Spørsmål ang. fag, NTNU osv.

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
NAX

Hei, jeg har et par spørsmål ang. studievalg, NTNU og ulike fag.


1. Hvordan synes dere overgangen fra R2 til Matematikk 1 er? R2 var vel stort sett analyse så jeg tenker at det blir en naturlig fortsettelse med videre påbygging (kalkulus)? Har sett av strykprosenten er ganske høy i Matematikk 1 (iallfall etter VGS standard - som kanskje er feil å sammenligne med), men er dette på grunn av fagets egenart, eller at folk ikke er vant til å arbeide så mye som kreves?


2.Er det slik at alle siv.ingeniører har så og si samme fundament i matematikken (matte 1,2,3 og matte 4 (med ulike delemner)?. Kan man etter endt studie, eller ved å bare ta opp enkeltemnene matte 1,2,3,4 og litt videre påbygg i matematikk bli en matematikklærer (pedagogikken kommer selvfølgelig inn, men jeg tenker primært på matematikkemnene her).


3.Jeg liker alle realfag (matte,kjemi, fysikk og biologi); hvilket studie tror dere hadde passet til meg basert på mine fagpreferanser?

4. Er matte 1,2,3,4 kun forbeholdt NTNU, eller finnes det tilsvarende emner hos UIO og UIB?

5. Jeg ser de fleste siv.ingeniør grader har grunnkurs i programmering osv. Spørsmålet mitt er om den programmeringsbiten man lærer på NTNU i de respektive studiene vil være nok etter endt studietid? (presisering; vil det man lærer være nok til at man kan bygge videre på ny kunnskap)? Finnes det et tilsvarende grunnkurs i programmering som tar for seg alt det man lærer på NTNU i en siv.ingeniør grad som enkeltemner? Forventes det at man som en førstegangssøker har greie på grunnleggende programmeringslære? Jeg har ikke snøring på det feltet og føler meg på mange måter fortapt.



Kanskje en del spørsmål, men jeg setter virkelig pris på svar fra dere inne her!
Gjest

Jeg skal bare gi deg min mening, så ta den med en liten klype salt.

1: Overgangen fra R2 til matte1 handlet ikke så mye om innholdet i kursene eller sammenhengen mellom R2 og matte1 pensum, men at måten man arbeidet med stoffet ble ganske annerledes. Plutselig får man en stor bok man skal lese på egenhånd og det meste av forelesningene er teori. Oppgaver må man liksom gjøre helt på egenhånd. Helt klart mer jobb å gjøre, men pensum i seg selv synes jeg ikke var så veldig vanskelig. Med andre ord tror jeg de fleste sliter med, som du sier, "folk er ikke vant til å arbeide så mye (eller på den måten) det kreves".

2: Alle siv.ing har stort sett samme mattefundament, men helt klart er det mer naturlig å fordype seg dersom man går kyb eller fysmat. Noen tar matten de første to årene, andre tar den iløpet av tre år også har man ulik matte4 avhengig av hvilket studie man har. Som siv.ing kan man ta PPU på et år (for den pedagogiske delen) + to mattemner og får da undervise på VGS på samme måte som lektor innen mattefag. Du kan også bli lærer innen naturfag etc. men det krever at du tar litt flere fag for å få den nødvendige kompetansen.

3: Vanskelig å si, hvilket studie du velger har vel mer med hva du ønsker å jobbe med. Hvis du liker alle realfag og er litt teoretisk av deg så kanskje fysmat? Litt mer praktisk så kanskje bioteknologi eller bygg? Liker du også økonomi og ledelse så gå for indøk. Hva med forsker og avansert miniteknologi? Da kan du gå for nano. Er du glad i programmering og data så kanskje kyb eller data? Synes det er spennende med metaller, materialer og kompositter, prøv materialteknologi.
Hvis du sier litt mer hva du liker/ikke liker er det lettere å komme med gode råd på dette.

4: Alle universitet har vel sine egne mattefag uten at de er helt like, men nokså like. UIO sine mat1100 og mat1110 tilsvarer f.eks. matte1, 2 og 3. Innholdet er ikke helt likt, men nærme nok.

