Hvilke studier har dere søkt?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Dere som nå er ferdige med videregående, hvilke studier har dere søkt? Skal selv inn i militæret i ett år og slite der og tenker deretter inn på Fysikk og Matematikk på NTNU året derpå, så jeg er interessert i å vite hva dere har søkt? :)
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Blir matte eller data på meg, evt. en blanding av de to - på NTNU, litt avhengig av hvordan norskeksamene gikk. Har du lagt siviløkonomplanene på hylla Kay?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Ja, vraka de planene. Tok et lite dykk inn i meg selv og så på hva det er som virkelig interesserer meg, og det er iallefall ikke penger. Så på karakterene mine etter endt videregående og forstå at jeg faktisk er brukbar i fysikk, fikk faktisk 6 i både Fys1 og Fys2 og en helt brukbar 5 i R2 til min egen store overraskelse, så tenker jeg vil prøve meg på Fysmat for å ta prøve en evt. spesialisering i teknisk fysikk slik at jeg får drive med det jeg vil og i tillegg ha en Siv. Ing. tittel sånn attpåtil (kan være praktisk for hvor jeg får jobb og sånt tenker iallefall jeg). Er enig med norsk karakterene, eksamen i norsk er grusomme saker og vanskelig å få en godgod karakter i. Æsj. Men er litt eldre enn resten så har jo 4 alderspoeng så er fryktelig heldig sånn sett, så får jeg jo også 2 poeng fra militæret, så stiller ganske sterkt når jeg søker (phew). Dette kan bli spennende.
Gjess123

Kay skrev:Ja, vraka de planene. Tok et lite dykk inn i meg selv og så på hva det er som virkelig interesserer meg, og det er iallefall ikke penger. Så på karakterene mine etter endt videregående og forstå at jeg faktisk er brukbar i fysikk, fikk faktisk 6 i både Fys1 og Fys2 og en helt brukbar 5 i R2 til min egen store overraskelse, så tenker jeg vil prøve meg på Fysmat for å ta prøve en evt. spesialisering i teknisk fysikk slik at jeg får drive med det jeg vil og i tillegg ha en Siv. Ing. tittel sånn attpåtil (kan være praktisk for hvor jeg får jobb og sånt tenker iallefall jeg). Er enig med norsk karakterene, eksamen i norsk er grusomme saker og vanskelig å få en godgod karakter i. Æsj. Men er litt eldre enn resten så har jo 4 alderspoeng så er fryktelig heldig sånn sett, så får jeg jo også 2 poeng fra militæret, så stiller ganske sterkt når jeg søker (phew). Dette kan bli spennende.
Dette går bra. Bare du er forberedt, så klarer du det lett.

Husk å bli med i en linjeforening. De har "uvanlige" fordeler. Det er kanskje det beste rådet man kan få ved høyere utdanning i Norge.
Gløser

Kay skrev:Ja, vraka de planene. Tok et lite dykk inn i meg selv og så på hva det er som virkelig interesserer meg, og det er iallefall ikke penger. Så på karakterene mine etter endt videregående og forstå at jeg faktisk er brukbar i fysikk, fikk faktisk 6 i både Fys1 og Fys2 og en helt brukbar 5 i R2 til min egen store overraskelse, så tenker jeg vil prøve meg på Fysmat for å ta prøve en evt. spesialisering i teknisk fysikk slik at jeg får drive med det jeg vil og i tillegg ha en Siv. Ing. tittel sånn attpåtil (kan være praktisk for hvor jeg får jobb og sånt tenker iallefall jeg). Er enig med norsk karakterene, eksamen i norsk er grusomme saker og vanskelig å få en godgod karakter i. Æsj. Men er litt eldre enn resten så har jo 4 alderspoeng så er fryktelig heldig sånn sett, så får jeg jo også 2 poeng fra militæret, så stiller ganske sterkt når jeg søker (phew). Dette kan bli spennende.
Kan i alle fall si at en siv.ing (generelt) fra Gløs NTNU får inn mye i lønn allerede fra starten av :P
Fysmater med spes. i teknisk fysikk gir spesielt også en god del $$ (Trust me, I know, basert å erfaring)
Lykke til med spennende studier i framtiden!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Kay skrev:Ja, vraka de planene. Tok et lite dykk inn i meg selv og så på hva det er som virkelig interesserer meg, og det er iallefall ikke penger. Så på karakterene mine etter endt videregående og forstå at jeg faktisk er brukbar i fysikk, fikk faktisk 6 i både Fys1 og Fys2 og en helt brukbar 5 i R2 til min egen store overraskelse, så tenker jeg vil prøve meg på Fysmat for å ta prøve en evt. spesialisering i teknisk fysikk slik at jeg får drive med det jeg vil og i tillegg ha en Siv. Ing. tittel sånn attpåtil (kan være praktisk for hvor jeg får jobb og sånt tenker iallefall jeg). Er enig med norsk karakterene, eksamen i norsk er grusomme saker og vanskelig å få en godgod karakter i. Æsj. Men er litt eldre enn resten så har jo 4 alderspoeng så er fryktelig heldig sånn sett, så får jeg jo også 2 poeng fra militæret, så stiller ganske sterkt når jeg søker (phew). Dette kan bli spennende.
Høres ut som en god plan.

