilke studier har dere søkt?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

Noen som vurderer indøk her?
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Gjest skrev: Åja kult, hvorfor velger du ikke å gå noe siv.ingeniør rettet? Eller hva er planen med bacheloren, videre?
For det første er matematikken på siv.ing ganske praktisk rettet, og i mine øyne virker det som at du ikke har særlig mye med matte etter du er ferdig med matte 1,2,3, og 4 D/N/K (NTNU). Jeg ønsker rett og slett flere matematiske fag, noe jeg nettopp får på matematiske fag. Og gjerne de som er litt mer særegne for matematikk, eksempelvis tallteori. I tillegg er matematikken mye mer teoretisk rettet, med både bevis i tillegg til all allvendelse, og stringens legges langt mer vekt på. Det som også er fint med matematiske fag er at du har stor valgfrihet; jeg kan mikse inn mye datafag, eventuelt ta enda flere matematikkfag, alt etter interessen om noen år. Da stenger jeg ingen dører, og i tillegg kan jeg få en bred utdannelse. Selv tenker jeg at å mikse matematikk, data og kryptografi kunne vært noe for meg.

Planen etter bacheloren er vel å ta master, men hva det blir i er et godt spørsmål enn så lenge ;)
Gjest10

Skal ta årsstudiumet i matematiske fag ved NTNU, og vurderer deretter å gå videre på en bachelor i matematiske fag mens jeg samler opp alderspoeng for så å studere fysmat. Det blir nok heftig å studere i 8 år, og lurte på hva dere syns om planen min.
Gjest

Gjest10 skrev:Skal ta årsstudiumet i matematiske fag ved NTNU, og vurderer deretter å gå videre på en bachelor i matematiske fag mens jeg samler opp alderspoeng for så å studere fysmat. Det blir nok heftig å studere i 8 år, og lurte på hva dere syns om planen min.
Det er jo en fin plan det, men jeg tror man fort blir lei når man skal studere så lenge. De fleste jeg kjenner er ganske klare for å begynne å arbeide allerede etter 3-4 år. Derfor skal du nå få noen gode tips.

For det første, uansett hva planen din blir, prøv å ta enkeltemner fra fysmat som du så kan få innpasset i graden din når du begynner på studiet. Dersom du f.eks. tar matte1 iløpet av årsstudiumet slipper du å ta dette emnet når du starter på fysmat senere. På denne måten kan du fort hoppe opp både et og to år (etter flere år med enkeltemner).

Alternativ 2 er selvfølgelig å ta opp noen fag fra VGS som privatist slik at du øker snittet ditt. Her er typisk matte og fysikk veldig greit dersom du ikke alt har 6 i disse. Du kan faktisk gjøre både dette og ta første året på årsstudiumet.

En annen måte å "hoppe" opp tre år er å først ta en bachelor og dermed søke seg inn på masteren som er 2-årig. Jeg vet ikke om fysmat har en slik mulighet, men du kunne jo prøvd å finne det ut.

Det aller lureste du kan gjøre, og dette er supertipset, er å søke deg direkte inn på et annet siv.ing. studie med lavere snitt for å komme inn. Etter et (halvt) år kan du så søke om intern overgang og voila har du tatt bakveien inn til fysmat. Nøyaktig hva som kvalifiserer deg her tror jeg går på antall studiepoeng du har og alder, men det er sjeldent et problem å få innvilget intern overgang.
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Gjest10 skrev:Skal ta årsstudiumet i matematiske fag ved NTNU, og vurderer deretter å gå videre på en bachelor i matematiske fag mens jeg samler opp alderspoeng for så å studere fysmat. Det blir nok heftig å studere i 8 år, og lurte på hva dere syns om planen min.
Spørs jo helt hva du vil videre. Masterretningene på FYSMAT er industriell matematikk, teknisk fysikk og biofysikk hvis jeg husker korrekt. Hvis du vil ta industriell matematikk ville jeg heller tatt master på matematiske fag, da du kommer til å sitte med samme matematisk kunnskap, i grunn mer enn fysmat. For teknisk fysikk kan BFY fungere like bra, etterfulgt av en master. Du vil på samme måte ha samme kunnskap som FYSMAT. For den siste retningen, kan jeg ikke snakke, men regner med at du kan gå noe lignende på master fysikk.

Hvis du ikke ønsker å studere matematikk, gjerne litt mer teoretisk og mer matematikk for matematikkens skyld, enn på VGS, vil jeg fraråde deg å gå bachelor matematiske fag. Hvis det absolutt er fysmat du ønsker, ville jeg hørt på gjest sitt siste tips over, evt ta opp fag fra VGS! :D
TheFan

Søkte Kjernefysikk på UiO fordi jeg ønsket å bli som mitt store forbilde Sunniva Rose. Men kom dessverre ikke inn denne gangen.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Har ærlig talt ikke søkt fag selv enda siden jeg skal i militæret. Går og grubler på om jeg vil ta FYSMAT eller ren bachelor i fysikk. På en side har jeg alltid vært teoretiker av interesse, men jeg innser også at en tittel kan være greit når jeg skal begynne å drive lønnet arbeid. Tror for øvrig at BFY og MF har samme linjeforening (Delta), men jeg kan ta feil.
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Kay skrev:Har ærlig talt ikke søkt fag selv enda siden jeg skal i militæret. Går og grubler på om jeg vil ta FYSMAT eller ren bachelor i fysikk. På en side har jeg alltid vært teoretiker av interesse, men jeg innser også at en tittel kan være greit når jeg skal begynne å drive lønnet arbeid. Tror for øvrig at BFY og MF har samme linjeforening (Delta), men jeg kan ta feil.
Angående linjeforeningene har du korrekt. Nabla er bare linjeforeningen for fysmat (siv.ing-studiet). Angående studievalg, så er det jo til syvende og sist opp til deg selv. Har vært inne på samme tanken, men velger å sette mine interesser og ønsker som førsteprioritet, foran status og et enn så lenge ikke-bevist lønnsfortrinn. Jeg er litt godtroende og håper at studenter hos både Nabla og Delta kan lande de samme jobbene. Hvis du tror du er en mer teoretiker (altså du liker teorien bak bedre enn anvendelse) by-heart, vil jeg kanskje tro BFY er et bedre valg rent innholdsmessig i fagene. Har ikke hatt de selv enda, men har sett noe på de, og matte 1/2/3 bærer mer preg av anvendelse enn teori, sammenlignet med gk i analyse i/ii og de to lineær algebra-fagene. Tror dog (correct me if I am wrong) at fysikkfagene er helt like på fysmat og bfy/my.

Lykke til med studievalget! Og lykke til i militæret. Og ikke minst, god sommer! :D
gjest111111

Går selv på FYSMAT, og vi har felles fysikkfag med BFY, så det stemmer helt det skrevet over! Anbefaler masse å starte på studiet, linjeforeningen er den beste på hele NTNU!
Svar