5: Introkurset vil absolutt være nok til både å bestå graden og senere lære seg de verktøyene man bruker i arbeidslivet. For studier som data vet jeg ikke, men jeg regner med at man lærer det man skal. Du trenger absolutt ikke kunne programmere før du kommer. Faktisk har jeg hørt av flere at det egentlig holder å kunne bruke en datamaskin på samme nivå som foreldrene dine.
Gjest

Hei, jeg lurer på hvor viktig fysikk 2 pensumet er til siv.ing studier ? Jeg tenker kanskje å søke industriell økonomi og teknologiledelse. Jeg ser at TS har spurt vedrørende nødvendighet av forkunnskaper i koding; er det mulig å ta et slikt kurs på forhånd som gir tilsvarende innføring til datamaskinens verden?
J.R Ewing

Gjest skrev:Hei, jeg lurer på hvor viktig fysikk 2 pensumet er til siv.ing studier ? Jeg tenker kanskje å søke industriell økonomi og teknologiledelse. Jeg ser at TS har spurt vedrørende nødvendighet av forkunnskaper i koding; er det mulig å ta et slikt kurs på forhånd som gir tilsvarende innføring til datamaskinens verden?
Det er litt viktig ettersom noe av senere fysikk bygger på det.

Men det finnes introduksjonskurs som tar seg av dette også. Alle sivilingeniørutdanninger har et introduksjonskurs i fysikk (også i kjemi).

Vet ikke hvor viktig det er i industriell økonomi og teknologiledelse. Tror at man bare går gjennom grunnleggende matematikk (de fire emnene), statistikk, programmering + en fordypning og økonomiemner.

Man går ikke så dypt innpå fysikk nødvendigvis. Tror de har fordypning i data + energi og miljø osv.
Gjest

J.R Ewing skrev:
Gjest skrev:Hei, jeg lurer på hvor viktig fysikk 2 pensumet er til siv.ing studier ? Jeg tenker kanskje å søke industriell økonomi og teknologiledelse. Jeg ser at TS har spurt vedrørende nødvendighet av forkunnskaper i koding; er det mulig å ta et slikt kurs på forhånd som gir tilsvarende innføring til datamaskinens verden?
Det er litt viktig ettersom noe av senere fysikk bygger på det.

Men det finnes introduksjonskurs som tar seg av dette også. Alle sivilingeniørutdanninger har et introduksjonskurs i fysikk (også i kjemi).

Vet ikke hvor viktig det er i industriell økonomi og teknologiledelse. Tror at man bare går gjennom grunnleggende matematikk (de fire emnene), statistikk, programmering + en fordypning og økonomiemner.

Man går ikke så dypt innpå fysikk nødvendigvis. Tror de har fordypning i data + energi og miljø osv.
Indøkere går veldig dypt inn i fysikken, det gjelder særdeles de som velger en av teknologiretningene
1) Energi og Miljø
2) Produktutvikling og produksjon (Maskin)
3) Marinteknikk
De som velger retningen "Energi og Miljø" vil ha mange tunge fysikkemner relatert til elektrisitet og mangetisme, og mekanikk- og prosessemner(og strømning). Maskin og marin har mange emner innen mekanikk, strømning og prosess og da flere innenfor disse og dermed færre eller elektroemner. Data har vesentlig mindre slike fysikkemner, men de har derimot mye mer programmering da dette er tross alt det som definerer denne tekniske retningen.

Når man kommer til 3. årskurs (= 3.klasse) skal man velge den faglige profilen, dvs. den videre tekniske fordypningen i den valgte teknologiretningen. Kan ta energi og miljø som eksempel. Innenfor denne skal du velge mellom
1) Elektrisk energiteknikk og smarte nett (Elkraftteknikk)
2) Energi- og prosessteknikk.

1) vil da spisse seg videre inn mot elektroemner innen fysikken, mens 2) vil spisse seg videre inn mot mekanikk, strømning osv.
Gjesr2

Hva er poenget med å ta grunnkursene i mattefagene (matte 1 osv) uten å bli siv.ung? Kan like så godt gå et mer teoretisk studie som matematiske fag
Svar