Jeg var selv 4 år i Forsvaret før jeg søkte høyere utdanning. Men jeg trengte faktisk den tida, fordi jeg var ganske skolelei etter VGS. Modnet nok til å ta en ordentlig utdanning mens jeg jobbet og kom tilbake til Trondheim med noen ekstra poeng.

Husk at Forsvaret har voksenopplæring også. Du kan få mye gratis utdanning og studiepoeng mens du er der. Både når det gjelder typiske skolefag, og andre ting som er praktisk eller bare moro.

https://forsvaret.no/karriere/meld-deg-pa-kurs
Bilde
potei

Elektronikk tror jeg faktisk blir det best lønnsomme med tanke på eksponensiell utvikling det siste 10-året innen kvantemaskin. Jeg har også mine mistanker at selveste Usa president Donald Trump har dette i tankene. Dvs, med fare for hat-kritikk, at det kan faktisk være smart det Donald trump gjør med økonomien gitt en faretruende teknologisk revolusjon rundt hjørnet. Men uansett, kan for all del være min spekulasjon.



Bare for å summere (hentet fra wikipedia) som oppsumerer hvor langt en faktisk har kommet, og som er ganske skremmende :-).


"In December 2017, IBM announced[110] its first IBM Q Network clients. The companies, universities, and labs to explore practical quantum applications, using IBM Q 20 qubit commercial systems, for business and science include: JPMorgan Chase, Daimler AG, Samsung, JSR Corporation, Barclays, Hitachi Metals, Honda, Nagase, Keio University, Oak Ridge National Lab, Oxford University and University of Melbourne.

In December 2017, Microsoft released a preview version of a "Quantum Development Kit".[111] It includes a programming language, Q#, which can be used to write programs that are run on an emulated quantum computer.

In 2017 D-Wave reported to start selling a 2000 qubit quantum computer.[112]

In February 2018, scientists reported, for the first time, the discovery of a new form of light, which may involve polaritons, that could be useful in the development of quantum computers.[113][114]

In March 2018, Google Quantum AI Lab announced a 72 qubit processor called Bristlecone.[115]

In April 2018, IBM Research announced eight quantum computing startups joined the IBM Q Network,[116] including: Zapata Computing, Strangeworks, QxBranch, Quantum Benchmark, QC Ware, Q-CTRL, Cambridge Quantum Computing, and 1QBit."
Gjest

Markus skrev:Blir matte eller data på meg, evt. en blanding av de to - på NTNU, litt avhengig av hvordan norskeksamene gikk. Har du lagt siviløkonomplanene på hylla Kay?

Må si at jeg er veldig imponert over hvor langt du har kommet, markus eller rettere sagt (mattemarkus) hvis jeg erindrer korrekt. Sist jeg husket så fikk du en 5 i R, og nå ser det ut som har stålkontroll på matematikken :). Godt jobba!
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Gjest skrev:Må si at jeg er veldig imponert over hvor langt du har kommet, markus eller rettere sagt (mattemarkus) hvis jeg erindrer korrekt. Sist jeg husket så fikk du en 5 i R, og nå ser det ut som har stålkontroll på matematikken :). Godt jobba!
Dette kom overraksende. Tusen takk for så fine ord! Og ja, du husker rett :wink:
Gjest

Markus skrev:
Gjest skrev:Må si at jeg er veldig imponert over hvor langt du har kommet, markus eller rettere sagt (mattemarkus) hvis jeg erindrer korrekt. Sist jeg husket så fikk du en 5 i R, og nå ser det ut som har stålkontroll på matematikken :). Godt jobba!
Dette kom overraksende. Tusen takk for så fine ord! Og ja, du husker rett :wink:
Hva har vært motivasjonen? Eller er det bare snakk om en modning i realfag generelt, noe som spirer iløpet av årene?

Jeg er selv ferdig med VG2 og gleder meg til å fortsette med realfag. Det er lenge til jeg skal søke, men jeg har vurdert blant annet nanoteknologi og fysmat. Det førstnevnte er jeg kanskje mest giret på pga kombinasjonen av alle realfagene. Men samtidig har det et skyhøyt opptakskrav med over 60 poeng...
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Gjest skrev:Hva har vært motivasjonen? Eller er det bare snakk om en modning i realfag generelt, noe som spirer iløpet av årene?

Jeg er selv ferdig med VG2 og gleder meg til å fortsette med realfag. Det er lenge til jeg skal søke, men jeg har vurdert blant annet nanoteknologi og fysmat. Det førstnevnte er jeg kanskje mest giret på pga kombinasjonen av alle realfagene. Men samtidig har det et skyhøyt opptakskrav med over 60 poeng...
Det har vel mest med at interessen min for matte fikk en voldsom vekst for ca. et år siden. Hvordan det skjedde, er et veldig godt spørsmål. Har sett et par på forumet har skrevet at de fikk en slags matematikkåpenbaring og det samme skjedde vel hos meg. Abelkonkurransen kan godt ha hjulpet litt med motivasjonen, men nå som den er ute av bildet og interessen fortsatt er der, så er det vel bare noe med matematikken som jeg liker veldig godt.

Det er gledelig å høre at du gleder deg til å fortsette med realfag. Nanoteknologi og fysmat er begge linjer på NTNU med veldig høye opptakskrav, men samtidig er jo dette av en grunn! Lykke til med valget, og de siste årene på VGS. Og når tiden for søknad til høyere studier kommer, så må du ikke nøle med å bruke forumet. Det er flere her som driver på med sine grader, eller har gjort de ferdig. Selv har jeg nytt godt av å høre om erfaringene med studiene til flere her inne.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Gjest skrev:
Markus skrev:
Gjest skrev:Må si at jeg er veldig imponert over hvor langt du har kommet, markus eller rettere sagt (mattemarkus) hvis jeg erindrer korrekt. Sist jeg husket så fikk du en 5 i R, og nå ser det ut som har stålkontroll på matematikken :). Godt jobba!
Dette kom overraksende. Tusen takk for så fine ord! Og ja, du husker rett :wink:
Hva har vært motivasjonen? Eller er det bare snakk om en modning i realfag generelt, noe som spirer iløpet av årene?

Jeg er selv ferdig med VG2 og gleder meg til å fortsette med realfag. Det er lenge til jeg skal søke, men jeg har vurdert blant annet nanoteknologi og fysmat. Det førstnevnte er jeg kanskje mest giret på pga kombinasjonen av alle realfagene. Men samtidig har det et skyhøyt opptakskrav med over 60 poeng...

Søker du Fysmat så får vi stikke på forelesninger sammen da vættu :wink:

Når det er sagt, så kan det kanskje være verdt det å samle noen ekstrapoeng hvis du virkelig har lyst inn på Nano. Har selv snittet for å komme inn der (Så langt fjordårets opptakskrav gjelder iaffal...) og vurderte lenge å søke, men ser at det er både kjemi og biologi der, og det er til å gråte av, fordi biologi er gørr og kjemi er noe jeg hater som pesten selv :lol:
gjest 2

Markus skrev: Abelkonkurransen kan godt ha hjulpet litt med motivasjonen, men nå som den er ute av bildet og interessen fortsatt er der, så er det vel bare noe med matematikken som jeg liker veldig godt.
.

Hvordan gikk det med deg i abelkonkurransen ? Jeg var selv med og kom dessverre ikke til finalen.
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

gjest 2 skrev:Hvordan gikk det med deg i abelkonkurransen ? Jeg var selv med og kom dessverre ikke til finalen.
Jeg kom videre til runde 2, men ikke mer enn det. Hva med deg?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Markus skrev:
gjest 2 skrev:Hvordan gikk det med deg i abelkonkurransen ? Jeg var selv med og kom dessverre ikke til finalen.
Jeg kom videre til runde 2, men ikke mer enn det. Hva med deg?

Hvordan gikk det med deg på eksamenene?
Svar